InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: lekkende wc repareren / doorlopende wc repareren

Klussen: lekkende wc repareren / doorlopende wc repareren

Klussen: lekkende wc repareren / doorlopende wc repareren Een lekkage van de stortbak is hinderlijk maar nog vrij goed te verhelpen. Wanneer de lekkage van onder de wc-pot komt moet u de pot gaan verplaatsen. Dat is hele andere koek. Repareer de wc pas wanneer het niet druk in huis is. Ook besteden we aandacht aan een doorlopende wc wanneer de stortbak niet stopt met water inlaten. Dit kan soms duizenden liters water per week kosten. De oplossing is vrij simpel en is slechts met een schroevendraaier op te lossen.

Een lekkende wc repareren

De wc-pot zal losgemaakt moeten worden. Dit is niet al te lastig maar kost wel veel tijd. Sluit de watertoevoer naar de stortbak af door middel van de stopkraan. Ga dan als volgt te werk:
  1. Maakt de stortbak leeg door de wc door te spoelen.
  2. Haal het resterende water uit de stortbak (met een klein bakje of een spons).
  3. Schep water uit de wc-pot.
  4. Schroef de waterleiding los die de stortbak ingaat. Dit doet u achter de stopkraan. Maak de stortbak los van het toiletpot. Soms van binnenuit losschroeven, soms van onderaf.
  5. Licht de stortbak van de pot behalve als deze aan de muur bevestigd zit. In dat geval de valpijp verwijderen.
  6. Vervolgens de schroeven los draaien waarmee de wc-pot aan de vloer is bevestigd.
  7. Schommel de pot voorzichtig heen en weer zodat die loskomt.
  8. Nadat de pot verwijderd is moet u de vrijgekomen pijpverbindingen grondig schoonmaken.
  9. Verwijder de afvoermanchet van de afvoerpot en breng er een nieuwe op aan.
  10. Laat de pot op zijn plaats zakken. Doe dit ook weer wat schommelend. De afvoermanchet zorgt voor een waterdichte verbinding tussen de wc-pot en de afvoerbuis.
  11. Schroef de schroeven weer vast.
  12. Plaats de stortbak terug op de pot of sluit de valpijp weer aan de pot. Vervang eventueel de rubberen onderdelen van de stortbak.
  13. Sluit de watertoevoer weer aan.

Een doorlopende wc repareren

Er is sprake van een doorlopende wc indien de stortbak niet stopt met water inlaten. Dit kan vele liters water kosten. Voor de oplossing heeft u alleen een schroevendraaier nodig.

de belangrijkste onderdelen van de stortbak

  • bedieningshendel
  • vlotterarm
  • vlotter
  • liftarm
  • overloopbuis
  • klok
  • bodemklep
  • waterinlaat
  • stopkraan
  • bevestigingsmoer

hoe werkt de stortbak?

  1. Met de bedieningshendel wordt de holle klok in de stortbak opgetild. Zodra de klok omhoog gaat stroomt water uit de stortbak via de valpijp in de wc-pot.
  2. De vlotter daalt omdat het waterpeil daalt.
  3. De vlotterkraan gaat open door de vlotterarm omlaag te bewegen.
  4. Via de vlotterkraan stroomt water in de stortbak.
  5. Wanner de stortbak leeg is, valt de klok op z'n plaat en wordt de valpijp gesloten.
  6. De stortbak loopt weer vol tot een bepaald niveau waarna de vlotter de vlotterkraan sluit.

problemen oplossen

  • Holle vlotters kunnen lek raken. U dient ze dan te vervangen.
  • Buig de vlotterarm iets omlaag om de vlotterkraan eerder te laten sluiten.
  • Sommige stortbakken hebben een vlotter die een stukje omhoog en omlaag kan schuiven langs de waterinlaat. Dit kan bijgesteld worden door de schroef iets los te draaien.
  • Soms moet de vlotterkraan gerepareerd worden. Dit is een klus voor de loodgieter.
  • Soms moet de klok vervangen worden of vuil/kalk tussen de klok en de klepzitting verwijderd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kortlopende of doorlopende reisverzekering afsluiten?Als u op vakantie gaat, kan het verstandig zijn om een reisverzekering af te sluiten. Ook het afsluiten van een annuleri…
Gebreken aan de hartklep: symptomen, diagnose en behandelingGebreken aan de hartklep: symptomen, diagnose en behandelingEen hart heeft vier kleppen. Die waken ervoor dat het bloed in de juiste richting vloeit. Aan de hartkleppen kunnen twee…
Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenDoorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenBij iedere vakantie, die je boekt krijg je het aanbod om te kiezen voor een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekeri…
Verzekering: de reisverzekeringVerzekering: de reisverzekeringAls u op reis gaat kunt u het beste een reisverzekering afsluiten. Er zijn een aantal verschillende reisverzekering. De…
Terugboeken incasso voor verschillende soorten incasso'sTerugboeken incasso voor verschillende soorten incasso'sWist je dat er in Nederland wel vijf verschillende typen incasso's bestaan? Allemaal hebben ze hun eigen regels voor wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • Home Improvement - Hamilton

Reageer op het artikel "Klussen: lekkende wc repareren / doorlopende wc repareren"

Reacties

Elgordo, 24-07-2016 17:45 #2
Zeer interessant en nuttig

Fga Janssen, 19-08-2013 08:43 #1
Enkele maanden na het betegelen van de badkamer begonnen de voegen rond het toilet te zweten. Het toilet is opnieuw geplaatst, manchet vervangen, afgekit, de afvoer 1.5 cm opgehoogd met reparatie mof en het toilet weer geplaatst. Dit mocht allemaal niet baten.
Camera inspecties laten zien dat het afschot van de afvoer minimaal is. Ook is de ontluchting laag. Direct onder de vloer maakt de toiletafvoer een 90gr bocht. Te samen met de hoge doorspoelkracht van het toilet en de lage ontluchting zou dit tot overlopen van de afvoer / het manchet kunnen leiden. Met een ander toilet (dat minder snel doorspoeld), blijft het probleem echter spelen zo lijkt het.

Er zijn verschillende loodgieters / -bedrijven langs geweest om naar het probleem te kijken. Men heeft het toilet opnieuw geplaatst, nieuw manchet geprobeerd, het manchet afgekit ed. Maar het probleem blijft. Toch wordt nog steeds gedacht dat het afvoer/manchet toilet overstroomd.

Komt dit probleem bekent voor? Is het een mogelijkheid dat het manchet /de afvoer op de een of andere manier blijft overstromen?

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 2
Schrijf mee!