InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Sierpleisters, een aantal soorten en structuren

Sierpleisters, een aantal soorten en structuren

Sierpleisters vormen een prima afwerking van uw muren of plafonds. Er zijn vele soorten sierpleisters te verkrijgen en een aantal van deze mogelijke pleistersoorten worden in dit artikel besproken.

Muurafwerkingen

Hoewel het bekleden van muren met behang de laatste jaren weer aan het terugkomen is, is het nog steeds het meest gebruikelijk om muren te laten bezetten met sierpleisters. Door dit te (laten) doen heeft u een muur die ontzettend lang meegaat en op elk moment in elke trendy kleur te latexen is. De sierpleisters zijn erg stootvast, ademend en gemakkelijk schoon te houden.

Verschillen tussen pleisterwerk en raapwerk

Wanden dienen vlak gemaakt te worden voordat er sierpleisters of behang op aangebracht kunnen worden. Dit vlakmaken gebeurt door het aanbrengen van een gipsmortel oftewel pleister. Een bekend merk op dit gebied is Knauf. Omdat gipsmortel alleen spatwatervast is, dient dit materiaal altijd bezet te worden met een sierpleister die zorgt voor de watervastheid.

We spreken van pleisterwerk bij een dikte van 1 tot 6 mm. Daarboven wordt er gesproken over raapwerk. Dit laatste kan in dikte variëren tot wel 5 cm en wordt gebruikt bij erg ruwe of bij ronde ondergronden. (denk dan bijvoorbeeld aan togen, trappen en open haarden).

De verschillende soorten sierpleisters

Hoewel er vast nog wel meer soorten sierpleisters zullen bestaan, zullen in dit artikel alleen de meest gebruikte soorten de rubriek passeren.

Een onderscheid wordt gemaakt in:
  • spachtelputz stucwerk
  • rustiekputz stucwerk
  • granol stucwerk

spachtelputz stucwerk
Spachtelputz is momenteel het meest gebruikte stucwerk. Het is een sierpleister die wordt opgebracht met een spatel, vandaar de naam spachtelputz. De laagdikte varieert meestal van 1 tot 4 mm.en is in verschillende korrelgroottes te verkrijgen.

De samenstelling bestaat uit een mengsel van gemalen marmerkorrels met een verbindingsmiddel op kunststofbasis en u heeft de keuze uit een aantal mogelijke structuren.

Achteraf schoonmaken is eenvoudig te doen met een borstel en wat lauw water, al dan niet voorzien van een speciale reiniger voor sierpleisters. Dit stucwerk is boen- en stootvast en in elke gewenste kleur aan te brengen. En mocht u later de kleur liever anders gehad hebben, dan is het over te schilderen met iedere kleur en soort latex.

Hoewel het in Nederland voor buitenmuren niet zoveel toegepast wordt, is het spachtelputz stucwerk daar ook prima voor geschikt .

rustiekputz stucwerk
Wilt u een iets grovere structuur dan spachtelputz dan kunt u kiezen voor rustiekputz. Dit stucwerk heeft een wat grovere structuur, maar wel met een keuze uit verschillende korreldiktes. Verder heeft rustiekputz lichte groefjes die in de structuur tot uiting komen. Rustiekputz ligt qua grofheid van de structuur tussen spachtelputz en granol in.
granol stucwerk
Granol is een sierpleister die vooral populair was in de jaren '80 en is een stuk groffer dan de voorgaande besproken soorten. Nog steeds zijn vele muren ermee bedekt en natuurlijk afhankelijk van uw inrichting en wensen kan dit nog steeds aangebracht worden. Ook granol is op kunststofbasis en heeft dus alle voordelen die bij de andere pleistersoorten horen. Buitentoepassingen zijn met granol dan ook gewoon mogelijk.

De stucadoor kan op uw verzoek, dankzij de groefjes en putjes in de structuur, verschillende patronen maken. Granol kan door het draaien van de spatel in waaiers aangebracht worden. U kunt ook kiezen voor een zogenaamde staande structuur. Dit zijn verticale groefjes die een boomschorseffect hebben.

De uiteindelijke keuze

Wat uw keuze gaat worden is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Ga voor meer informatie eens langs een stucadoorsbedrijf om de verschillende soorten goed te kunnen beoordelen.

Als de keuze gemaakt is, kunt u voor een prijsvergelijking het beste minimaal een tweetal offertes laten maken. Let op dat een groot prijsverschil niets zegt over de te leveren kwaliteit. Kent u mensen die het kortgeleden hebben laten doen, dan is het raadzaam om daar eens te gaan kijken naar de afwerking en mogelijk met dit bedrijf in zee te gaan.
Gerelateerde artikelen
Stukadoor zoeken: hoeveel kost stucwerk per vierkante meter?Stukadoor zoeken: hoeveel kost stucwerk per vierkante meter?Iedereen die een huis wil bouwen heeft een stukadoor nodig om de muren mooi af te werken. Dit bepleisteren of "stucen" v…
Zelf een muur stucen, goedkoper dan een stukadoorWil je een muur laten stucen maar vind je een stukadoor te prijzig? Je kunt ook zelf een muur stucen. Met de juiste gere…
Stukadoren: Welke gipspleister heb ik nodig voor binnen?Stukadoren: Welke gipspleister heb ik nodig voor binnen?Er zijn vele soorten en typen gipsgebonden pleisters te verkrijgen in de bouwmarkt en bij de bouwmaterialenhandel. Er zi…
Zelf sierpleisters aanbrengen is niet zo moeilijkWin ruimte om te wonen, voor uw hobby, voor uw gasten, door zelf, net als miljoenen andere doe-het-zelvers, uw vertrekke…
Wat kost een stukadoor?Vakmensen zijn duur, maar het loont vaak de moeite op een specialist in te schakelen. Dit is zeker ook het geval bij een…
Bronnen en referenties
  • http://www.stucadoor-weetjes.nl/informatie/stucwerk/raapwerk-pleisterwerk.html
  • http://www.stukadoren.com/sierpleister-wanden.html

Reageer op het artikel "Sierpleisters, een aantal soorten en structuren"

Infoteur: Berrie_van_mier
Gepubliceerd: 03-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!