InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Waarom beter géén wasverzachter gebruiken?

Waarom beter géén wasverzachter gebruiken?

Waarom beter géén wasverzachter gebruiken? Wasverzachters beloven niet alleen het wasgoed zacht en donzig te maken, ze geven er ook een heerlijke geur aan. Bovendien zouden ze het strijken vergemakkelijken. Niets dan voordelen zou je denken. Maar is het gebruik van wasverzachters wel goed voor onze gezondheid? Zijn ze wel goed voor het milieu? En kunnen we zonder?

Werking

Wasverzachter voeg je toe in een apart vakje van het wasmiddelbakje van de wasmachine. Dat wordt tijdens de laatste spoelbeurt vermengd met water en komt zo de trommel in. Wasverzachters bevatten oppervlakte-actieve stoffen die zich aan de stof vasthechten. Die oppervlakte-actieve stoffen brengen een gladde laag aan op de stof. Naast oppervlakte-actieve stoffen bevatten ze ook parfums die het wasgoed lekker doen ruiken.

Nut

Zacht

Wasverzachters hebben wel degelijk nut. Zelfs de minst goede wasverzachter zal het wasgoed zachter maken, met uitzondering van synthetische stoffen.

Donzig

Door wasverzachter te gebruiken worden de vezels van de stof volumineuzer. Dat effect is echter maar van korte duur: zodra het wasgoed bijeen gedrukt wordt, verdwijnt de overtollige lucht - die voor het volume zorgt - ertussenuit, waarna de stof plat blijft.

Parfum

Wasverzachters geven een heerlijke geur aan het wasgoed. Helaas verdwijnt de geur na een poos. Als je een week à twee weken later je kledingstuk opnieuw aantrekt is de geur vaak al verdwenen, vaak zelfs eerder.

Anti-statisch

Wasverzachters hebben bovendien een anti-statisch effect op synthetische stoffen doordat ze minder geladen worden met anti-statische elektriciteit die wordt gevormd door wrijving.

Minder strijk

Ze kunnen de strijkduur met 10 tot 15 procent doen inkorten. Dat is afhankelijk van de stof. Bij katoen is het effect groter dan bij synthetische stoffen.

Absorptievermogen

Aan de andere kant doen ze stoffen minder goed vocht absorberen. Dat absorptieverlies door het gebruik van een wasverzachter kan zelfs oplopen tot 33 procent! Vooral bij handdoeken is dat een nadeel.

Schadelijk voor de mens

Wasverzachters zijn gemaakt om zich vast te hechten aan het wasgoed. Het wasgoed wordt na toevoeging aan de was niet nog eens gespoeld. Hierdoor komen de chemische stoffen op het wasgoed rechtstreeks in contact met de huid. Via de huid, die in staat is stoffen van buitenaf op te nemen, kunnen ze dan ons lichaam binnenkomen. De chemische stoffen in wasverzachters kunnen bij sommige mensen onverklaarbare jeuk, allergie of eczeem veroorzaken. Ook de hypo-allergene wasverzachters bevatten chemische stoffen en zijn geen garantie op uitblijven van jeuk, allergie of eczeem. Er is anno 2018 bovendien maar weinig bekend over de effecten van langdurige blootstelling aan de chemische stoffen, bewaarmiddelen en parfums in wasverzachters.

Schadelijk voor het mileu

Watervervuiling

Het grootste probleem met wasverzachters is dat ze vervuilend zijn. Eens het wasgoed verzadigd is van de oppervlakte-actieve stoffen belandt het overschot, de oppervlakte-actieve stoffen die zich niet hebben vastgehecht, het riool in. En als je wasgoed dat met wasverzachter gewassen is nadien opnieuw in de wasmachine stopt, gaat er weer een deel van die oppervlakte-actieve stoffen mee met het afvoerwater. Uiteindelijk zit dat afvoerwater, maar ook het waswater in de wasmachine, dus boordevol chemische stoffen.

Energie, vervuiling en afval

Bovendien heeft zowel de productie als het transport van wasverzachter energie gekost en het milieu belast. Daar komt nog eens bij dat de verpakking weer extra afval geeft.

Vanwege de schadelijkheid van wasverzachters voor het milieu doet de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop zelfs geen testen meer met wasverzachters.

Alternatieven

Geur

Ben je verlekkerd op de geur van wasverzachter op je wasgoed, kies dan beter voor een wasmiddel dat lekker geurt. Veel parfums in wasmiddelen blijven even goed, en soms zelfs beter dan wasverzachter op je wasgoed hangen. Je kan ook een paar druppels essentiële parfumolie in het wasmiddelbakje doen om het wasgoed te laten geuren. Gebruik hiervoor parfumolie gemaakt van natuurlijke bestanddelen om het milieu te sparen.

Wasmiddel

Waspoeder zorgt voor een zachtere was dan vloeibaar wasmiddel. Gebruik dus bij voorkeur waspoeder om je wasgoed zachter te maken.

Wasdroger

Wasgoed dat gedroogd wordt in een wasdroger is zachter. Een wasdroger verbruikt dan weer veel elektriciteit, wat evenmin milieuvriendelijk is. Als je de was binnen droogt kun je de ruimte het beste goed luchten om ongezonde schimmel te voorkomen.

Azijn

Je kan als alternatief ook een scheutje azijn toevoegen in het wasverzachterbakje. Azijn staat erom bekend de was zachter te maken, geurtjes te elimineren, kleuren te fixeren en bacteriën te doden. Die laatste zorgen vaak voor okselgeurtjes. Bovendien is azijn niet schadelijk voor het milieu. Let wel op bij wasmachines met automatische wasverzachterdosering. De pomponderdelen van zo'n systeem verdragen azijn niet goed en dat kan op de duur leiden tot een defect.

Lees verder

© 2018 Olivander, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleding strijken voor beginnersKleding strijken voor beginnersKleding strijken lijkt voor veel mensen een hele klus, en sommigen draaien hun hand er niet voor om. Hieronder een aanta…
Babykleding wassen. Waar moet ik rekening mee houden?Babykleding wassen. Waar moet ik rekening mee houden?Voordat je baby geboren wordt doe je er goed aan om alle kleertjes, dekentjes en hydrofielen te wassen. Nieuwe producten…
Zo strijk je snel, kreukvrij en veilig!Zo strijk je snel, kreukvrij en veilig!Strijken is een klusje waar nog best veel werk in gaat zitten. Want willen we niet allemaal kreukvrije rokken en overhem…
Is een roetfilter of spaarlamp wel goed voor het milieuIs een roetfilter of spaarlamp wel goed voor het milieuIs een roetfilter of spaarlamp wel zo goed voor het milieu? Bij het nemen van milieumaatregelen is het een goed gebruik…
Wasverzachter: gebruiken en testWasverzachter: gebruiken en testWasverzachter: gebruik, test en werking. Hoe werkt een wasverzachter en is er een alternatief hiervoor? De meeste wasver…
Bronnen en referenties
  • Vanhaelewyn, J. (2017). Waarom gebruik je beter geen wasverzachter?. Test-Aankoop, september 2017 (622), 63
  • Nauwelaers, I., Vanhaelewyn, J. (2013). Wasverzachters. Test-Aankoop, oktober 2013 (579), 19-21

Reageer op het artikel "Waarom beter géén wasverzachter gebruiken?"

Infoteur: Olivander
Gepubliceerd: 30-07-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!