InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wat kost een werkster?

Wat kost een werkster?

Wat kost een werkster? Niet iedereen heeft de tijd of de zin om veel energie te steken in de huishouding. Indien de portemonnee het toelaat, kunt u een werkster inschakelen. Waar vindt u een goede werkster, en wat gaat dat u per uur kosten? Tegenwoordig is het gebruikelijk dat beide partners een baan hebben. Afhankelijk van het aantal uren dat er wordt gewerkt, is het werk moeilijk te combineren met het gezinsleven. Om toch meer tijd over te houden voor bijvoorbeeld de kinderen, wordt er een werkster ingeschakeld om enkele huishoudelijke werkzaamheden over te nemen. Vooral indien u een hekel hebt aan huishoudelijk werk, kan een werkster uitkomst bieden.

Werksters in overvloed, maar waar vind ik een betrouwbare werkster?

U kunt een bekende vragen uit uw eigen omgeving, maar u kunt ook reageren op een advertentie op bijvoorbeeld Marktplaats. Er zijn voldoende mensen te vinden die tegen een bepaald tarief uw huis willen reinigen. U kunt ook via een bemiddelingsbureau als Werkster.nl op zoek gaan naar een werkster. Het voordeel is dat de mensen die zijn ingeschreven om als werkster te gaan werken, eerst gescreend zijn door het bemiddelingsbureau. Een nadeel is natuurlijk dat het bemiddelingsbureau er ook weer iets aan moeten gaan verdienen.

Voordeel van iemand uit uw eigen omgeving

Door een goede bekende in te schakelen, weet u ongeveer wat u in huis haalt. Een werkster werkt namelijk vaak wel alleen in uw huis. U moet wel vertrouwen hebben in de persoon, want in de tijd dat u niet aanwezig bent hebben ze overal toegang toe. Aan de andere kant heeft het ook nadelen om een bekende in te schakelen. Als u niet tevreden bent over het schoonmaakwerk, zult u het toch moeten vertellen dat het beter moet, of dat u wenst te stoppen met diegene als werkster. Dit kan de onderlinge relatie ook schade toebrengen.

Wat kost een werkster per uur?

De tarieven zijn afhankelijk van de afspraken die u maakt bij het inhuren. In de meeste gevallen ligt het tarief tussen de € 8 tot € 12 per uur. Hierbij zegt de prijs vaak niets over de kwaliteit van het werk. Een werkster die € 8 per uur vraagt, kan haar werk beter doen dan iemand die € 12 per uur vraagt. Het is echter wel verstandig om niet te laag te gaan zitten om de motivatie ook vast te houden. U kunt er ook voor kiezen om eerst laag te gaan zitten, en om een evaluatiemoment in te bouwen. Indien u tevreden bent, gaat u het uurtarief met één euro verhogen.

Moet ik doorbetalen bij ziekte en vakantie?

De meeste werksters werken zwart. Doorbetaling bij ziekte en vakantie is niet gebruikelijk, maar u kunt daar afwijkende afspraken over maken. Het zou de verhoudingen wel goed doen als u tijdens een korte ziekteperiode wel zorgt voor doorbetaling van de gebruikelijke uren. Een bemiddelingsbureau inschakelen zorgt ervoor dat u een “witte” werkster krijgt. In het geval van ziekte krijgt zij doorbetaald en ze is ook verzekerd. Bij ziekte krijgt u een andere werkster om de werkzaamheden over te nemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift Kassa april/mei 2011

Reageer op het artikel "Wat kost een werkster?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!