InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Slaapkamer en badkamer worden één

Slaapkamer en badkamer worden één

Slaapkamer en badkamer worden één Slapen doe je in de slaapkamer en douchen in de badkamer. Maar waarom eigenlijk? Binnenhuisarchitecten opperen het idee om slaapkamer en badkamer bij elkaar te trekken. Slaap- en badkamer worden dan één geheel.

Douchen en baden in de slaapkamer

Het bad wordt in een dergelijk concept in de slaapkamer geplaatst. Mogelijk is dat een bad op pootjes, maar evengoed een verzonken ligbad. En douchen doe je voortaan achter een lange glazen wand in je slaapkamer. Met het hoofdeind van je bed tegen die glazen wand geplaatst, creëer je één grote lange ruimte voor je inloopdouche en matglazen wand. Dat geeft uiteraard een heel apart effect aan je slaapverblijf.

Vaak verhuist in zo’n ontwerp ook de garderobekast. Ofwel in de vorm van een inloopkast in een aparte ruimte, ofwel als nis tussen slaap- en badruimte. Ofschoon veel van dit soort gedachten worden toegepast in door architecten ontworpen nieuwbouwprojecten, biedt ook de standaard rijtjeswoning mogelijkheden. Waarom de ruimtes niet eens anders bekeken? Een wandje immers is in no time doorgebroken.

Wellness de nieuw trend

De bad- of slaapkamer is vaak de enige locatie om je terug te trekken uit de hectiek van alledag. Fabrikanten hebben daar handig op ingespeeld en met wellness (samentrekking van well-beïng en fitness) een nieuwe trend gezet. Binnen 'natte ruimtes' is daarom steeds vaker plaats voor heuse SPA (Latijns: Sanitas Per Aqua= gezondheid door water). Compleet met sauna, douchezuilen met massagefuncties en whirlpools.

Rust en ontspanning vind je uiteraard optimaal in een vormgeving die geïnspireerd is door de natuur. Denk aan grote regendouches die even verfrissend zijn als een tropische moesson, of een verzonken 'vijverbad' met overlopende randen en cascadekranen waaruit het water kabbelt als uit een bergbeekje. En dat alles gecombineerd met bijpassende kleedbanken of hockers. De nieuwste trend voor de aankleding van badruimtes en sauna’s is het designerkarpet, gemaakt van waterbestendig kunststof garen. Een weldaad voor je voeten.

Totaalconcept voor baden en slapen

Twee elementaire functies verenigd in één totaalconcept, en dat alles volgens een design dat ook in een woonkamer niet misstaat. Zowel bed- als badmeubelen zijn er volgens een eigentijds 'fusiondesign’: blok- en kubusvormen verzacht met vloeiende lijnen. Het conventionele wastafelmeubel is een speels componentensysteem geworden van losse opbergunits: een eenvoudig dressoir gecombineerd met hoge kolomkasten aan de wand en een wasbak in de vorm van een eenvoudige opzetkom bijvoorbeeld.

Een nieuwe loot aan het meubelgamma is de halfhoge kast als scheiding tussen bad- en slaapruimte, met aan één zijde aansluitmogelijkheden voor sanitaire zaken en aan de andere kant voor audio- en videoapparatuur. En in het streven naar rust en harmonie spelen uiteraard ook kleur en materiaalsoorten een voorname rol. Houtsoorten als teak en donker wengé hebben definitief hun intrede gedaan in 'natte ruimtes', en dat alles contrastvol gecombineerd met porselein, sneeuwwit Corian en glanzende chromen accessoires. Overigens is in dit verband het advies van een interieurspecialist zeker aan te bevelen.

Gebruik een online roomplanner

Wie een beetje handig is met de computer kan vandaag de dag zelf zijn bad- en slaapkamer vanachter de PC ontwerpen. Met behulp van een 3D roomplanner is dat een fluitje van een cent.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slaapkamer en badkamer worden één"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 15-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!