InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Boeken ontspullen met de KonMari-methode van Marie Kondo

Boeken ontspullen met de KonMari-methode van Marie Kondo

Boeken ontspullen met de KonMari-methode van Marie Kondo Met behulp van de KonMari-methode van Marie Kondo kan je heel gericht het huishouden ontspullen. Haar methode is wereldwijd aangeslagen en kent veel volgers. Het uitgangspunt bij het ontspullen is dat een voorwerp je vreugde moet geven ('spark joy'). Kondo deelt alle spullen en voorwerpen in naar hoofdcategorieën en adviseert ze op basis van haar uitgangspunt stuk voor stuk af te werken tot het hele huishouden is doorgewerkt. Boeken is ook een van haar categorieën. Het resultaat is dat je uitsluitend omringd wordt door spullen die je vreugde geven, waaronder boeken die speciaal voor je zijn en een speciale plek in huis verdienen. Een verzameling boeken kan je flink boven het hoofd groeien. Sinds de komst van webwinkels zijn talloze boeken in alle soorten makkelijk onder handbereik gekomen. Iedereen kan met slechts één druk op de knop alle mogelijke boeken of tijdschriften thuis ontvangen. Mensen geven daarnaast boeken of boekenbonnen regelmatig cadeau, er zijn boeken in tweedehands winkels voor een habbekrats te koop of ze zijn bij straatbibliotheekjes zelfs helemaal gratis en voor niets af te halen. Het is geen wonder dat mensen stapels boeken om zich heen vergaren en hun boekenkasten uitpuilen. Er kan een tijd aanbreken waarop het mes in die verzameling moet worden gezet. Mensen gaan bijvoorbeeld kleiner wonen en willen de bezem stevig door het hele huis halen en het huishouden ontspullen. De KonMari-methode van Marie Kondo is een opruimmethode en een uitstekende manier om ook de boekenverzameling grondig uit te dunnen, wat de achterliggende reden ook mag zijn.

Wat is de KonMari-methode van Marie Kondo?

De KonMari-methode is een opruimsysteem, dat door de Japanse Marie Kondo is ontwikkeld. Ze heeft diverse boeken geschreven over ontspullen en begeleidt met haar bedrijf mensen om haar Konmari-methode daadwerkelijk toe te passen. Ze adviseert kort gezegd slechts die spullen te bewaren, die je vreugde geven ('spark joy'). Haar methode verdeelt alle spullen of voorwerpen in huis over een aantal hoofdcategorieën, te weten:
  1. kleding;
  2. boeken;
  3. papieren;
  4. het overige of de rest ('komono');
  5. foto's;
  6. aandenken

Spullen loslaten is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Per categorie worden de spullen of voorwerpen bij elkaar verzameld en dan vlotjes afgehandeld. Je begint bij nummer een op de lijst en na dat helemaal te hebben afgehandeld, ga je door naar nummer twee enzovoorts, totdat alles is doorgewerkt. Mensen hebben met de zesde categorie een bijzonder emotionele band. Het is daarom de laatste stap. Mensen moeten leren loslaten. Zij adviseert daarom bij het huis ontspullen om te beginnen met kleding, omdat mensen met kleding weinig tot geen emotionele band hebben. Uiteraard kan iemand haar methode, tips en advies gebruiken voor uitsluitend één hoofdcategorie, zoals boeken bijvoorbeeld. Het is niet noodzakelijk om het gehele huis te ontspullen als maar een onderdeel de focus is.

Boeken en emoties

Een boek het is maar papier en inkt, zegt Kondo kan een emotie oproepen. Een boek kan iemand doen denken aan de tijd dat de kinderen klein waren en aan ze werd voorgelezen. Een woordenboek kan doen denken aan de eigen schooltijd en jeugdjaren. Reisgidsen zoals beduimelde Lonely Planet-uitgaven kunnen doen denken aan bijzondere vakanties of speciale mensen. Er zijn gevoelige vragen zoals: "wat moet ik met dat cadeau van mijn ouders destijds, zoals die reeks verouderde encyclopedieën?". Het lijkt wat dat betreft soms lastig te zijn om bepaalde boeken los te laten. Wanneer het besef komt dat een boek zijn doel in je leven heeft gediend (zo schrijft Kondo), dan kan je met een gerust gemoed dat boek makkelijker loslaten. Ongelezen boeken of deels gelezen boeken kunnen een schuldgevoel geven. Dat geeft geen vreugde! Zij adviseert ook deze boeken los te laten, omdat ze hun doel hebben gediend en (deels) ongelezen, zo leert de ervaring, ook verder ongelezen zullen blijven. De ervaring leert dat mensen zelden boeken herlezen, zelfs de boeken die ze vreugde geven. Door ze los te laten kan een schuldgevoel verdwijnen.

KonMari-lijst voor boeken

Marie Kondo heeft een korte lijst samengesteld om als handvat te dienen bij het ontspullen van boeken. Boeken kan je ook zodanig groeperen. Zij stelt dat deze onderverdeling voldoende is voor het ontspullen van boeken.

Haar lijst is als volgt:
  • Algemene boeken. Boeken die je voor je plezier leest;
  • Praktische boeken (bijvoorbeeld naslagwerken);
  • Visuele boeken (zoals anime of kijkboeken met uitsluitend beeldmateriaal);
  • Tijdschriften.

Persoonlijke lijst op maat samenstellen

Het kan toch handig zijn om deze vier hoofdgroepen op te splitsen in subcategorieën. Dit kan vooral bij een grote hoeveelheid boeken van pas komen. Dubbele titels zijn sneller te vinden en boeken voor hobby's die je niet meer uitoefent kunnen per onderwerp bij elkaar gezet worden. Zo blijft het overzicht bewaard en kunnen overtollige boeken meteen uit de verzamelde stapels verdwijnen. De lijst van Kondo verandert met persoonlijke toevoegingen in een lijst op maat, waaruit het makkelijk(er) werken kan zijn. Een lijst op maat kan zijn:
  • Detectives;
  • Thrillers;
  • Science Fiction;
  • Romantische fictie;
  • Historische romans;
  • Autobiografieën;
  • Gele gidsen en telefoonboeken;
  • Woordenboeken;
  • Kookboeken;
  • Tuinboeken;
  • Reisgidsen;
  • Zelfhulpboeken;
  • Doe-het-zelf-boeken;
  • School- en studieboeken;
  • Educatieve boeken;
  • Kinderboeken (verhalend);
  • Kinderboeken (niet verhalend);
  • Koffietafelboeken;

Een lijst op maat is een prima geheugensteun tijdens het verzamelen van alle boeken in huis. Mogelijk zijn kinderboeken naar zolder verdwenen of schoolboeken naar de garage of onder het bed.

Plan van aanpak bij boeken ontspullen

Kondo adviseert om alle boeken uit hun boekenkasten, dozen of tassen te halen. Dit maakt boeken wakker en stelt ze bloot aan de frisse lucht, zodat ze kunnen ademen. (Marie Kondo klopt op de stapels of klapt zelfs in haar handen, voordat zij aan het ontspullen begint om ze te wekken.) Het is te lastig om boeken in een boekenkast slechts met de ogen te scannen om vreugde te ervaren, zegt Kondo. Een gevoel voor vreugde voelen, doe je volgens haar met een boek tussen de handen.

De KonMari-methode adviseert daarom alle boeken in huis op één plek te verzamelen en ze op de grond op te stapelen. Een optie daarbij is om boeken naar type op basis van de persoonlijke lijst te stapelen. Die stapels worden telkens boek voor boek doorgewerkt. Daarbij wordt iedere keer een boek van de stapel gepakt en bij het boek in kwestie de vraag gesteld of dat boek vreugde geeft of niet. Op basis van het gegeven antwoord gaat het boek vervolgens op de bijbehorende stapel. Er zijn bij deze methode twee stapels: weg doen en bewaren. Zij adviseert om de boeken die stuk voor stuk vreugde geven op één speciale plek te bewaren. Kondo spreekt van een persoonlijke 'Hall of Fame', een term die zich niet laat vertalen, maar waarvan de strekking vertaalt naar een speciale plek. Deze boeken zijn namelijk jouw persoonlijke pronkstukken.

Boeken wegdoen

Er zijn allerlei manieren om boeken weg te doen. Het is goed om dat ook snel na het schiften te doen, zodat ze niet weer het huis in kunnen sluipen, omdat je je bedenkt. Uiteraard kunnen kapotte en besmeurde boeken naar de papierbak om te laten recyclen. Andere boeken verdienen wellicht een nieuw thuis. Boeken kunnen worden gedoneerd aan tweedehandswinkels of aan liefdadigheidsorganisaties om te worden verkocht en hergebruikt. De gratis lokale bibliotheekkast kan aangevuld worden. Boeken kunnen worden doorgegeven aan anderen, die nog die hobby uitoefenen of belangstelling hebben voor een bepaald onderwerp.

Vragen stellen

Bij deze methode geldt slechts één vraag en dat is of het boek in kwestie vreugde geeft (spark joy). Dat kan nogal zwart-wit aanvoelen of rigide. Soms is het nodig om de vraag van Marie Kondo aan te vullen met andere vragen om tot een bevredigende besluit voor jezelf te komen. Boeken kunnen namelijk emoties oproepen, die weerstand bieden aan het loslaten. Vragen kunnen helpen om die emoties beter te begrijpen. Om te beslissen of een boek een blijvertje is of niet kunnen daarom nadere vragen worden gesteld. Zulke vragen kunnen onder meer zijn:
  • Vind ik dit onderwerp nog interessant?
  • Heeft iemand anders meer aan dit boek dan ik?
  • Zal ik dit boek herlezen?
  • Herlees ik ooit boeken uit deze genre?
  • Wanneer heb ik dit ongelezen boek gekocht?
  • Waarom is het ongelezen gebleven?
  • Gebruik ik dit boek regelmatig als naslagwerk?
  • Kan ik de informatie in dit boek ergens anders vinden, zoals in een bibliotheek of op internet?
  • Bewaar ik dit boek of wil ik een herinnering vasthouden?
  • Is het vies, beschimmeld of beschadigd?
  • Is de informatie in dit boek nog actueel of is het verouderd?
  • Heeft dit boek nog de belangstelling van de kinderen?
  • Zijn de kinderen te oud voor dit boek geworden?
  • Geeft dit boek me een schuldgevoel, omdat ik het nog steeds niet gelezen heb?
  • Geeft dit boek me een schuldgevoel, omdat ik het eigenlijk los wil laten?
  • Kan ik het vinden om te lezen op mijn e-reader?
  • Kan ik het vinden als audioboek?

E-readers

Tijdens het ontspullen is het een idee om alternatieve manieren te bedenken om de instroom aan boeken in huis sterk te verminderen. Een idee is bijvoorbeeld te kiezen voor een bibliotheekexemplaar of boeken onderling uit te wisselen. Helaas is het aanbod soms wat beperkt en nemen bibliotheken als dienst af. Online zijn er diverse manieren om boeken en tijdschriften te lezen. Op sommige websites kunnen bijvoorbeeld bepaalde tijdschriften en boeken vaak gratis worden gelezen zoals op Issuu. Andere alternatieven zijn audioboeken en het gebruiken van e-readers.

Een e-reader is een uitstekende manier om ruimte in huis vrij te maken en ook zo te houden door boeken digitaal op te slaan. Met een e-reader kan je de beschikking hebben over een bijna onbeperkte hoeveelheid boeken. Het is bijvoorbeeld een uitkomst voor personen die veel lezen en niet zoveel woonruimte willen opofferen aan wanden vol met boeken of die op reis graag lezen en niet zoveel boeken willen meesjouwen.

Bullet journal als hulpmiddel

Mensen die een bullet journal (bujo) gebruiken, kunnen de te stellen vragen in hun bullet journal noteren. Een bullet journal is een handige hulpmiddel om te gebruiken bij het ontspullen. Een standaard bujo beschikt over een kalender, agenda, allerlei lijstjes, spreuken, doelen en geheugensteuntjes om het dagelijkse leven te organiseren of veraangenamen. Het houdt alles bij elkaar en maakt de informatie snel vindbaar. Het biedt de mogelijkheid om op één plaats datum en tijd te blokken om te gaan ontspullen, om de KonMari-methode samen te vatten als referentie, om spreuken op te schrijven om te inspireren en trackers van aan te schaffen boeken voor de e-reader op te schrijven, enzovoorts.

Lees verder

© 2019 Meus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is een e-reader echt leuk en handig?Er worden steeds meer e-readers verkocht en ontwikkeld. In plaats van één boek, kun je nu een hele voorraad boeken in di…
Beste e-readers en apps in 2017 voor ebooksDe groeiende populariteit van e-books is niet te stoppen. Er worden dan ook ontzettend veel e-readers uitgebracht. Hier…
De opkomst van de E-readerDe opkomst van de E-readerDe E-reader wordt steeds populairder. Sinds 2009 wordt de digitale boekenreader ook massaal in Nederland aan de man gebr…
Geld besparen met een E-reader?E-readers worden steeds populairder. Ze worden goedkoper en kunnen steeds meer aan. Toch kosten de meeste goede E-reader…
Bronnen en referenties
  • https://themediaproject.org/news/2019/1/16/the-religion-of-marie-kondo-and-her-konmari-method-of-tidying
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Kondo
  • https://www.groenemanieren.nl/ontspullen/boeken-ontspullen-waar-laat-je-ze/
  • https://lifehacker.com/clear-out-old-books-with-this-triage-system-1679236697
  • https://www.becomingminimalist.com/breaking-the-sentimental-attachment-to-books/
  • https://www.bustle.com/p/how-shinto-influenced-marie-kondos-konmari-method-of-organizing-15861445
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/E-reader

Reageer op het artikel "Boeken ontspullen met de KonMari-methode van Marie Kondo"

Infoteur: Meus
Laatste update: 30-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Marie Kondo
Schrijf mee!