InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Ideale omgeving voor de woningverkoop

Ideale omgeving voor de woningverkoop

Ideale omgeving voor de woningverkoop Als je de cijfers van o.a. de NVM erop na slaat wordt er nog voldoende van woning verwisseld. Van huur naar koop is eenvoudig. Je zegt de huur op zodra je de nieuwe woning kunt betrekken. Van koop naar koop is lastiger. Je moet immers je huis nog verkopen en zo aantrekkelijk mogelijk maken voor potentiële kopers. Wat tips die kunnen helpen in dit proces. Over het algemeen zal geadviseerd worden dat de woning zo groot en neutraal mogelijk moet lijken. O.a. volgepropt met meubelen is dus niet bevorderlijk om het groot te laten lijken. Hoewel er ook mensen zijn die hier doorheen kunnen kijken, zal de makelaar of stilist altijd adviseren de verschillende ruimtes niet te vol te proppen en zoveel mogelijk met neutrale kleuren te werken.

Waar moet je op letten?

Algemeen

Als algemeen kan gesteld worden dat je huis opgeruimd en schoon moet zijn zodra er “kijkers” gepland staan. De woning moet “toegankelijk” zijn en wat kan daarbij helpen. Kijk naar de voordeur. Is alles bij de voordeur opgeruimd en schoon, is de hal uitnodigend etc.

Meubelen

Zoals eerder aangegeven niet te veel meubelen in huis en bij voorkeur strak vormgegeven. Bijvoorbeeld de opstelling van het bankstel en de eethoek in lijn met de muren van de woning. Diagonaal plaatsen kan wel je persoonlijke voorkeur zijn, maar maakt de woonkamer niet groter, ruimtelijker.
Extra kleine bijzettafeltjes of andere kleine tafeltjes of kastjes weghalen.

Ga zoveel mogelijk uit van de gemiddeld ingerichte woning met een eethoek, zithoek, kast of dressoir en TV hoek. Als de kijkers dit zien kunnen de meeste de eigen meubelen er ook gemakkelijker in plaatsen en bekijken of dit aantrekkelijk voor ze is.

Keuken en badkamer

Natuurlijk moet je woning er in z’n geheel schoon uitzien, maar bij plaatsen als de keuken (denk aan tegels, aanrecht, vloer) en badkamer (tegels, douchecabine of bad, wastafel, spiegel) wordt er extra op gelet. Ook hier geen frutsels laten slingeren.

Muren

Het is niet de bedoeling dat alle niet witte muren nu plotseling wit gekalkt moeten worden, maar lichte muren in neutrale tinten helpt wel. Hoewel dieprood, grijs of zwart steeds populairder wordt op de muur zal niet iedereen het op prijs kunnen stellen. Heb je lichte meubelen dan kan een kast of dressoir en spiegel aan de muur het geheel een andere blik geven. Planten Kunnen op zo’n plaats ook wonderen doen.
Is het geen probleem om een muur te schilderen, dan is een witte muur nu eenmaal neutraler en geschikter in het verkoopproces.

Hebbedingetjes en frutsels

Weg … weg met alle frutsels, hebbedingetjes en collectie aan fotolijstjes. Niet voor jezelf, maar het maakt een woning erg vol en propperig voor mogelijke kopers. Als je een kast of dressoir vol hebt staan met dit soort spul is het weghalen en vervangen met een mooie vaas of plant een prima optie.

Tuin

Een tuin opnieuw aanleggen doe je niet, maar zorg wel dat de tuin opgeruimd is. Er geen groots snoeiwerk meer hoeft te gebeuren en een eventuele tuinset op het terras staat. Dit geeft de tuin een vriendelijke en leefbare uitstraling.

En lukt het allemaal niet zelf, huur dan een stilist in voor advies. De prijs voor een uur advies kan al ingekocht worden voor zo’n 30,- euro. Succes met de verkoop!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…
Makelaarsland: de beste makelaar?Makelaarsland: de beste makelaar?Makelaarsland is een makelaar die in 2005 een nieuw concept introduceerde op het gebied van particuliere woningverkoop.…
Huis verkopen stappen: Hoe ga je stap voor stap te werk?Huis verkopen stappen: Hoe ga je stap voor stap te werk?Wanneer je voor de eerste keer zelf je huis wilt verkopen, weet je waarschijnlijk niet waar je moet beginnen. Met deze e…
Huis verkopen: stappenplan bij de verkoop van je woningHuis verkopen: stappenplan bij de verkoop van je woningBij de verkoop van een woning komen er veel dingen kijken waar je misschien niet meteen aan had gedacht. De beslissing o…
Tips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedTips om je huis te verkopen via een makelaar in vastgoedAls je je zelf niet wilt bezighouden met de verkoop van je huis kan je dit overlaten aan een makelaar in vastgoed. De ma…

Reageer op het artikel "Ideale omgeving voor de woningverkoop"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woning
Schrijf mee!