InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Stukadoor zoeken: hoeveel kost stucwerk per vierkante meter?

Stukadoor zoeken: hoeveel kost stucwerk per vierkante meter?

Stukadoor zoeken: hoeveel kost stucwerk per vierkante meter? Iedereen die een huis wil bouwen heeft een stukadoor nodig om de muren mooi af te werken. Dit bepleisteren of "stucen" van de muren, vloeren of plafonds vergt een speciaal talent van de stukadoor. Pleisterwerk dient in de eerste plaats als beschermlaag en afwerking van de muren maar kan ook een decoratief karakter hebben. In dat geval krijgt het interieur van de woning een origineel tintje mee. Stukadoors werken op zelfstandige basis of in een stukadoorsbedrijf. Prijzen van stucwerk lopen uiteen afhankelijk van de dikte van het stucwerk, de te bewerken oppervlakte en de toestand van de muren. De meest geschikte stukadoor zoeken en vinden kan door het aanvragen van online prijsoffertes. Op die manier krijg je een goed beeld van hoeveel alles je kan kosten. Waar moet je zoal rekening mee houden bij het zoeken van een stukadoor, en wat zijn de mogelijke prijzen van stucwerk per vierkante meter?

Stukadoor betekenis

De betekenis van het woord stukadoor komt neer op: een vakman die de muren, plafonds of vloeren van huizen bewerkt en afwerkt. De stukadoor doet dit door middel van het aanbrengen van pleisterwerk of stucwerk, vandaar de benaming stukadoor. Het stucwerk waarmee de muren worden afgewerkt kan bestaan uit pleister of een andere soort mortel. Deze laag wrijft de stukadoor uiteen over muren en plafonds waardoor het geheel een mooi afgewerkt tintje krijgt. Een stukadoor wordt ook wel aangeduid met de term "stucwerker" of "pleisterwerker" en in de volksmond heeft men het soms ook wel over een "plakker".

Vakman stucwerk

Op het vlak van het bouwen van woningen speelt de stukadoor een belangrijke rol: het is namelijk hij die de ruwe muren mooi afwerkt en egaal maakt met zijn bepleistering. Wanneer die bepleistering niet dunner is dan 7 mm spreekt men van pleisterwerk. Is deze laag dikker dan 7 mm dan heeft men het over raapwerk. Iedereen die een huis bouwt heeft dus een stukadoor nodig, wat maakt dat een goede vakman zelden zonder werk zit. "Stucen" is niet zo makkelijk als het lijkt en vergt een bijzonder talent. Stukadoors werken op zelfstandige basis in een eigen onderneming of samen in een stukadoorsbedrijf. Gaat het om relatief grote huizen of gebouwen met een groot oppervlakte dan wordt een beroep gedaan op stukadoorsbedrijven.

Decoratief stucwerk

Het "stucen" (spreek uit: "stuken") dient doorgaans als bescherming van de muren maar kan ook een decoratief karakter hebben. De stukadoor brengt dan wat reliëf of figuren aan in het stucwerk om het interieur te verfraaien. Men spreekt in dat geval ook wel van sierstucwerk of sierpleisterwerk. In de loop van de geschiedenis hebben de rijken der aarde stukadoors sierstucwerk laten aanbrengen aan hun paleizen, villa's en herenhuizen en ook nu nog zijn er tal van huiseigenaars die kiezen voor een extra verfraaiing van hun interieur. Het interieur krijgt dan een artistiek en origineel kantje mee van de stukadoor.

Hoeveel kost een stukadoor?

Prijzen per m2

De stukadoor is een vakman en hoe beter hij zijn vak kent hoe hoger de prijs zal liggen. De prijzen voor stucwerk per vierkante meter situeren zich tussen de 7 en de 25 euro. Hoe dikker de afwerklaag van het stucwerk is, hoe hoger de prijs zal oplopen. In het algemeen zal de gemiddelde prijs van stucwerk iets van een 10 à 15 euro per m2 zijn. Vanzelfsprekend zal decoratief en artistiek stucwerk een stuk prijziger zijn dan het basisstucwerk dat vooral dient om de muren van een eenvoudige beschermlaag te voorzien. Voor decoratief stucwerk hou je best rekening met een beginprijs vanaf 40 euro per m2 (prijzen 2018).

Stukadoorskosten besparen

Wil je op het totale kostenplaatje wat geld uitsparen, probeer dan om alle stucwerk in één enkele keer te laten doen. Op die manier kan de stukadoor voorbereidend werk en stucwerk beter organiseren en effectiever uitvoeren. Hoe meer werk je in een keer laat doen, hoe beter de prijs kan uitvallen. Eventueel kan je zelf al kozijnen en deurposten afplakken ter bescherming tegen het stucwerk zodat de stukadoor daar geen tijd meer mee hoeft te verliezen. Bij de bouw van je woning en de afwerking ervan is elke uitgespaarde euro mooi meegenomen.

Prijzen stukadoors

De totaalprijs wordt berekend voor het stucwerk per vierkante meter en daarnaast zal de stukadoor de kosten van het werk zelf aanrekenen per uur. Eventueel extra voorbereidend werk voor de ondergrond van het stucwerk zal het kostenplaatje hoger doen oplopen. Zo heeft een stukadoor meer tijd nodig om oudere muren "voor te bereiden" op het stucwerk dan bij muren van nieuwbouw. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van stukadoors en stukadoorsbedrijven aanvragen waardoor je tot in het detail kan zien hoeveel alles je zal kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een muur stucen, goedkoper dan een stukadoorWil je een muur laten stucen maar vind je een stukadoor te prijzig? Je kunt ook zelf een muur stucen. Met de juiste gere…
Wat kost een stukadoor?Vakmensen zijn duur, maar het loont vaak de moeite op een specialist in te schakelen. Dit is zeker ook het geval bij een…
Sierpleisters, een aantal soorten en structurenSierpleisters vormen een prima afwerking van uw muren of plafonds. Er zijn vele soorten sierpleisters te verkrijgen en e…
Badkamer stucenDe badkamer stucen is een origineel en hygiënisch alternatief voor de traditionele betegelde badkamer. Er is ontzettend…
Kelder waterdicht makenAls je last hebt van vochtproblemen in de kelder door optrekkend vocht dan kun je daar iets aan doen. Vochtbestrijding k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Roos.jeroen, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.mijnstukadoor.be/
  • http://www.livios.be/nl/ruwbouw/pleisterwerken/vraag/10315/prijs-aannemer-van-pleisterwerk/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Stukadoor
  • http://www.stuc-concurrent.nl/kosten-stucadoor/
  • http://www.betekenis-definitie.nl/stukadoor
  • http://www.stucadoor-weetjes.nl/stucadoor/ (bronnen geraadpleegd op 27/06/2016).

Reageer op het artikel "Stukadoor zoeken: hoeveel kost stucwerk per vierkante meter?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!