InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > De spanplafonds van Plameco

De spanplafonds van Plameco

Bent u de scheuren in uw plafond beu of heeft u nog zo'n lekker ouderwets schrootjesplafond in uw huis en wilt u eens wat anders zonder een hoop breek-, timmer- en stucwerk? Bij Plamecoplafonds hebben ze daar een mooie oplossing voor: spanplafonds. In dit artikel meer over Plameco en de mogelijkheden.

Iets over de geschiedenis van Plameco

Plameco is opgericht in 1982 in Best door Jo Spanjers. Vanuit zijn timmerbedrijf wordt in 1983 het spanplafond ontwikkeld en uitgebouwd naar een formule waar men op franchisebasis aan kan deelnemen. De ontwikkelingen op franchisebasis startten in 1985 en heden ten dage zijn er ruim 105 deelnemers actief in 3 landen. Die landen betreffen Nederland, België en Duitsland.

Op het idee is patent aangevraagd en verkregen in 1992. De exclusiviteit is hierdoor gewaarborgd. Dankzij de groei van de jaren 90 werd er een nieuw hoofdkantoor geopend in 2000 in Zaltbommel. In 2003 zijn er reeds 50 bedrijven actief bezig met de Plameco plafonds en in 2006 zijn dit er al 100.

De ontwikkelingen staan niet stil en in 2006 kan er een kamerbreedte van zelfs 5 meter overspannen worden. Vanaf 2008 zijn er mogelijkheden om de spanplafonds met foto's of afbeeldingen naar keuze te bedrukken.

De groei bij Plameco is nog steeds in volle gang en men is nog steeds op zoek naar nieuwe franchisepartners.

Voordelen van het spanplafond

Een spanplafond heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van een traditioneel gestuct plafond. Zo hoeft bijvoorbeeld het oude plafond niet verwijderd te worden. Het nieuwe plafond wordt er gewoonweg onder aangebracht. Ook qua isolatie is het beter om het oude plafond te laten zitten. U krijgt een volkomen vlak en blijvend strak plafond door het spannen van een sterke, elastische kunststof. Dit plafond geeft u een optimale situatie tegen zowel droogte, vocht, warmte en koude.

Over gordijnrails hoeft u zich geen zorgen te maken, deze kunnen in het plafond weggewerkt worden middels een gordijnkoof.
De akoestiek verbetert enorm u heeft geen last meer van vervelende echo geluiden.

Verder kunt u de kleur van het plafond zelf bepalen en zelfs de structuur van het plafondoppervlakte.

Geïntegreerde stabiliteitskabels zorgen voor een gegarandeerd en duurzaam strak plafond.

Bij de montage van een nieuw spanplafond hoeft ook de kamer niet geheel uitgeruimd te worden. De grotere meubels kunnen blijven staan en alleen de kleinere losstaande meubelstukken dient u te verplaatsen. Een hele zorg minder bij grote kasten, aquariums, kachels of ander moeilijk te verplaatsen meubels.

De verlichting kan blijven waar hij is, maar er kan ook gekozen worden voor een nieuwe indeling van de verlichtingspunten. Aanbrengen van inbouwspotjes of andere vormen van (led)verlichting is geen enkel probleem.

Meestal is het plafond in een dag klaar, dus dezelfde dag kunt u weer van uw woonruimte genieten.

De werkwijze

De werkwijze van het aanbrengen van een spanplafond is als volgt:
  • Als eerste worden de klemprofielen gemonteerd op een paar centimeters onder het oude plafond. De exacte afstand hangt af van de te plaatsen verlichting en uw persoonlijke voorkeur.
  • Hierna worden de voorbereidende werkzaamheden gedaan om de bevestigingen van uw lampen naar beneden te brengen op de hoogte van het nieuwe plafond.
  • Als dit gebeurd is kan een aanvang worden gemaakt met het bevestigen en aanspannen van het plafond.
  • Na het plaatsen van het plafond worden de door u gekozen sierlijsten gemonteerd.
  • Als laatste wordt de verlichting in orde gemaakt.
  • Uw plafond is helemaal klaar.

Eigen Huis en Tuin

Mocht u bekend zijn met het TV-programma ‘Eigen Huis en Tuin’, dan ziet u daar de plafonds van Plameco terugkomen. In dit programma laat men stap voor stap zien hoe snel het plafond er in zit en wat een schitterend resultaat het geeft. En dat allemaal binnen één dag.

Voor informatie over kosten of vragen over de werkwijze neemt u contact op met een van de leveranciers van Plameco bij u in de buurt of u kijkt even op de website.
Gerelateerde artikelen
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinOvervloedig bloeiende borders en het schijnbare gebrek aan orde zijn kenmerken die passen bij een cottagetuin. Toch is d…
Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Wie wil het niet? De echte man of vrouw met groene vingers draait zijn of haar hand niet om om een stadse tuin bij te ho…
Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Bij een huis met strakke lijnen past een moderne tuin. De lijnen van het huis en de tuin stralen eenheid en rust uit en…
Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin?Hoe creëer je een romantische sfeer in de tuin?In een romantische tuin staan veel bloemen. De beplanting is hoog en rank en de borders hebben een luchtige uitstraling.…
Stadse tuin als verlengde van de woningStadse tuin als verlengde van de woningDe stadse tuin is gemiddeld genomen niet enorm groot, maar dat neemt niet weg dat je er een mooi verlengde van je woning…
Bronnen en referenties
  • www.plameco.com/plafond

Reageer op het artikel "De spanplafonds van Plameco"

Infoteur: Berrie_van_mier
Gepubliceerd: 08-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!