InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Veiligheid in huis is belangrijk om vallen te voorkomen

Veiligheid in huis is belangrijk om vallen te voorkomen

Veiligheid in huis is belangrijk om vallen te voorkomen Het is heel goed om je huis eens kritisch door te lopen en veranderingen aan te brengen om vallen en onnodig stoten te voorkomen. Zeker bij oudere mensen zijn er veel ongelukken die vermeden kunnen worden door een veilige inrichting.De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis. Daarom is het belangrijk om eens na te gaan of en waar we in huis de valkuilen kunnen verminderen. Maar ook bij het doen van klusjes in huis gebeuren ongelukken door onveilige apparatuur of gebruiksvoorwerpen.

Veiligheid bij de inrichting van je huis

Zeker als we ouder worden brengen we veel tijd door in ons eigen huis. Het is algemeen bekend dat de meeste ongelukken gebeuren in en rond het huis. Vaak proberen mensen zelf klusjes te doen en daarbij gebeuren dan wel eens ongelukjes. Maar veel vaker komt het voor dat de inrichting in het huis niet voldoet aan de eisen van veiligheid. Wat kunnen we doen om dit te verbeteren?

Verlichting en obstakels in de gang of hal

De gang of hal moeten vooral goed verlicht zijn en er mogen geen losliggende obstakels bij deur liggen. Losse kleedjes of rondslingerende schoenen kunnen mensen laten struikelen. Daarbij hebben velen de gewoonte om dingen op de trap te leggen om later mee naar boven te nemen. Hierover kun je heel gemakkelijk struikelen. De trapleuning dient goed vast te zitten en een traploper is uit den boze. Indien mogelijk dienen drempels verwijderd te worden bij de voordeur.

De keuken

In de keuken hebben velen nog keukenkastjes boven het aanrecht. Dit zijn prima bergplaatsen, mits men er handig bij kan komen. Als er krukjes of trapjes gebruikt moeten worden zijn ze al minder handig. Deurtjes van keukenkastjes zijn niet altijd goed gesloten en geven de kans om je te stoten. Dit geldt ook voor de afzuigkap die soms zodanig laag is opgehangen dat men het hoofd lelijk kan stoten. De vloer dient van een stroef materiaal te zijn, ook als deze nat is. Menigeen is gestruikeld met een pan met gloeiende inhoud in de handen omdat er een kleine plek ontstond waar wat vloeistof geknoeid was.

De woonkamer

De woonkamer is het vertrek waar men veel tijd door brengt en deze mag dan ook rustgevend en gezellig zijn ingericht. Echter wel met aandacht voor de veiligheid. Meubels dienen niet wankel te zijn en men moet zich er aan vast kunnen houden zonder de kans te lopen met tafeltje en al om te vallen. Goede en gemakkelijke stoelen zijn een noodzaak. Vaak gaan we winkelen en kopen dan stoelen of een bankstel aan het eind van onze winkel trip. Dan ben je moe en zit iedere stoel lekker. Maar het is veel beter om in de ochtend als men uitgerust is naar een meubelzaak te gaan en daar te kijken hoe de zit van stoelen of bank is.Kan men gemakkelijk met de voeten op de grond zitten en kan men gemakkelijk uit de stoel of bank op staan? Een zorgvuldige aankoop waarbij gelet wordt op het gemak voorkomt veel narigheid. Ook de telefoon dient op een plaats te staan waar men veilig en gemakkelijk bij kan komen.

Vallen voorkomen

De vloer moet zodanig stroef zijn dat men niet kan uitglijden. Het is maar beter losse kleedjes te verwijderen. Ook wordt er vaak gestruikeld over losliggende snoeren. Deze mogen niet over de grond liggen en dienen goed vastgezet te zijn op de plinten. Daarbij willen we natuurlijk ook frisse lucht in de kamer krijgen en de schuifjes of handeltjes om ramen te openen moeten gemakkelijk te bedienen zijn.

De badkamer en het toilet

Badkamer en toilet dienen altijd van buiten geopend te kunnen worden. Handgrepen bij bad, douche en toilet zijn beslist noodzakelijk om vallen te voorkomen en gemakkelijk te kunnen bewegen. Er dienen geen losse verwarmingsapparaten of lampen te staan. De vloer dient stroef te zijn en zonder badmat. Wel met anti- slip mat of tegels in de douche om uitglijden te voorkomen. Als bewegen echt moeilijk gaat dan kan altijd een badstoel gebruikt worden in de douche maar ook deze dient stevig te staan zonder de kans op omvallen. Veel mensen vervangen hun bad door een inloopdouche zonder opstaande randen en dit is veilig. Tierelantijnen ter versiering kunnen maar beter weggeborgen worden. Alles dient bij het ouder worden op het gemak te worden afgestemd.

Rondom het huis

Bij de stoep en de ingang naar het huis dient men bedacht te zijn op losse tegels. Deze kunnen beter goed vastgelegd worden voor er ongelukken gebeuren. Tevens dient mos en onkruid wat het looppad overwoekert verwijderd te worden. Een goede verlichting in de avond is uitermate belangrijk. Het tuingereedschap mag niet blijven slingeren na gebruik want hier is menig ongeluk mee gebeurd. Na gebruik direct opruimen is van het grootste belang.

Algemene veiligheid rond het huis

In huis mag een goede huishoudtrap aanwezig zijn maar als men ouder wordt is het belangrijk om te bedenken dat men soms duizelig kan worden op een trap. Daarom altijd zorgen dat men niet alleen is als de trap gebruikt moet worden. Tevens dient deze stevig te staan. Krukjes en op stoelen staan kan men beter vermijden.

Telefoon om hulp te vragen

Het is gewenst dat vooral ouderen leren dat de telefoon een hulpmiddel kan zijn. Daarom is het goed om al te beginnen de telefoon in de woon- en slaapkamer binnen handbereik te plaatsen, maar ook in de badkamer en buiten is de aanwezigheid van de telefoon nodig. De jongere generatie is gewend om de mobiel altijd bij de hand te hebben. Veel ouderen zijn dat niet gewend maar beseffen eigenlijk toch wel dat een telefoon je leven kan redden, mits binnen handbereik. Fabrikanten zouden meer aandacht moeten schenken aan goede handleidingen en gemakkelijk te bedienen telefoons voor ouderen.

Klussen in huis

Veel mensen zijn graag bezig met kleine klusjes in en rond het huis. Hierbij worden apparaten gebruikt die wel veilig dienen te zijn. Maar ook moeten de veiligheidseisen ter harte worden genomen zoals brillen op e oordopjes in als het nodig is. Vanzelfsprekend dient apparatuur opgeborgen te worden zodat kleine kinderen geen toegang hebben.

Goede raad

Wees niet bang om hulp te vragen als bepaalde zaken je niet meer gemakkelijk lukken. Denk daarom dat we ieder jaar een jaartje ouder worden en dus ieder jaar ons huis aan een kritische beschouwing dienen te onderwerpen. Laat leeftijdsgenoten mee kijken, want samen zie je méér en het voorkomen van ongelukken op oudere leeftijd is zo belangrijk. Daarnaast kan het zinvol zijn om een cursus valpreventie te volgen indien daar binnen de gemeente mogelijkheden voor zijn.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een badkamer?Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen…
Klussen in huis: doe het zelf & veilig klussenKlussen in huis: doe het zelf & veilig klussenVeilig klussen in en om het huis is noodzakelijk. Er gebeuren nog steeds te veel ongelukken bij de doe het zelf klussen…
Hoe een kleine badkamer groter kan lijkenHoe een kleine badkamer groter kan lijkenOf de badkamer nu klein of verkrampt is, of het alleen maar zo voelt, er zijn mogelijkheden om de badkamer groter te doe…
Klussenbedrijf in plaats van doe-het-zelverKlussenbedrijf in plaats van doe-het-zelverKlussen is voor velen een leuke hobby en voor anderen een noodzakelijk kwaad. Maar ook hobbyisten moeten wel eens erkenn…
Thudguard babyhelm: helmpje dat het jonge hoofdje beschermdDe Thudguard babyhelm is het helmpje dat het jonge hoofdje beschermd bij vallen of stoten. Dit helmpje bestaat namelijk…
Bronnen en referenties
  • Veiligheid en valpreventie
  • Ouderenvoorlichting ANBO Oldenzaal

Reageer op het artikel "Veiligheid in huis is belangrijk om vallen te voorkomen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!