InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Het opruimen van je kledingkast

Het opruimen van je kledingkast

Het opruimen van je kledingkast Je kent het wel: je kledingkast puilt uit. Het is echt eens nodig om flink op te ruimen. Bekijken wat je eigenlijk allemaal nog hebt en wat er weg kan, maar ook alles weer netje ordenen. Hier kun je best een beetje tegenop zien. Hoe kun je dit op een handige manier doen? En wat kun je allemaal doen met de kleding die je niet meer draagt?

Opruimen

Opruimen is eigenlijk niet veel meer dan het ordenen van je spullen en wegdoen of weggooien wat weg kan. Zorgen dat je weet wat je hebt en waar alles ligt. Er zijn mensen die altijd alles geordend en opgeruimd hebben. Zij hoeven alleen af en toe te bekijken wat er weg kan. Bij andere mensen is het juist altijd een chaos. Grote stapels post en administratie, bergen kleding op de grond, of een aanrecht overvol met afwas. Zij zullen vaker op moeten ruimen, alhoewel er genoeg mensen zijn die in deze chaos precies kunnen vertellen waar alles ligt. Het opruimen van je kleding en kledingkast(en) is bij iedereen één keer in de zoveel tijd nodig.

Kledingkast

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten kledingkasten. Bijvoorbeeld inbouwkasten, legkasten, hangkasten en gecombineerde kasten. Sommige mensen hebben er één, andere hebben er meerdere. Maar op een bepaald moment zijn ze vol en onoverzichtelijk. En dan is het tijd geworden om op te gaan ruimen. Verschillende redenen om op te ruimen zijn:
  • Je kast is te vol
  • Je bent kledingstukken kwijt
  • Je weet niet meer precies wat je in je kast hebt
  • Je pakt steeds kleren die je niet meer past
  • Je wilt de kast schoonmaken
  • Je wilt ruimte maken zodat je nieuwe kleding kunt kopen
  • Je wilt een andere kast
  • Je gaat verhuizen

Het opruimen

Heb je geen hele grote kast dan kun je al je kleren er in één keer uithalen. Je kunt dan gelijk de kast van binnen helemaal schoonmaken. Gebruik hiervoor een gewone allesreiniger. Deze kun je namelijk gebruiken op vrijwel alle materialen en het ruikt lekker fris. Bij een grotere kast kun je de kleding in gedeeltes uit je kast halen en uitzoeken. Bijvoorbeeld per plank. Maak de planken die leeg zijn ook weer gelijk schoon.

Leg je kleding bij voorkeur op stapeltjes, bijvoorbeeld op je bed. Bekijk nu alles per stapeltje. Haal de kleding die je nooit meer aanhebt eruit en leg deze apart. Ook kleding die niet meer past leg je daarbij. Misschien moet je sommige kledingstukken even aanpassen, zodat je kunt zien of het nog past en of je het nog wilt bewaren. Je zult soms ook kledingstukken tegenkomen die je al heel lang niet hebt gedragen, maar die je nu doordat je ze weer ziet ineens weer vaak aan gaat doen.

De kleren die nog wel passen en die je dus wel wilt bewaren leg je ook bij elkaar. Deze kun je sorteren en weer terugleggen of hangen in je kast. Kijk wel eerst even of de kast weer droog is na het schoonmaken. Leg alles op soort bij elkaar om het overzichtelijk te houden. Dus broeken bij elkaar, T-shirts bij elkaar, truien bij elkaar, enzovoort. Eventueel kun je geurzakjes of geurbuideltjes in je kast tussen de kleding leggen voor een frisse geur. Nu is je kast helemaal opgeruimd!

Kleding wegdoen

Na het opruimen van je kledingkast heb je kleren overgehouden die je niet meer wilt hebben of niet meer past. Met deze kleding kun je het volgende doen:

Kleding weggooien

Zoek alle kleding die kapot, versleten of verkleurd is eruit en ook de kleding met vlekken die er niet meer uit gaan. Deze kleren kun je het beste weggooien of eventueel gebruiken voor reparaties (denk aan knopen, ritsen of lapjes stof). Katoenen T-shirts zijn ook erg handig als poetslap. Eventueel kun je nog wat oude kleding bewaren voor klusjes in de tuin en in huis, bijvoorbeeld schilderen.

Kleding verkopen

Kleding die er nog mooi uitziet kun je verkopen. Je kunt dit doen op een rommelmarkt, via Marktplaats of bijvoorbeeld via Facebook. Op Facebook zijn er tegenwoordig pagina's waar je je spullen op aan kunt bieden bij jou in de omgeving. Heel handig, want op deze manier wordt het vaak opgehaald, dus heb je gelijk je geld en hoef je ook niet naar het postkantoor om het te versturen.

Kleding weggeven

Een andere optie is om je kleding weg te geven. Je kunt dit doen door het in een container te gooien van het Leger des Heils. Of geef het aan een ander goed doel, er zijn ontzettend veel inzamelingsacties.
Natuurlijk kun je ook kleren weggeven aan een vriend of vriendin, kennissen of geef het eens aan een onbekende via Facebook. Er zijn Facebookpagina's 'gratis af te halen'. Hier kun je het aanbieden en weggeven aan mensen die minder te besteden hebben.

De smaak te pakken

Heb je je kledingkast helemaal klaar, dan heb je misschien wel de smaak te pakken gekregen en wil je nog meer op gaan ruimen. Begin eens met je voorraadkast of je badkamerkastje, je administratie of de hele zolder. Ga georganiseerd te werk, begin met een kast of ruimte en maak die dan ook af. Zo voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je kunt natuurlijk ook altijd hulp vragen van familie of vrienden. Onthoud in elk geval dat een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd gevoel!
© 2014 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Redenen om je huis op te ruimenRedenen om je huis op te ruimenHet is een gegeven: opgeruimd staat netjes. Maar er zijn nog meer redenen om eens even lekker op te ruimen thuis. Het le…
Geld verdienen met je huis opruimenDat het opruimen van je huis zorgt voor meer overzicht en daardoor voor minder stress is al langer bekend. Maar dat het…
Opruimen, een lastige maar noodzakelijke klusOpruimen, een lastige maar noodzakelijke klusWaar geleefd wordt, wordt rommel gemaakt. Rommel geeft onrust en hoe meer rommel, hoe meer je het overzicht kwijt raakt.…
Frisse najaarsgarderobeFrisse najaarsgarderobeVaak is de zomer nog niet afgelopen of de winkels staan al vol met najaarskleding. Van al die nieuwe kleding krijg je sp…
Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Het grote voordeel van opruimen en spullen weg doen is dat het je rust geeft. Rommel in huis of rommel op kantoor zorgt…

Reageer op het artikel "Het opruimen van je kledingkast"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!