InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Alarminstallatie aanleggen

Alarminstallatie aanleggen

Je hebt een mooi alarmsysteem gekocht alleen moet hij nog worden aangelegd. Een alarmsysteem aanleggen is geen moeilijke klus als je een beetje verstand van klussen hebt. Vaak worden er ook duidelijke instructies meegeleverd waarin beschreven staat hoe je een alarm installatie moet aansluiten. Lukt het zelf niet om een alarminstallatie aan te leggen dan kan je nog altijd een bedrijf inhuren die dit voor je wilt doen.

Alarminstallatie

Er zijn vele soorten alarminstallaties op de markt. Alarminstallaties zijn in verschillende prijsklassen verkrijgbaar. Vaak is het zo hoe duurder de installatie hoe beter de kwaliteit van de alarminstallatie. Een alarminstallatie bestaat uit drie onderdelen, namelijk een detector, de uitgever en de centrale.

Hoe leg ik een alarminstallatie aan?

Zoek een handige en centrale plek in huis. Bijvoorbeeld de voordeur en een stopcontact. Monteer de centrale op de muur op een minimale hoogte van 1,50 meter.
Indien je een draadloos alarm systeem wilt aanleggen dan moet je er wel even opletten dat de accu (lader) ook blijft werken op het moment dat de stroom uitvalt. Controleer dit altijd even voor de zekerheid.

Bewegingsmelders monteren

Het is belangrijk dat je in elke ruimte een bewegingsmelder monteert. Zorg ervoor dat de bewegingsmelder van het raam of de deur is afgewend. Plaats een 9 volt batterij in de bewegingsmelder.
Het bereik van een bewegingsmelder is maximaal 10 meter. Het gezichtsveld van een bewegingsmelder is 110 graden. Heb je een grote ruimte dan is het dus handig om een extra bewegingsmelder te plaatsen.

Bewegingsmelders en huisdieren

Bewegingsmelders kunnen per ongeluk je huisdier detecteren. Om dit te voorkomen kan je de bewegingsmelder onderste boven op de muur hangen op een hoogte van ongeveer 1.20 meter.

Het magneet gedeelte plaatsen

Het zendergedeelte van het magneetcontact moet geplaatst worden op de stijl van het raam of de deur. Het magneetgedeelte moet op de raam of deur zelf geplaatst worden. In het batterijcompartiment moet een 12 volt batterij geplaatst worden.

Alarminstallatie testen

Test het alarmsysteem of hij werkt. Zet alle detectors op volgorde uit volgens het voorschrift. Indien het alarmsysteem niet werkt is het misschien handig om er een bedrijf bij te halen dat er verstand van heeft.

Het alarmsysteem uitbreiden

Het alarmsysteem kan makkelijk worden uitgebreid met extra alarmgevers. Kijk voor meer informatie in het boekje van het alarmsysteem dat je hebt aangeschaft.

Extra tips voor het plaatsen van een alarminstallatie

  • Als er een alarm afgaat en je hebt de beschikking over een model dan kan je een signaal doorgeven aan een meldkamer. Je kunt ook bijvoorbeeld een sms laten sturen naar je mobiel. Kies je voor een aansluit met een meldkamer dan zijn daar wel kosten aan verbonden.
  • Tegenwoordig zijn de draadloze alarminstallaties net zo betrouwbaar als de systemen met bedrading. Het voordeel van een draadloze alarminstallatie is dat er geen hak en breekwerk aan te pas komt. Het voordeel van een alarmsysteem met bedrading is dat er geen batterijen vervangen hoeven worden.

Alarm installatie laten plaatsen

Indien je het toch niet helemaal vertrouwd kan je het alarmsysteem ook laten plaatsen door een bedrijf. Er zijn een heleboel bedrijven gespecialiseerd in het plaatsen van alarminstallaties bij je thuis of op het werk. Vraag van te voren even een offerte aan zodat je precies weet hoeveel het gaat kosten om een alarminstallatie te laten plaatsen door een bedrijf.
© 2011 - 2018 Alice85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brandmelder: het plaatsen en kopen van een rookmelderBrandmelder: het plaatsen en kopen van een rookmelderHet is verstandig om een rookmelder in huis te hebben. Daarbij kunnen levens worden gered. Het hoeft niet veel te kosten…
Een veilig zwembad: hoe en wat?Iedereen weet hoe gevaarlijk de combinatie kinderen en zwembad zijn, maar toch gebeuren er jaarlijks nog verschillende o…
Waarom rookmelders in huis installeren?Zodra u brand in huis ziet ontstaan is er voldoende tijd om te vluchten. Helaas blijkt in de praktijk dat bewoners vaak…
Vier wekkers om echt wakker te wordenTegenwoordig is het steeds vaker dat u nog even dit of nog even dat moet doen voordat u gaat slapen. Wakker worden is da…
Alarminstallatie voor thuis: hoe duur is het?Alarminstallatie voor thuis: hoe duur is het?Woon je in een buurt waar veel inbraken gepleegd worden of ben je alleen en wil je net dat stukje extra veiligheid thuis…

Reageer op het artikel "Alarminstallatie aanleggen"

Infoteur: Alice85
Gepubliceerd: 15-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!