InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Advies van de interieurstylist

Advies van de interieurstylist

Advies van de interieurstylist Zie je bij anderen wel eens een bepaalde sfeer of uitstraling die je erg mooi vindt? Doorgaans heeft men dan advies van de interieurstylist gehad.

Waarom advies van de interieurstylist?

Veel mensen zijn niet echt gelukkig met hun inrichting. Leuke spullen, dat niet, maar ergens ontbreekt er toch iets. Het huis is te rommelig of mist gezelligheid. Als je dat gevoel herkent, wordt het tijd om eens een interieurstylist in te schakelen. Interieurstylisten bekijken de inrichting met een frisse blik en zijn vaak in staat om met enkele simpele ingrepen een heel andere sfeer te creëren.

Welke adviezen mag je verwachten van een interieurstylist?

Dat kan heel verschillend zijn. Het varieert van:
  • een nieuw kleurtje op de wand;
  • het opnieuw stofferen van meubilair;
  • tot de aanschaf van een compleet nieuwe inrichting.
Er valt altijd wel iets te verbeteren.

Aanbevelingen hoeven geen fortuin te kosten

Vaak kan je al volstaan met het omgooien van de bestaande indeling. En een wat robuuster dressoir in plaats van een bonte verzameling aan bijzettafeltjes en kastjes kan wonderen doen. Meestal zijn het aanbevelingen die niet direct een fortuin hoeven te kosten en waarvan je meteen resultaat ziet.

Waarom komen we zelf niet op de ideeën?

Als bewoner zie je vaak niet meer hoe het beter kan. Laat daarom eens iemand van buitenaf met een frisse kijk zijn oordeel geven. Trouwens, dikwijls heeft de vrouw des huizes best goede ideeën, maar wordt zij teruggefloten door de man. Die is doorgaans meer behoudend. En wat uiteraard ook meespeelt:
  • de interieurstylist bezoekt doorlopend tal van vakbeurzen in binnen- en buitenland om inspiratie op te doen;
  • hij bezit een kleurengamma van meer dan 1000 kleuren en kiest daar de passende verven, meubelstoffen, gordijnen, meubelen en accessoires bij.

Hoe creëer je rust in een interieur?

Veel mensen kopen best dure spullen om het gezellig te hebben, maar wat vaak ontbreekt is de eenheid. We hebben dikwijls te veel verschillende sferen en stijlen. Wie opteert voor één centraal thema en daar alles aan op hangt, creëert rust. Want in een onrustig interieur is het nu eenmaal moeilijk ontspannen. Kies daarom voor één of twee goede kleuren en voer die konsekwent door op wanden, meubilair etcetera. Alles vloeit dan op een voor de hand liggende wijze in elkaar over. En het hoeft heus geen kapitalen te kosten om zo'n totaalsfeer neer te zetten.

Wat kunnen we zelf doen? Tips

Of de inschakeling van een interieurstylist een succes is, hebben we voor een deel ook zelf in de hand. Een aantal tips in dat verband:
  • ben je erg gecharmeerd van een interieur bij vrienden of bekenden? Informeer dan of ze dat zelf hebben gerealiseerd of dat ze assistentie hebben gehad;
  • verzamel voordat de interieurstylist komt alvast plaatjes uit tijdschriften met interieurs die je erg aanspreken;
  • inventariseer op voorhand wat je mist in je interieur en wat het mag kosten om een en ander te verhelpen. Mag alles op de schop of moet het bij enkele kleuradviezen blijven?
  • je mag best je eigen inbreng hebben maar sta open voor suggesties van de stylist. Je hebt hem per slot van rekening niet voor niks in huis gehaald.
Gerelateerde artikelen
Interieur mooier door stylistInterieurstylisten zijn goedkoper dan binnenhuisarchitecten. Deze stylisten komen op verschillende manieren aan hun inko…
Interieur ontwerpen met 3D roomplannerInterieur ontwerpen met 3D roomplannerWie handig is met de computer kan tegenwoordig zelf zijn keuken, badkamer of huiskamer vanachter de PC ontwerpen. Met be…
Interieur in witInterieur in witWit is van alle tijden en je kan er eindeloos mee variëren in een interieur. De massale doorbraak van wit kwam in de jar…
Interieur inrichtenInterieur inrichtenHet inrichten van je interieur komt aan op goed nadenken. Mensen kiezen tegenwoordig minder voor trends maar gaan weer v…
Facelift interieur: snel, goedkoop en gemakkelijkFacelift interieur: snel, goedkoop en gemakkelijkWe wonen langer in ons huis. Verhuizen is te duur, en verbouwen te veel rompslomp. Toch is het mogelijk het interieur da…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Advies van de interieurstylist"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 07-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!