InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Keuken, vloer of badkamer betegelen: prijzen tegelzetter

Keuken, vloer of badkamer betegelen: prijzen tegelzetter

Keuken, vloer of badkamer betegelen: prijzen tegelzetter Tegelwerken uitvoeren aan je woning kan op het eerste zicht een hele klus zijn en wordt om die reden nogal eens uitgesteld. Toch kan een nieuw betegelde keuken of badkamer je huis een heel nieuw tintje geven. Als je een goed evenwicht vindt tussen de kleur van de tegels en het interieur van de betegelde ruimte dan laat een mooi eindresultaat niet op zich wachten. De keuze van de vloertegels is hierbij cruciaal: natuursteen of keramiek, motief of geen motief, enz... Daarnaast zal een professioneel tegelzetter zorgen voor het beste materiaal en een goede techniek bij het leggen van de tegels. De prijzen van tegelwerken kunnen verschillen naargelang de te betegelen oppervlakte, de kwaliteit van de tegels en het legloon van de tegelzetter. Online kan je offertes van tegelzetters in je regio aanvragen, zodat je een beeld krijgt van de totale prijs van de tegelwerken aan je woning.

Tegelwerken

Bij de bouw van een nieuwe woning is het van belang om alles er een beetje mooi te laten uitzien, en ook gedetailleerd aandacht te besteden aan de afwerking binnenshuis. Een geslaagde afwerking van de binnenkant van de woning begint met degelijk uitgevoerde tegelwerken. Tegelwerken die op een professionele manier gedaan zijn zullen je keuken of badkamer extra cachet geven. Hierbij speelt niet alleen de kwaliteit en de schoonheid van de tegels een rol, maar ook het vakmanschap van de tegelzetter. Een tegelzetter die vakkundig te werk gaat zal aan elk detail van de tegelwerken uitgebreid aandacht besteden zodat je woning er op een stijlvolle manier zal uitzien.

Keuze vloertegels

De keuze van de kleur van de vloertegels is cruciaal voor het algemeen beeld van de binnenkant van de woning. Een zachte kleur kan een eerder ontspannen gevoel teweegbrengen, terwijl een donkere kleur het geheel wat zwaarder maakt. Iedereen die tegels kiest zal een bepaalde voorkeur hebben, maar toch moet je steeds letten op het evenwicht tussen de tegels en de rest van het interieur. Hierbij kan je ook kijken naar de lichtinval, de kleur van de muren, en de activiteiten die in de kamer zullen uitgevoerd worden. Een kamer die vooral dient om te relaxen kan donkere kleuren gebruiken, terwijl een bureau het eerder moet hebben van sobere kleuren. De kleur van de vloertegels speelt dus een belangrijke rol bij het bepalen van het globale beeld van een kamer.

Keuken betegelen

Behalve de vloer, waarbij grotere oppervlakten betegeld worden, is ook de keuken een plaats in huis waar de tegelzetter zijn talenten kan tentoonspreiden. Bij tegelwerken aan de keuken worden doorgaans kleinere tegels gebruikt, wat mogelijk meer precisie en oog voor detail vereist van de tegelzetter. Idealiter worden alle kleine hoekjes en ruimtes rondom en achter het aanrecht betegeld zodat je zorgeloos van de keuken gebruik kan maken. Tegelwerken kunnen de keuken beter beschermen tegen bevuilende vlekken en warme lucht door kookactiviteiten, opspattend water bij de afwas, enz... Daarom is het goed om de wand achter het aanrecht en achter de kookplaten – niet toevallig ook spatwand genoemd - nauwkeurig met tegels te bezetten. Sommige mensen kiezen ervoor om in de keuken een handige bar met barstoelen te plaatsen, waar je rustig aan kan zitten om een hapje te eten of een glas te drinken. Ook die bar kan je naar eigen inzicht laten bewerken met tegels met een aangepaste kleur of motief.

Badkamer betegelen

De ruimte in huis waar tegelwerken allicht het vaakst nodig en nuttig zijn, is de badkamer. De wanden en de vloer van badkamer hebben het meest te lijden onder de inwerking van water en hete lucht. De wanden rondom douche, bad en toilet vereisen tegels die op lange termijn kunnen weerstaan aan negatieve invloeden. Bij tegelwerken aan de badkamer komen er enkele specifieke dingen kijken, die te maken hebben met het gebruik van de douche en het afvloeien van het water. Zo kan de tegelzetter zorgen voor “aflopende” tegels in de douche zodat het water mooi in de richting van het afvoerputje vloeit. Daarnaast kan er met tegels een apart plekje ingebouwd worden voor het plaatsen van bijvoorbeeld shampoo, zeep, douchegel, enz...Bij het kiezen van de kleur van de badkamertegels is het bovendien belangrijk om te kijken naar de overeenstemming ervan met de stijl van het bad, de wasbak en de badkamermeubels.

Betegelen: techniek

Bij het betegelen van vloer, keuken, badkamer en andere ruimten in huis is het nuttig om zowel schoonheid als kwaliteit in het oog te houden. Naast de stijl van de tegels (kleur, motief, enz...) is ook een goed uitgevoerde legtechniek van groot belang. De basis van goede tegelwerken is een stevige ondergrond, want je wilt natuurlijk niet dat er na verloop van tijd verzakkingen in de vloer ontstaan. Daarnaast moet de eerste rij tegels perfect horizontaal zijn, want het is die eerste rij die als basis dient voor de rest van de tegels. Doorgaans zal de tegelzetter bij tegelwerken eerst de vloer betegelen en daarna de wand. Eens de vloertegels gelegd, worden deze met bijvoorbeeld karton beschermd tegen vuil veroorzaakt door tegelwerken aan de wand. Sommige doe-het-zelvers kiezen ervoor om kosten te besparen en tegelwerken zelf uit te voeren, maar de keuze voor een professioneel tegelzetter is aangeraden als je zeker wilt zijn van het resultaat. Een professioneel tegelzetter beschikt over de nodige ervaring en is voorzien van alle gewenste materialen, zoals een tegelsnijmachine, tegellijm, cement, kit en voegmateriaal.

Prijs tegelwerken

De kosten van tegelwerken zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van de te betegelen oppervlakte en de keuze van de tegels. Tegelwerken zijn bijvoorbeeld kostelijker wanneer de tegels groter zijn, en wanneer de tegels een motief hebben. Bij een motief zal de tegelzetter bij de plaatsing immers rekening moeten houden met het algemeen esthetisch beeld van het geheel. Ook zijn tegels van natuursteen duurder dan keramische tegels. Wanneer er ook oude tegels verwijderd moeten worden zal dit meer werk en dus kosten met zich meebrengen. Daarom is het goed om de tegelzetter eerst de oude tegels te laten inspecteren. Mogelijk hoeven deze niet verwijderd te worden en bespaar je op die manier kosten uit.

Prijzen en kosten tegelzetter

Legloon

De term waarmee de vergoeding van tegelzetters wordt aangeduid is: “legloon”. Het legloon van een tegelzetter bestaat uit de kosten die betaald worden voor het uitgevoerde werk. Bij sommige tegelzetters is ook het gebruikte materiaal inbegrepen in het legloon; het is belangrijk om dit op voorhand te weten om misverstanden te vermijden. Bij de aanvraag van een offerte vraag je hierover dus het beste duidelijkheid van je tegelzetter. De gemiddelde prijs die tegelzetters aanrekenen is ongeveer 25 à 40 euro*. Deze prijs kan per vierkante meter of per uur zijn, afhankelijk van de berekening van de tegelzetter.

Offertes tegelzetters

Daarnaast zullen tegelzetters ook voorrijkosten of transportkosten aanrekenen. Doorgaans liggen deze tussen de 3 à 5 eurocent* per km, maar de prijs voor transport kan per tegelzetter sterk verschillen. Om de transportkosten lager te houden is het daarom nuttig om een goede tegelzetter in je eigen regio te vinden. Hiervoor kan je online gratis en vrijblijvend prijsoffertes aanvragen waardoor het vinden van een tegelzetter in jouw regio makkelijker wordt. Online offertes kunnen je bovendien een goed beeld geven van hoeveel tegelwerken in jouw specifiek geval ongeveer zullen kosten.

*: prijzen 2018

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een badkamer?Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen…
Huis opknappen met weinig geldHuis opknappen met weinig geldUw eigen huis opknappen kunt u duur maken, maar u kunt ook met een klein budget het huis verbeteren. Een vakman inschake…
Wat kost een badkamer en een woonkamerWat kost een badkamer en een woonkamerHet inrichten van een woonkamer en een badkamer is vaak duurder dan men verwacht. De afzonderlijke delen lijken niet zo…
Klussen: tegelen van wanden en vloerenKlussen: tegelen van wanden en vloerenIedereen droomt ervan. Een huis met zo'n prachtig betegelde badkamer of keuken. Je kan het een tegelzetter laten doen. M…
Wat kost een nieuwe vloer?Een vloer bepaalt voor een groot deel de uitstraling van uw woonkamer. Door het laten leggen van een nieuwe vloer kunt u…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aromaengel, Pixabay
  • http://www.tegelzetter-weetjes.nl/kosten/
  • https://www.karwei.nl/wand-betegelen
  • http://www.erkende-aannemers.be/categorie/tegelzetters
  • http://ikknapmijnhuisop.nl/tegelwerk/goedkope-tegelzetter/
  • http://www.verbouwtips.nl/vloer/betegelen/
  • http://robertvanroosmalen.nl/prijs-vloertegels-leggen/
  • http://www.bouwinfo.be/forum/inrichting/wand_en_plafond/265624-eerst_betegelen_vloeren_de_badkamer (alle bronnen geraadpleegd op 10/02/2016)

Reageer op het artikel "Keuken, vloer of badkamer betegelen: prijzen tegelzetter"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!