InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Frituren en een schone pan

Frituren en een schone pan

Frituren en een schone pan Bijna iedereen heeft een frituurpan in huis, frituren is heel gemakkelijk maar het schoonmaken van de pan is meestal een minder leuk klusje. Kies daarom voor een pan die je uit elkaar kunt halen en waarvan de onderdelen in de afwasmachine kunnen (of met de hand kunnen worden afgewassen). Je hebt friteuses met een filter-en ververssysteem, je kunt dan het vet op een veilige manier automatisch filteren.

Inhoud artikel

Frituren en frituur

Volgens het van Dale handwoordenboek voor hedendaags Nederlands: bakken door onderdompeling in hete olie of vet. Frituur: in kokend vet gebakken voedsel.

Tips bij frituren

  • Vervang de olie gemiddeld na 10 bakbeurten, je kunt het meestal wel zien aan de kleur (stroperig, donker van kleur).
  • Doe niet te veel etenswaren in het frituurmandje, de temperatuur van de olie zal dan snel dalen. De inhoud van het mandje zal onvoldoende snel dichtschroeien en meer vet opnemen.
  • Na het frituren de inhoud van het mandje laten uitlekken op absorberend papier.
  • De verbrande restjes na ieder gebruik van de friteuse verwijderen.
  • Doe niet te veel vet in de pan, meestal staat het aangegeven met maatstreepjes wat de minimale hoeveelheid is en de maximale hoeveelheid.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Mijn friteuse: Tefal friteuse Pro Fry Oleoclean FR7009

Daar ik mijn vorig friteuse niet helemaal uit elkaar kon halen, was het erg moeilijk om de pan goed schoon te houden. Een paar jaar geleden hebben we een nieuwe friteuse gekocht, waarvan je bijna alle onderdelen in de afwasmachine kunt stoppen (met uitzondering van het elektrische gedeelte en de filter die verwerkt is in de deksel). De pan is voorzien van een gepatenteerd filter-en ververssysteem, geschikt voor alle soorten vet, het vet wordt op een veilige manier automatisch gefilterd. De afmetingen van de pan: 39 centimeter lang, 28 centimeter breed, 33 centimeter hoog.

Onderdelen van de friteuse

  • Deksel met permanent filter, stoomrooster, handgreep, kijkvenster
  • Afneembaar elektrisch gedeelte
  • Mandje met handgreep en markering max. niveau voor voeding
  • Uitneembare binnenpan
  • Haakje voor mandje in de hoogste stand
  • Vast filter in binnenpan voor het filteren van het vet
  • Koele handgrepen
  • Filterbak met deksel en dop
  • Anti-slipvoetjes
  • Elektronisch bedieningspaneel
  • Resetknop

Wat tref je aan op het elektronisch bedieningspaneel

  • Controlelampje vet vervangen
  • Display timer
  • Controlelampje temperatuur
  • Spanningscontrolelampje
  • Reset-knop vet vervangen
  • Temperatuurregelaar en tevens in- en uitschakelen
  • Timer

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur
Het toestel is beveiligd
Het apparaat beschikt over een beveiliging. Wanneer de beveiliging wordt ingeschakeld, schakelt het apparaat uit en verschijnt er een foutcode op de display van het bedieningspaneel (81 tot en met 85). De stekker uit het stopcontact halen, het apparaat laten afkoelen. Indien de foutcode daarna weer verschijnt druk dan op de resetknop aan de achterzijde van het apparaat. Indien de beveiliging opnieuw inschakelt dan moet je contact opnemen met de servicedienst.

De bedieningsknop van de filterbak

Deze knop bevindt zich aan de voorkant van de pan en heeft drie standen:
  • Stand Oilbox: om de filterbak op zijn plaats te zetten of te verwijderen.
  • Stand Fry: om te frituren.
  • Stand Automatic Oil Filtration: om het vet te filteren.

Vet vervangen

De friteuse is voorzien van een controlelampje dat aangeeft wanneer het vet vervangen moet worden. Als het lampje knippert dan is dat een waarschuwing dat het vet binnenkort vervangen moet worden. Als het lampje permanent brandt dan moet je het vet verversen.

De service van Tefal

Ik had het filter in de deksel laten zitten, het filter kwam verschrompeld de vaatwasmachine uit. Na een mailtje aan de klantenservice van Tefal kreeg ik binnen een paar dagen gratis een nieuwe filter toegestuurd!

Mijn mening

De pan ziet er na een paar jaar nog heel schoon uit, het is heerlijk dat nagenoeg alle onderdelen in de afwasmachine kunnen. Nadeel vind ik dat de pan veel ruimte inneemt. De pan kost rond de 75 euro.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je je frituurpan goed schoon?Hoe maak je je frituurpan goed schoon?Een friteuse is het uitgelezen product om lekkere frites en lekkere hapjes mee te bereiden. Na een lekkere maaltijd of e…
Een friteuse ofwel frituurpan kopenEen friteuse ofwel frituurpan kopenEen friteuse is een apparaat waarmee je thuis gemakkelijk en snel lekkere snacks of frites kunt bereiden. Gefrituurde sn…
Frituurpan schoonmaken  Stap-voor-stap instructiesFrituurpan schoonmaken Stap-voor-stap instructiesEen van de handigste apparaten die je in je keuken kan hebben is de frituurpan of friteuse. De frituurpan wordt gebruikt…
Heteluchtfriteuse: gezonder dan de frituurpan & even lekker?Sinds enige jaren zijn heteluchtfriteuses als de Airfryer en de Actifry op de markt verschenen als alternatief voor de v…
Bronnen en referenties
  • De gebruikershandleiding bij het apparaat
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Frituren en een schone pan"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!