InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Inhuren van een binnenhuisarchitect

Inhuren van een binnenhuisarchitect

Inhuren van een binnenhuisarchitect Een binnenhuisarchitect helpt vaak net even om met een andere blik het huis in te richten of te verbouwen. Echter, wat komt er kijken bij het inhuren van een binnenhuisarchitect?

Binnenhuisarchitect

Een binnenhuisarchitect houdt zich bezig met een woon plan voor een woning. Dit kan een bouwtekening zijn voor een grote verbouwing, maar ook een inrichtingsplan, elektraplan of kleurenplan. Alles wat voor een huis inpandig kan worden aangepast valt onder de werkzaamheden van een binnenhuisarchitect. De toegevoegde waarde van een binnenhuisarchitect ligt vaak op het gebied van 'een frisse blik, met creatieve ideeën'. Na het bezoek van de architect zullen vele mensen naderhand zeggen, 'daar had ik zelf nu nooit aan gedacht'.

Kiezen van een binnenhuisarchitect

Belangrijk bij het kiezen van de binnenhuisarchitect is de klik. Een website geeft vaak een goede indruk van de persoonlijke stijl van de binnenhuisarchitect zelf, bekijk of dit aanspreekt bij persoonlijke woonwensen.

Kosten binnenhuisarchitect

De diversiteit in prijzen tussen binnenhuisarchitecten is enorm, van een paar honderd euro tot duizenden euro's. Bedenk vooraf goed wat de taken van de binnenhuisarchitect worden en wat je budget is. Met deze informatie vraag je diverse offertes op. Twijfel je? Plan een kennismakingsgesprek in, dit verheldert vaak in het maken van de keuze.

Hoe werkt een binnenhuisarchitect

Vaak begint de architect met een eerste kennismaking op kantoor of al in het huis. Het gesprek is inventariserend op het gebied van woonwensen, inrichting stijl, smaak e.d.. Op deze manier krijgt de binnenhuisarchitect een indruk van het project en wensen van de klant. Indien de architect ook aan huis komt, heeft deze tevens direct een impressie van de huidige woonomgeving.

Na de eerste kennismaking en akkoord op de offerte gaat de binnenhuisarchitect aan de slag. Over het algemeen worden 2 á 3 voorstellen op tekening gedaan. Deze voorstellen worden besproken en eventuele aanpassingen worden gemaakt aan de wensen van de klant. Een definitieve tekening volgt (vaak ook één in kleur of 3D). Deze dient vervolgens als handleiding voor de verbouwing of herinrichting van de woning.

Houd je aan het plan

Vaak is het verleidelijk om tijdens de verbouwing onderdelen net even iets anders te doen. Wellicht mede ontstaan door aannemers met andere ervaringen, of dat het bouwkundig net even beter of makkelijker uitkomt. Laat je hier niet door verleiden, over het plan heb jij en ook de binnenhuisarchitect goed over nagedacht. Sommige onderdelen zijn wellicht makkelijker uit te voeren dan volgens plan, maar bedenk dat je zelf nog jaren in het huis wilt wonen. Iets wat bouwkundig wellicht een paar dagen langer duurt weegt niet op tegen jaren woonplezier.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Inhuren van een binnenhuisarchitect"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 11-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!