InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Bezuinigen op kosten verwarming en energie levert geld op

Bezuinigen op kosten verwarming en energie levert geld op

Bezuinigen op kosten verwarming en energie levert geld op In de winter draaien de mensen de verwarming een graadje hoger en vaak is dit ook geen overbodige luxe. Maar hoe kun je nu de kou weren en toch minder stookkosten krijgen? Voor 2019 zijn stevige verhogingen van de energiekosten aangekondigd en daarom zijn enige tips die de stookkosten kunnen drukken zonder veel extra inspanning handig. Vanzelfsprekend is een goede isolatie van het huis een eerste vereiste. Maar er zijn nog meer mogelijkheden om toch lekker warm te zitten en de stookkosten te drukken.

Isolatie om stookkosten te verminderen

Goede isolatie scheelt enorm om de stookkosten te drukken. Vaak zijn mensen van mening dat je aan de isolatie zelf niet zoveel kunt veranderen, maar dit is onjuist. Men kan een goede start maken om eens langs alle leidingen te lopen in de ruimten die niet verwarmd zijn. Denk aan schuur, garage, kelder en zolder. Om de leidingen heen kan isolatiemateriaal worden aangebracht wat in diverse bouwmarkten verkocht wordt. Vervolgens kan men nagaan waar naden en kieren niet volledig gesloten zijn en ook dit kan een flinke besparing opleveren. Ook isolatiefolie achter de radiator levert besparing op. Op de sites van doe het zelf zaken zijn tips te vinden om goed te isoleren.

Dubbel glas

In deze tijd is het haast ondenkbaar dat er nog woningen zijn zonder dubbele beglazing. Een investering in dubbel glas kost geld maar het rendement wat men verkrijgt is de moeite waard. De investering verdient zich binnen een paar jaar terug en het comfort is direct merkbaar. Vanzelfsprekend moet men ook de kozijnen apart beoordelen. Zijn deze aan vervanging toe dan is het goed om te bedenken dat hout en kunststof beter isoleren dan aluminium. In veel nieuwe huizen wordt vanaf 2010 al drie dubbele beglazing aangebracht, hetgeen nog extra besparing oplevert.

Verwarmingsketel

Hoogrendementsketels zijn zuiniger dan andere ketels zeker als men een oudere ketel bezit. Men kan zeker 150 euro per jaar besparen met een hoogrendementsketel. De aanschaf- en installatieprijs van een hoogrendementsketel ligt aanzienlijk hoger maar dit verdient zich wel terug. Heeft men onvoldoende contanten voor een nieuwe aanschaf dan valt ook te denken aan het leasen van een verwarmingsketel. Men betaalt dan wel leasekosten maar hoeft niet te sparen voor een nieuwe ketel en er zijn geen onderhoudskosten. Een hoogrendementsketel heeft een gemiddelde levensduur van ongeveer vijftien jaar.

De thermostaat regelt de temperatuur in huis

Van belang is om vooral de thermostaat goed af te stellen. Als men altijd op 8 uur opstaat hoeft het huis niet om 7 uur al warm te zijn. Tevens kan men de thermostaat 's avonds al een uurtje voor het slapen gaan laag zetten. Voor het afgekoeld is lig je al in bed. Ook in het weekend heeft men vaak een ander ritme. Pas hier de klokthermostaat op aan. Maar het is wel verstandig om de temperatuur in de nacht niet al te diep te laten dalen. Immers het volledig opnieuw stoken van de verwarming kost meer energie dan wanneer men bijv. vanaf 16 graden moet opwarmen.

Ramen en deuren

Veel mensen hebben uit gewoonte de verwarming in de badkamer de hele dag aan. Bedenk dat men vaak alleen in de morgen en/of de avond in de badkamer is en de overige uren kan de verwarming hier dus uit. Deuren die open staan laten veel warmte verdwijnen in gedeelten van het huis waar men niet verblijft. Houd daarom als het koud is de deuren zoveel mogelijk gesloten.

Kleding

Als we in huis zijn kunnen we ons ook lekker warm aankleden. Trek een extra trui en sokken aan of gebruik een plaid als je 's avonds op de bank zit. We kunnen ons ervan bewust zijn dan wanneer we de verwarming één graad lager zetten dit ons 80 euro op jaarbasis scheelt. Het is juist wel behaaglijk om met warme sloffen en een extra vest of trui te zitten.

Ventileren

Ook al zijn we geneigd bij koude alles hermetisch af te sluiten toch is het verstandig om het huis goed te luchten. Alleen natuurlijk niet met de verwarming aan. Daarom kan men bijvoorbeeld 's morgens voor de verwarming aan gaat een half uurtje het raam open zetten. Het verwarmen van droge lucht kost minder energie en er is dan weer voldoende zuurstof in huis. In veel huizen zijn roosters aangebracht die men open kan zetten om te ventileren. Dit is prima, maar het is niet nodig om ze de hele dag open te laten. Let echter wel op dat ze ook werkelijk goed afsluiten wanneer men de roosters niet wil gebruiken.

Gordijnen of luiken

Gordijnen kunnen zeker isolerend werken, mits ze niet voor de radiator hangen. Sluit daarom 's avonds de gordijnen. In veel landen zien we nog steeds rolluiken die 's avonds worden gesloten. in Nederland werden vroeger ook luiken gebruikt om het huis te isoleren. Dit is een goede vorm van isolatie en het vraagt wel om een investering.

Overstappen op verwarming zonder gas

Om de doelstellingen van het klimaatakkoord te halen dient er veel te veranderen. Zo zal men nieuwe huizen op een andere wijze gaan verwarmen waarbij het gas zal verdwijnen. Deze ontwikkelingen staan in 2018 nog in de kinderschoenen en veel mensen kunnen dan ook maar beter eerst nadenken hoe ze kunnen besparen met de huidige apparaten.

Zonne-energie levert geld op

Zonnepanelen op het dak laten aanbrengen kost wel een aardige investering. Maar in combinatie met goede isolatie kan de energie-nota aardig worden teruggebracht. In 2018 worden nieuwe huizen vaak opgeleverd met nieuwe vormen van energie. Zo kan er verwarmd worden middels een warmtepomp of luchtverwarming. Zo zijn er ook combinatiemogelijkheden van een warmtepomp met een cv ketel op gas.

Veranderen van leverancier

Veel mensen kijken ieder jaar naar de tarieven van de verschillende leveranciers. Het kan gunstig zijn om je contract te beëindigen en te kiezen voor een nieuwe leverancier. Dit levert je na enig speurwerk vaak een fikse besparing op. Veel mensen kiezen daarom voor een andere leverancier om het jaar. Er wordt soms een bonus verstrekt of men krijgt een cadeau in natura. Het is echt lonend om hier wat aandacht aan te besteden.
Gerelateerde artikelen
Verwarming een graadje lager kunnen zettenVerwarming een graadje lager kunnen zettenU kunt geld besparen en het milieu minder belasten door goed te letten op uw gasverbruik. Aan de andere kant wilt u niet…
Verwarming een graadje lagerOp jaarbasis kunt u veel geld besparen door uw verwarming standaard één graadje lager te zetten. Het is echter niet de b…
Energierekening omlaag brengenEnergierekening omlaag brengenHet maandelijkse voorschot aan de energiemaatschappij neemt een grote hap weg van het besteedbaar inkomen. Door te bespa…
Honderden euro's besparen op de verwarming van je huisHonderden euro's besparen op de verwarming van je huisHet verwarmen van je huis is een behoorlijke kostenpost: een gemiddeld huishouden is snel tussen de 1000 en 2000 per j…
Geld besparen door goede maatregelen voor de verwarmingGeld besparen door goede maatregelen voor de verwarmingEen van de belangrijkste voorwaarden om prettig te wonen is een warm huis. In de herfst en de lente en vooral tijdens de…
Bronnen en referenties
  • Artikel Tubantia 1 febr. 2012 van Sandra van Maanen
  • https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energie-besparen-verwarming

Reageer op het artikel "Bezuinigen op kosten verwarming en energie levert geld op"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 18-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!