InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Begroting vaststellen verbouwing

Begroting vaststellen verbouwing

Het vaststellen van de begroting rondom een grote verbouwing is een belangrijk punt. Het realistisch begroten is lastig, indien niet alle stappen vooraf te overzien zijn. Wat zijn praktische handvatten voor het correct samenstellen van een begroting? Het vaststellen van de begroting wordt gedaan om tijdens de verbouwing niet voor verassingen te staan. Een begroting is een overzicht van alle kosten (en eventuele baten) die men tijdens de bouw tegen komt en kan gemakkelijk gemaakt worden via Microsoft Excel. Onderstaand enkele tips voor het opstellen van de begroting:

Vraag voldoende offertes op.

Voor een realistisch budget is het opvragen van prijzen bij leveranciers belangrijk. Door meerdere offertes op te vragen verhoog je de betrouwbaarheid van de begroting. Wees kritisch bij het opvragen van offertes, prijs is vaak één van de belangrijkste punten, maar ook leverbetrouwbaarheid kan een overwegende factor zijn bij het kiezen van de uiteindelijke leverancier van materiaal. Voor het opvragen van offertes is het belangrijk dat je eigen wensen duidelijk zijn, dit geeft de leverancier de mogelijkheid een zo realistisch mogelijke offerte aan te bieden.

Tip; woon je bij de grenzen? Het kan zeker lonen om ook eens offertes op te vragen in buurlanden België / Duitsland, sommige materialen zijn vele malen goedkoper daar.

Durf te onderhandelen

We leven in een kopersmarkt. Leveranciers willen graag verkopen en maak hier dus gebruik van! Durf daarom te onderhandelen over de prijs, nee kan altijd verkocht worden en iedere euro er af is weer een euro minder op de begroting. Maak voor je zelf een maximum prijs voor een artikel en maak er een sport van om zo min mogelijk te betalen.

Tip; start op tijd! Begin maanden van te voren met het opvragen van offertes en onderhandelingen, tijd is in het voordeel van de koper. Indien iets snel beslist en geleverd dient te worden betaal je vaak meer.

Vraag advies

Bij een verbouwing komt vaak meer bij kijken dan vooraf verwacht. Vraag daarom advies van deskundigen wat zij verwachten tegen te komen en begroot een post 'onvoorzien', meestal is dit rond de 10%. Vergeet ook kleine posten niet, zoals schroeven, verfmateriaal, hout e.d. dit lijken vaak kleine bedragen maar kan aardig oplopen. Sommige posten blijven moeilijk in te schatten, begroot daarom liever op safe (dus iets te veel), dan te weinig.

Wees creatief

Bij een verbouwing worden met name nieuwe spullen naar binnen gedragen, maar ook het oude kan zeker nog wat waard zijn. Spullen / materiaal in goede staat kan wellicht nog doorverkocht worden en zie dit als inkomsten op de begroting voor extra ruimte.

Prioriteiten stellen

Bepaal vooraf prioriteiten voor de verbouwing en hou je hieraan. Bepaal voor iedere klus hoe belangrijk het is en hoeveel geld het mag kosten.

Tip: Bespaar niet op vaste elementen, deze zul je niet snel vervangen.

Hou overzicht

Bewaar iedere bon en hou alles keurig bij in een (excel) bestand. Overzicht is het belangrijkste element in een (grote) verbouwing, zodat je op ieder moment weet waar je aan toe bent en wat de resterende financiële ruimte is.

Tip: Gebruik geen bestaande lopende rekening voor het verbouwingsbudget maar een open een nieuwe aparte rekening, dit zorgt ervoor dat prive inkomsten / uitgaven niet kruisen met bouwgeld en zorgt wederom voor meer overzicht.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je een verbouwing financieren?Hoe kun je een verbouwing financieren?Een verbouwing financieren kan op meerdere manieren. Je kunt een tweede hypotheek nemen of een geldlening voor de verbou…
Geld lenen voor een verbouwingAls je wilt verbouwen in je huis kun je hiervoor op verschillende manier geld lenen. Je kunt een verbouwing natuurlijk o…
Verbouwingslening aftrekbaar: klushuisVerbouwingslening aftrekbaar: klushuisSlim een verbouwing financieren, willen we allemaal wel, maar hoe gaan we dat aanpakken? Is een verbouwingslening fiscaa…
De verplichtingen bij het verhogen van uw hypotheekDe verplichtingen bij het verhogen van uw hypotheekOm uw huis te verbeteren, kunt u uw hypotheek verhogen, om met dit bedrag de kosten van de verbouwing te dragen. De geld…

Reageer op het artikel "Begroting vaststellen verbouwing"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 25-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!