InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Tips van oma voor thuis, 10 geboden voor gezondheid

Tips van oma voor thuis, 10 geboden voor gezondheid

Tips van oma voor thuis, 10 geboden voor gezondheid In mijn boekenkast staat een heel oud boek. De titel is: "Wat gij moet weten, encyclopaedie voor de huisvrouw". Het is geschreven door Huismoeder voor het Algemeen Handelsblad in 1927. In het boek zijn op alfabetische volgorde heel veel tips geschreven voor de "huisvrouw", die in die tijd ook nog vaak een dienstmeisje in huis had. Wat mij het meest aantrekt in het boek : heel veel van de tips die erin voorkomen, zijn nu nog steeds te gebruiken. Daarom: Wat gij moet weten, huisvrouw!

Tien geboden voor de gezondheid

  1. Als u opstaat, was u dan en droog u met een ruwe handdoek, goed voor de huid.
  2. Doe daarna wat gymnastische bewegingen.
  3. De eerste maaltijd moet van goede substantie zijn. Drink nooit zwarte koffie bij het ontbijt.
  4. Was uw handen bij elke maaltijd.
  5. Eet matig en op regelmatige uren. Het voedsel moet afwisselend zijn.
  6. Drink overvloedig water, zeker zes glazen per dag.
  7. Het is verkeerd, direct aan het werk te gaan na te hebben gegeten. Een ogenblik in de open lucht is onmisbaar.
  8. De ingeademde lucht moet betrekkelijk fris blijven. Een werkruimte moet goed worden geventileerd.
  9. Maak de menselijke machine 's avonds schoon. Denk vooral aan keel, mond, neus en tanden.
  10. Slaap tenminste zeven uur met een open raam in elk seizoen.

Tips uit het boek, alfabetisch gerangschikt

A Afwezigheid, bij

Deuren en ramen moeten goed gesloten worden, gas- en waterleidingkranen dichtgedraaid. Kostbaarheden moeten buitenshuis in veiligheid worden gebracht. Eetwaren mogen niet blijven staan en de kamers moeten schoon en ordelijk worden achtergelaten.

B Bruine en lichtbruine schoenen onderhouden

Wrijf de vlekken uit de schoenen met schone watjes, gedrenkt in zeepsop of benzine. Melk kan ook helpen. Met schoon water nawrijven en laten drogen. Dan kunnen de schoenen gepoetst worden met de zelfde kleur schoenpoets.

C Chocoladevlekken

Chocoladevlekken verdwijnen door ze in te wrijven met spiritus, brandewijn of jenever. Het vet van de melk met benzine. Suiker lost vanzelf op in één van deze vloeistoffen.

D Duimzuigen

Omdat duimzuigen beschadigingen aan duimen kan veroorzaken of scheve voortanden, kan men deze slechte gewoonte keren door het kind 's nachts witte handschoentjes aan te doen en die vast te spelden aan het nachtgoed (!).

Diamanten mag men nooit zelf schoonmaken, laat dat aan de expert over.

E Elektriciteit
Laat reparaties aan elektrische apparaten door vaklui uitvoeren. Laat geleidingen zo hoog mogelijk aanleggen, opdat ze niet beschadigen. Gebruik alleen deugdelijk geïsoleerde snoeren. Zorg dat stopcontacten buiten het bereik van kleine kinderen worden aangelegd. Schroef alleen lampen uit als de stroom is uitgeschakeld. Bekleed lampen nooit met gaas of papier.
Schakel bij lange afwezigheid alle elektrische apparaten uit.

F Fietsers

Een anti-koude voeten-middel: Wikkel de blote voet in dun, stevig papier, zoals dat van de bloemist. Eroverheen gaat een sok en daar overheen een schoen van rundleer. Voor dames geldt: het dunne papier, wollen kousen en rundleren schoenen.

G Geluid dempen

Laat op de vloer vierdubbel viltpapier leggen, verkrijgbaar in alle meubel- en stoffeerderszaken. Daar overheen komt dan de gekozen vloerbedekking.

H Haarborstels ontvetten

In een kom doet men lauw water en ammoniak. De borstel schudt men heen en weer en het vuil vliegt eraf.

I Inktvlekken in hout

Niet al te oude inktvlekken in hout wist men met een papje van sigarenas en water.

J Jusvlekken

Jusvlekken moeten in vet zeepsop worden gewassen.

K Kaarsvetvlekken

Deze vlekken kunnen worden verwijderd met benzine. Ook kan men eerst het vet eraf krabben, een grauw papier erop leggen en de vlek strijken. Na meerdere malen is de vlek verdwenen.

L Leren stoelen

Vetvlekken verwijdert men uit leren stoelen met tetra-chloorkoolstof. Inktvlekken met lauwe melk. Andere vlekken met zeepsop. Wrijf daarna het leer met wrijfwas in de kleur van het leer.

M Muggen

Muggen vallen bij bosjes als u 's avonds in uw slaapkamer met een kommetje petroleum langs de muren en het plafond gaat.
Men kan ook zijn toevlucht nemen tot nagelolie, citronel of kajaput-olie. Het gezicht en de handen, daarmee ingesmeerd, zullen voorlopig geen onaangenaam bezoek krijgen.

N Nikkel

Nikkelen randen worden met een zeemleren lap en benzine schoongemaakt . Daarna moet met fijn wit krijt worden nagewreven.

O Onaangename lucht

Onaangename lucht in pas gestucadoorde of behangen kamers kan men verdrijven door een comfoor neer te zetten met gloeiende kolen met daarop jeneverbessen.

P Poezenharen

(Poezen)haren kunnen met de stofzuiger worden verwijderd, of door een harde borstel steeds in het rond draaiend over het schoon te maken oppervlak te wrijven.

R Rooklucht

Als er 's avonds in de kamer flink gerookt is, kan men voor het slapen gaan een emmer met water in de kamer plaatsen. De volgende ochtend is de rooklucht zo goed als verdwenen.

S Slakken

Slakken kan men het best vangen door slabladen bij de planten te leggen. Slakken vinden slabladen zo lekker dat ze er in groten getale op af komen. Gevangen doet men de slabladen in een emmer water.

T Tien verzoeken van een huisvrouw

  1. Laat mij niet zo erg voelen dat ik gemist kan worden.
  2. Zeg niet dat het ook zo wel gaat, als ik een systeem ingevoerd heb.
  3. Waardeer mijn werk en complimenteer mij.
  4. Zorg voor een goed humeur als je thuiskomt, ik ontvang je ook met een goed humeur.
  5. Ik maak het gezellig, dus blijf eens wat vaker thuis.
  6. Laten we eens wat vaker met elkaar praten.
  7. Mopper niet zo, prijs ook eens.
  8. Geef mij wat hoffelijkheid en liefde.
  9. Gun mij ook mijn ontspanning.
  10. Kleine attenties worden erg door mij op prijs gesteld.

U Uitgebeten plekken

De enige manier van herstel is : bijverven.

V Vochtvlekken in boeken

Deze vlekken kan men verwijderen door enige druppels lavendel te druppelen in het boek.

W Wijnvlekken

Wijnvlekken kunnen worden verwijderd door de stof eerst in koud, daarna in heet water te dopen. Daarna met azijn bedruppelen en flink uitspoelen. Oude vlekken kunnen worden ingewreven met wijnsteen.

IJ IJs breken en bewaren

Ijs breekt men best met een stopnaald of puntig mes. Zet deze in het ijs en beklop met een houten hamer.
Bewaren van ijsblokken kan in een wollen doek of deken.

Z Zilver

Een stukje kamfer, bij zilver gelegd, doet dit lange tijd mooi blijven en voorkomt poetsen.

Heerlijk, die oude denkwijzen. Wij kunnen er nog wat aan hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een w…
Vlekken op beton verwijderenNa de winterperiode zijn er veel klusjes om te doen in en om het huis. Door vorst en andere weersinvloeden kunnen vlekke…
Zo maken we onze natuurstenen vloer weer als nieuwZo maken we onze natuurstenen vloer weer als nieuwOok onze (binnen) vloeren kregen het de voorbije wintermaanden zwaar te verduren. Een grondige onderhoudsbeurt dringt zi…
Het kiezen van een stenen vloerHet kiezen van een stenen vloerDe afgelopen jaren is de belangstelling voor marmeren vloeren enorm toegenomen, de toegevoegde waarde aan een gebouw is…
Marokkaanse bouwkunst voor stedenMarokkaanse bouwkunst voor stedenMarokkaanse steden zijn niet ontstaan uit nederzettingen of dorpen, maar zijn als stad ontwikkeld. Oorspronkelijk bestaa…
Bronnen en referenties
  • Wat Gij moet weten. Door Huismoeder

Reageer op het artikel "Tips van oma voor thuis, 10 geboden voor gezondheid"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 10-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!