InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vastgoed Spanje: de crisis, de bubbel en de politiek

Vastgoed Spanje: de crisis, de bubbel en de politiek

Vastgoed Spanje: de crisis, de bubbel en de politiek In tijden van crisis doen investeerders met gevoel voor rendement soms goede zaken. Als niemand er een goed oog in heeft, dan investeren zij net wél. Zo denken sommige beleggers in vastgoed dat er in de nasleep van de economische crisis van 2008 nog steeds koopjes te vinden zijn in de Spaanse vastgoedsector. Prijzen van flats en woningen zijn er immers gedaald omwille van de bubbel in vastgoed. Daarnaast bracht ook de financiële onzekerheid rond de schulden van Spanje én van haar deelstaten veel twijfel met betrekking tot de Spaanse economie. Dit deed koopjesjagers nog meer belangstelling krijgen in Spaans vastgoed. Toch moet je als koper of investeerder in vastgoed in Spanje rekening houden met tal van factoren op het vlak van politiek en economie. Het advies van een vastgoedmakelaar kan je helpen om een beter zicht te krijgen op de actuele situatie en de pro's en contra's van de aankoop van vastgoed in Spanje grondig af te wegen.

Crisis Spanje

Sinds de economische crisis van 2008 beleeft Spanje een zware economische periode. In 2008 explodeerde de bubbel in vastgoed in Spanje en konden tal van mensen hun hypotheken niet meer terugbetalen. Banken moesten gered worden door de overheid waardoor ook de overheid in de schulden terecht kwam. In het voorjaar van 2012 kwam de grote Spaanse bank Bankia in de problemen en ook de beurs van Madrid kende een slechte periode.

Bubbel vastgoed

De bubbel in vastgoed was de start van een lange periode van financiële onzekerheid voor Spanje, die een hoogtepunt kende in juli 2012. Verscheidene deelstaten waaronder Valencia en Catalonië kondigden kort na mekaar aan dat ze het moeilijk zullen hebben met het afbetalen van hun schulden. De deelstaten vroegen financiële hulp aan de Spaanse overheid, die hierdoor zelf in de problemen kwam en hulp moest vragen aan Europa om niet failliet te gaan. Op 23 juli 2012 stond de rente op Spaanse tienjaarobligaties op 7.5 %, waardoor terugbetaling van schulden extreem zwaar zou zijn.

Vastgoed kopen

Deze benarde financiële toestand was het sein voor investeerders en koopjesjagers om te kijken naar de sector van het vastgoed. Bij een bubbel, een beurscrash of een crisis kan je risico op een bepaalde manier koppelen aan hoog potentieel rendement, als je tenminste een neus voor zaken hebt en de juiste investeringsbeslissingen neemt. Als het algemene sentiment negatief is en niemand zin heeft om in te stappen, ruiken sommige beleggers hun kans. Dit geldt niet alleen voor aandelen op de beurs, maar ook voor appartementen, huizen of vakantiewoningen in de vastgoedsector. Ook in Spanje was dit het geval.

Lage prijzen

Banken hebben in de periode 2008-2012 veel Spanjaarden uit hun huizen gezet omdat ze hun hypotheek niet meer konden terugbetalen. Die huizen werden op de markt gezet omdat de banken hun hypotheekkosten wilden recupereren. Daar waren interessante koopjes bij omdat de banken door hun verzwakte toestand absoluut cash nodig hadden. Op veel plaatsen aan de Spaanse kusten werden prijsverminderingen tot 30 % afgekondigd voor sommige woningen. Aan de Costa del Sol waren er in de nasleep van de bubbel in vastgoed appartementen met één slaapkamer te koop voor 50.000 à 70.000 euro.

Politiek en economie

De uitgebreide reeks aan besparingsmaatregelen, de hoge werkloosheid en de hoge prijzen van goederen maakte de Spaanse bevolking er niet vrolijker op. Sommige manifestaties in 2012 verliepen vreedzaam, terwijl andere gewelddadiger werden. De roep om onafhankelijkheid van deelstaten wordt ook makkelijker door het volk beantwoord wanneer het economisch slecht gaat. Catalonië is een voorbeeld van een regio die sterk neigt naar onafhankelijkheid. Als er regio's onafhankelijk worden moet je als investeerder rekening houden met mogelijk veranderde regels en wetten op het vlak van vastgoed, want andere heersers hebben andere wetten. Daarnaast moet je ook nog denken aan de bijkomende factoren als je een Spaanse woning wilt kopen.

Factoren

Bij de aankoop van Spaans vastgoed krijg je te maken met een hele reeks vragen die je helder zou moeten kunnen beantwoorden. Investeren in vastgoed in het buitenland brengt sowieso tal van andere factoren met zich mee om rekening mee te houden. De rechten van een buitenlandse eigenaar in Spanje, de taksen en belastingen van een Spaans eigendom, de kosten van een hypotheek in Spanje: het zijn maar enkele voorbeelden van inlichtingen om in te winnen bij professionele experts in vastgoed. Bovendien is het niet zo vergezocht om rekening te houden met economische of politieke noodscenario's wat Spanje betreft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een eventuele uitstap van Spanje uit de eurozone bij een nieuwe politiek-economische crisis of een dreiging van failliet. Het kan geen kwaad om uit te zoeken hoe in dat geval de maandelijkse aflossing van de hypotheek geregeld kan worden, en welke bijkomende administratieve vereisten daarbij komen kijken.

Advies vastgoedmakelaar

Om een antwoord te vinden op je vragen kan je te rade gaan bij een vastgoedmakelaar in Spanje. Tal van Nederlandse en Belgische mensen ter plaatse kunnen je bijstaan bij je zoektocht naar een plekje onder de Spaanse zon. Een andere optie is om je licht op te steken bij een vastgoedmakelaar in eigen land die zich richt op vastgoed in het buitenland, en meer specifiek in Spanje. Op die manier kom je niet alleen meer info te weten over investeren in Spanje in het algemeen, maar ook over de aanbiedingen van vastgoed in de specifieke regio's van het land (bv. Costa Brava, Costa de Sol, Catalonië, enz...). Online kan je prijsoffertes aanvragen van vastgoedmakelaars waardoor je een beter zicht krijgt op de kostprijs van een mogelijke investering in Spaans vastgoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Vastgoed is voor sommige beleggers een toevlucht in tijden van economische crisis. Vastgoed zorgt voor de zekerheid van…
Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant?Tweede verblijf kopen: welke landen zijn interessant?Het kopen van een tweede verblijf brengt vele keuzes met zich mee. Een van de eerste beslissingen die je moet nemen is d…
Beleggen in vastgoed: investeren in een horecazaakBeleggen in vastgoed: investeren in een horecazaakBeleggen in een horecazaak kan je een aantrekkelijk rendement opleveren. Het rendement van een horecazaak is afhankelijk…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…
Beleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in PortugalBeleggen in vastgoed: investeren in vastgoed in PortugalInvesteerders in vastgoed zijn misschien eerder geneigd om het economisch zwakke Portugal links te laten liggen, zeker n…
Bronnen en referenties
  • http://trends.knack.be/economie/immo/recordjaar-voor-spaans-vastgoed/article-normal-627577.html, bezocht op 23/01/2016.

Reageer op het artikel "Vastgoed Spanje: de crisis, de bubbel en de politiek"

Reactie

Celientje1 (infoteur), 24-07-2012 19:21 #1
Verdanov ik kan het niet laten om even te reageren op je artikel wat ik erg goed vind. Alleen kan ik je wel zeggen dat je noch in Spanje noch in eigen land een hypotheek zult krijgen op je appartement of huis waar dan ook in Spanje. De belastingen op je eigen huis schieten op dit moment omhoog zoals ook de kosten voor energie. Veel eigenaars van oudere huizen hebben bijv. niet eens een geldige escritura (aankoopbewijs) zodat overdracht ook erg lastig wordt. Kortom het is een rommeltje in de huizenmarkt op dit moment.
Maar het is een goed artikel. Reactie infoteur, 24-07-2012
Hallo Celientje1,

Allereerst bedankt voor je compliment voor het artikel.
Met dit artikel over Spaans vastgoed wou ik in de eerste plaats reageren op de berichten die je tegenwoordig zo vaak leest over zogenaamde "koopjes" in crisislanden, zoals bijvoorbeeld Griekenland en Spanje. Maar al te vaak wordt het doen van koopjes of zaakjes in vastgoed bekeken vanuit puur theoretisch beleggersstandpunt, meer bepaald van het 'laag aankopen om later hoog te verkopen'. Zo zou het interessant zijn om bij een vastgoedcrisis (zoals momenteel in Spanje) huizen of flats laag aan te kopen en binnen enkele jaren weer met winst door te verkopen.

Maar tegelijk worden dus veel complicaties en mogelijke nadelen vergeten. Het gaat hier niet om aandelen die flexibel zijn en die je relatief makkelijk weer kan verkopen, maar het gaat hier om de niet-flexibele investering bij uitstek, namelijk vastgoed. Bovendien komen er zoals je zegt ook administratieve moeilijkheden bij (ongeldige aankoopbewijzen), het gebrek aan transparantie bij verkopen, het bestaan van spooksteden, enz…
Niet alleen beleggers durven dit wel eens uit het oog verliezen, maar ook enthousiaste vakantiegangers die hun spaarcenten in een vakantiewoning in hun favoriet vakantieoord willen beleggen. En zeker in een heel onzekere economische situatie, zoals een mogelijke bailout van Spanje zelf, blijft vastgoed kopen riskant.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vastgoed buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!