InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Thermo-Jo: de visuele brandwond waarschuwing

Thermo-Jo: de visuele brandwond waarschuwing

Wie kent niet het probleem van het per ongeluk je handen branden aan een hete pan. Was die theepot al afgekoeld of toch nog niet? Is die babyfles te warm of niet? Op deze vragen en alle andere kleine huishoudelijke verbrandingen is nu een antwoord: een visuele waarschuwing van de Thermo-JO.

Even wat feiten:

Gemiddeld aantal brandwondenslachtoffers per jaar:

  • 9600 personen melden zich bij de spoedeisende eerste hulp met een privé-ongeval
  • 1900 mensen worden jaarlijks opgenomen in een ziekenhuis
  • 500 worden opgenomen in een brandwondencentrum
  • 49 personen overlijden als gevolg van een brandongeval

Oorzaken:

  • 56% van de ongevallen zijn een gevolg van contact met een hete vloeistof of hete damp
  • 15% komt door contact met een heet voorwerp
  • 13% door vuur en vlammen

Reden genoeg voor een jonge studentengroep om de koppen bij elkaar te steken en een oplossing te bedenken om in de toekomst te voorkomen dan kinderen en/of ouderen hun handen verbranden aan hete materialen, zoals pannen en ovenschalen. Het idee van de Thermo-JO (Thermo = temperatuurmeting en JO = Jong Ondernemen) was een feit.

Voor wie is de Thermo-JO geschikt

De Thermo-JO is een warmte-indicatorstrip voor particulieren. Dit zijn strips die aangeven wanneer een voorwerp te warm wordt om vast te pakken. Op deze manier kunnen het aantal verbrandingen bij kinderen en ouderen verminderd worden. Op een leuke manier kunnen kinderen aangeleerd krijgen dat ze moeten oppassen met warme materialen. Ook ouderen en andere personen die vergeten dat een materiaal nog warm is, krijgt door de Thermo-JO een geheugensteuntje. De herkenbare ‘stoplicht overgang’ van oranje naar rood geeft duidelijk aan wanneer iets wel of niet meer vastgepakt kan worden.
De Thermo-JO is een makkelijk in gebruik en heeft een relatief lage verkoopprijs.
De strip kleurt bij afkoeling van het materiaal weer geleidelijk terug naar de kleur oranje, de strip is dus herbruikbaar. De strip op het materiaal kan gewoon mee gewassen worden in de vaatwasser.

Toepasbaarheid

De Thermo-JO is bedoeld om brandwonden te voorkomen. Bij een temperatuur van 40 ⁰C of hoger zal het middelste gedeelte van de strip verkleuren van oranje naar rood. Thermo-JO is op veel manieren te gebruiken, zowel door de strip op te plakken op materialen, als door de magnetische strips die bij het product toegevoegd is. Enkele voorbeelden van de toepasbaarheid zijn:
  • Pannen
  • Verwarming
  • Bad
  • Kranen
  • Opwarmmaaltijden voor een magnetron

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken waar de Thermo-JO geschikt voor is, alleen er is er een beperking. De Thermo-JO kan niet langdurig tegen temperaturen boven de 150 graden (magnetron is geschikt, oven niet).

Hoe ziet de verpakking van de Thermo-jo eruit?

De strips worden per stuk geleverd van 10 centimeter, met bijgevoegd een verknipbare magneetstrip van 4 centimeter. Men kan dus zelf beslissen hoe hij de strip willen verknippen. Hierdoor kan er goed aangesloten worden op het beoogde gebruik van de strip door de klant zelf. Het product worden geleverd in een doorzichtige verpakking, met bijgeleverd een gebruikershandleiding. In de gebruikershandleiding valt onder andere te vinden hoe de strip te bevestigen is en waarop. De verpakking is tevens makkelijk te recyclen doordat deze bestaat uit een gescheiden papier en plastic component.
Thermo-JO verleent een garantie van een 2 maanden bij normaal gebruik; de strip zelf heeft een fabrieksgarantie van een half jaar.
© 2012 - 2017 Carolaw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brandwonden: soorten, oorzaken en behandelingBrandwonden: soorten, oorzaken en behandelingIn huis ontstaan brandwonden vaak door contact met heet water of vet. Enkele voorbeelden hiervan zijn te heet badwater,…
Brandwonden, hoe komt het en wat doe je eraan?Als uw huid in contact komt met extreem hoge temperaturen kan er een wond ontstaan, dit noemt men een brandwond. Dit kan…
Oppervlakkige en diepe brandwondenEr zijn verschillende soorten brandwonden. Brandwonden worden onderverdeeld in eerstegraads brandwonden, tweedegraads br…
Kind en Brandwond over brandwonden: hier zitten de risico'sKind en Brandwond over brandwonden: hier zitten de risico'sBrandwonden. Ondanks uitgebreide preventiecampagnes, worden de drie brandwondencentra die Nederland telt helaas druk bez…
Bronnen en referenties
  • www.thermo-jo.nl

Reageer op het artikel "Thermo-Jo: de visuele brandwond waarschuwing"

Infoteur: Carolaw
Gepubliceerd: 29-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!