InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Moderne retro woontrend 2013: strak in de lak

Moderne retro woontrend 2013: strak in de lak

Strak vormgegeven en in hoogglans afgelakte meubels zijn weer populair voor moderne interieurs. Lange tijd was ook in de modern ingerichte woning naturel gekleurd hout erg in trek, maar dat is veranderd. De in het verleden hier meer gebruikelijke zwarte, witte en anderszins gekleurde meubelen zijn weer helemaal trendy. Dat deze meubels bovendien strak in de lak zitten, maakt ze extra opvallend. Het is een trend die voortkomt uit een hernieuwde interesse voor moderne meubelontwerpen uit de jaren 50, 60 en 70 en is daarmee dus eigenlijk een retrotrend.

Artikelindeling

Moderne interieurstijlen als retro

Het klinkt tegenstrijdig, maar het is dan toch zover gekomen: verschillende moderne interieurstijlen bestaan ondertussen zo lang dat ze als retro kunnen gelden. Dat betreft voornamelijk meubels en andere woonproducten die voor het eerst in de jaren 50, 60 en 70 op de markt kwamen. Het gaat dan vooral om meubels die zijn ontworpen binnen het functionele modernisme, waarbij de functie van het meubel belangrijker werd geacht dan de vorm. Tegenwoordig worden de eenvoudige maar strakke vormen uit deze stijl echter hoog gewaardeerd.

Er is gedurende de genoemde decennia wel een ontwikkeling geweest van sober modern in de jaren 50 naar strak modern in de jaren 70:
  • In de jaren 50 was er voor het eerst sprake van massaproductie van meubelen. Om dat mogelijk te maken dienden de meubels erg eenvoudig te blijven.
  • In de jaren 60 kwam er ruimte voor meer vrolijke en speelse meubelontwerpen, zowel wat betreft kleur als vorm.
  • In de jaren 70 raakten tenslotte de echt rechte, moderne interieurs in de mode.

Deze interieurs riepen echter een tegenreactie op, wat leidde tot het begin van het postmodernisme in de loop van de jaren 70, waarbij vorm meer aandacht kreeg dan functie. Dat is echter een voorzichtig begin. Pas in de jaren 80 gaat het postmodernisme echt loos met volop aandacht voor vorm, kleur en decoraties. Als gevolg daarvan valt het moderne, functionele interieur in ongenade.

Die tijd ligt inmiddels achter ons. Al sinds een aantal jaren kan het moderne interieur van rond de jaren 60 zich verheugen in een groeiende populariteit. Dat is enerzijds duidelijk in de vorm van retro, waarbij meubels van destijds bekende ontwerpers als de gebroeders Eames, Mies van der Rohe of Arne Jacobsen weer helemaal in zijn. Anderzijds is het terug te vinden in nieuwe meubelen, waarvan de ontwerpen zijn geïnspireerd op genoemde voorgangers.

Geometrie

Geometrische verhoudingen zijn altijd van belang geweest bij een moderne inrichting. Dat kan uiteraard met allerlei verschillende vormen uitdrukking krijgen, maar de zeer strakke inrichting met voornamelijk rechte lijnen is één van de meest bekende variaties geworden. Meer dan andere meubels zijn kasten en tafels geschikt om die vormen in uit te werken.

Moderne kasten

De boekenkast, het dressoir/sideboard en het tv-meubel zijn door hun van nature rechte vormen belangrijke elementen in de moderne inrichting. In dit kader doet een strak interieur het ook in keukens erg goed. Momenteel zijn naast kasten strak vormgegeven design keukens dan ook weer volop te krijgen.

Echter, ook meer speelse en ronde ontwerpen uit latere perioden zijn beschikbaar. Denk dan bijvoorbeeld aan rechte kasten met afgeronde hoeken of kasten met een honingraat ontwerp.

Moderne tafels

De moderne retro eettafel is beschikbaar met zowel een rond als een rechthoekige tafelblad, maar is in principe eenvoudig van vorm. Echt af wordt zo'n eethoek pas in combinatie met retro eetstoelen, zoals bijvoorbeeld stoelen van Arne Jacobsen.

Ook salontafels kunnen in stijl met de eethoek en/of met de kasten worden geleverd.

Kleuren

De kleuren waarin deze meubels veelal beschikbaar zijn sluiten aan op die behorende tot de moderne kunst: zwart, wit en de primaire kleuren rood, geel en blauw. Daarbij komt rood overigens beduidend vaker voor dan geel en blauw. Opvallend is echter dat deze vertrouwde combinaties zijn aangevuld met een aantal tinten grijs als middengrijs en antraciet. Grijs werd in het verleden nog wel gezien als saai voor een interieur, maar in de praktijk is het natuurlijk een bijzonder goed te combineren kleur. Afgewisseld met andere, meer sprekende kleuren is er geen sprake van saai of somber.

Voor keukens zijn ook lichte tinten als vanille of crème mogelijk. Dat zijn kleuren die relatief veel licht weerkaatsen, wat bijvoorbeeld een kleine keuken groter laat lijken dan hij is. Een spierwitte keuken weerkaatst nog het meeste licht, maar niet iedereen houdt daarvan omdat deze een wat al te cleane en koele indruk kan maken.

Naast de primaire kleuren zijn er door de jaren heen echter ook een aantal andere, wat fellere maar toch diepe kleuren gebruikelijk geworden binnen moderne interieurs. Dat zijn kleuren als oranje, appelgroen, cyclaam en turquoise. In dergelijke kleuren zul je niet snel hele meubelen of keukens vinden (al kan het wel), maar als toevoeging op kleine schaal kunnen ze een fris effect geven.

Glanzende lak

Binnen dit verhaal is het glanzende lakmeubel nog het meest trendy. Daarbij gaat het doorgaans om met hoogglans lak afgewerkte MDF. Behalve kasten en tafels zijn ook sommige stoelen, lampen of andere woonaccessoires voorzien van een lak- of ander glanslaagje.

Ook deze glans kan trouwens een licht en ruimtelijk effect geven in kleine ruimtes. Glanzende oppervlakten weerkaatsen immers altijd meer licht dan doffe, want dan treed er een spiegelende werking op.

Een nadeel van gelakte meubels is dat je er snel stof en vuil op ziet liggen. Een voordeel is daarentegen dat je ze gemakkelijk weer schoonmaakt.

Jouw smaak?

Hoewel de hier besproken design meubels momenteel erg modieus zijn en volop te krijgen, kun je beter even goed nadenken voor je ze ook daadwerkelijk aanschaft. Het betreft hier namelijk tamelijk uitgesproken meubelen en keukens die bepaald niet onopvallend in de rest van het interieur opgaan. En aangezien je er waarschijnlijk een flinke tijd in zult wonen, kun je dus maar beter zeker weten dat je dit ook echt voor een langere periode wilt.

Lees verder

© 2013 - 2018 Varenna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het huis inrichten met design meubelsHet huis inrichten met design meubelsEen trendy woonkamer wie wil het niet. In grote woonboulevards worden we overspoeld met de mooiste meubels, lampen en al…
Chinese invloeden in ons interieurChinese invloeden in ons interieurEen interieur samenstellen uit meubelen die je smaak vertegenwoordigen is niet per definitie aan een stijl gekoppeld. Ba…
Interieurtips, ruimtebesparend en functioneelInterieurtips, ruimtebesparend en functioneelThuiswerken, een eigen thuiskantoor, het komt steeds meer voor en niet alleen bij ZZP'ers. Wonen en werken wordt in het…
Interieur in witInterieur in witWit is van alle tijden en je kan er eindeloos mee variëren in een interieur. De massale doorbraak van wit kwam in de jar…
Samenwonen: Een interieur dat bij jullie pastSamenwonen: Een interieur dat bij jullie pastTwee mensen, twee verschillende smaken. Het overkomt bijna ieder stel dat gaat samenwonen: jullie worden het maar niet e…
Bronnen en referenties
  • www.retrofurnish.com/blog/
  • www.ikea.nl

Reageer op het artikel "Moderne retro woontrend 2013: strak in de lak"

Infoteur: Varenna
Gepubliceerd: 16-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!