Tips om kamer anders in te richten

Tips om kamer anders in te richten Er zijn heel wat simpele tips om uw (woon)kamer een compleet ander aanzicht te geven. U kunt daarbij denken aan het verplaatsen van meubilair, het opruimen van losse spullen, ramen lappen, gordijnen wassen, het vervangen van beslag van laden, kasten en ander meubilair, planten neerzetten, wanddecoraties verwisselen of een expositie maken. Kortom allerlei kleine veranderingen aanbrengen die de kamer een 'complete' facelift geven. Om je kamer leuk anders in te richten kan je inspiratie opdoen bij woonprogramma's op tv waar het interieur aan de orde komt. Anno 2021 zijn er de volgende woonprogramma's op televisie: Eigen Huis & Tuin: Lekker Leven; vtwonen weer verliefd op je huis; RTL Woonmagazine; Binnenstebuiten tv.

Meubels verplaatsen

De meest voor de hand liggende wijze om uw kamer een ander aanzien te geven is door meubels te verplaatsen. U kunt hierbij de volgende tips opvolgen:
  • Het langste meubelstuk tegen de langste wand plaatsen. Dit zorgt voor een evenwichtig beeld.
  • Meubels hoeven niet per se tegen de wand aan te staan. U kunt ze in de vorm van een zithoek bij elkaar zetten.
  • Maak een zithoek met een salontafel tegenover een haard, een groot raam of groot schilderij.
  • Een bank kunt u schuin in een hoek plaatsen met achter de bank een tafeltje met een lamp erop.

Ruim de kamer op

Een keurig opgeruimde kamer is een prettigere leefomgeving. Ruim losse spullen op in een kast. Gooi overbodige spullen weg of breng ze naar een tweedehands winkel of geef het weg aan vrienden, familie of kennissen. Laat niet overal boeken rondslingeren maar zet ze netjes in de boekenkast.

Leer uw kinderen ook hun spullen op te ruimen. Het beste is als ze hun eigen speelplek hebben in de woonkamer of in hun eigen kamer.

Maak een kleine 'tentoonstelling c.q. expositie' van uw verzamelingen

Wanneer u spullen verzamelt is het leuk deze ten toon te stellen op een plank of in een kast met glazen deuren. Er zijn talloze mogelijkheden op het gebied van verzamelen. Vraag items voor uw verjaardag of loop verzamelmarkten af.

Ramen lappen en gordijnen uitwassen

Vroeger werden de huizen beter schoongehouden dan tegenwoordig. Probeer toch regelmatig de ramen te lappen en één keer in het half jaar gordijnen of in ieder geval vitrages uit te wassen. Schone ramen geven de kamer een heldere lichtinval. Maak de kamerdeuren ook regelmatig schoon.

Verwissel wanddecoraties

Wanneer u veel schilderijtjes in de kamer heeft kunt u ze af en toe van plaats verwisselen. U kunt ook tussen kamers onderling wisselen. Hetzelfde kunt u doen met bloemvazen of andere kitsche slukken. Kortom wissel af en toe spullen zodat uw kamer een andere 'look' krijgt.

Planten en bloemen fleuren een kamer op

Om een kamer gezellig te maken kunnen planten en bloemen eigenlijk niet ontbreken. Wanneer u niet veel geld hebt om uit te besteden kunt u het beste wat vast planten kopen die lang meegaan, denk bijvoorbeeld aan vetplanten of cactussen.

Schaf een nieuw kleed aan

Een kleed in de kamer geeft veel warmte. Vooral wanneer de vloerbedekking eentonig is brengt een kleed afwisseling. Zorg dat u een kleed koopt dat past bij de meubelen. Waar kunt u een kleed neerleggen?
  • onder de eettafel
  • onder de salontafel
  • in een zithoek
  • in de gang

Ander beslag voor meubilair

Een heel subtiele wijziging is het aanbrengen van nieuw beslag aan laden, kasten, etc. Het geeft een verfrissende look. Bewaar het oude beslag als u later weer wilt wisselen.

Gordijnen opzij binden

Door de gordijnen met een stuk lint opzij te binden krijgt u een andere look die veel stijlvoller is. Maar dit is een kwestie van smaak.

Kinderkamer bijzonder maken

Voor kinderen is het leuk hun eigen speelkamer te hebben waar ze kunnen kliederen. Maak bijvoorbeeld een wand vrij waar ze hun eigen tekeningen kunnen ophangen. Een sterrenhemel aan het plafond vinden kinderen ook erg fascinerend.

Woonprogramma's op televisie anno 2021

Om je kamer leuk anders in te richten kan je inspiratie opdoen bij woonprogramma's op tv waar het interieur aan de orde komt.

Eigen Huis & Tuin: Lekker Leven

Op RTL 4 om 17.00 uur is dagelijks het woonprogramma 'Eigen Huis & Tuin: Lekker Leven' te zien. Het programma wordt gepresenteerd door Froukje de Both. Er worden praktische tips gegeven op het gebied van wonen, lifestyle, tuinieren en koken. Op Videoland is het programma terug te zien.

vtwonen weer verliefd op je huis

Op SBS6 op zondagavond om 19.30 uur presenteert Kees Tol dit programma met een uitgebreide interieur make-over waardoor bewoners weer verliefd worden op hun eigen huis. Het programma is terug te zien op de website van vtwonen.

RTL Woonmagazine

Het programma wordt door RTL4 uitgezonden. Sinds najaar 2017 is Froukje de Both de vaste presentatrice. Het programma richt zich op wonen in de 21ste eeuw.

Binnenstebuiten tv

Op NPO2 is dagelijks om 18.45 uur het programma Binnenstebuiten te zien. Hierin zit het onderdeel waarin een Nederlander zijn/haar huis laat zien waar liefde voor interieur een rol speelt.

Voor actuele uitzendtijden kun je het beste de tv-gids in de gaten houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je je woonkamer mooi inrichten met paars?Wil jij je woonkamer inrichten met paars? Dat kan heel goed, paars is een prachtige kleur voor in de woonkamer. Toch kan…
Het Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerHet Feng Shui inrichten van je woon- en slaapkamerFeng Shui is een veelgehoorde term, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? Feng Shui is een eeuwenoude Chinese leer, d…
Hoe kun je je woonkamer decoreren met zwart?Zwart is een hele intense kleur en veel mensen durven het daarom niet goed aan hun huis met zwart te decoreren. Toch kan…
Studentenkamer efficiënt inrichtenStudentenkamer efficiënt inrichtenEindelijk is het je gelukt, een kamer! Een eigen plek die je naar hartenlust mag inrichten. Maar hoe kun je dat eigenlij…

Onderhoud en behandelen van houten meubelenHout is een prachtig natuurproduct; houten meubelen stralen warmte, natuurlijkheid en gezelligheid uit en vinden wij dan…
Geef uw interieur een nieuw leven - Enkele tipsGeef uw interieur een nieuw leven - Enkele tipsJe interieur een nieuw leven geven is heus niet zo moeilijk. We denken dan aan schilderen, opnieuw behangen, de vloeren…
Bronnen en referenties
  • Home Improvement - Hamilton
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 17-07-2021
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur