InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: berekenen hoeveelheid verf en bepalen verfkeuze

Klussen: berekenen hoeveelheid verf en bepalen verfkeuze

Klussen: berekenen hoeveelheid verf en bepalen verfkeuze Op zich is het berekenen van de hoeveelheid verf die u nodig heeft niet moeilijk. Het hangt af van de totale wandoppervlakte die moet worden geschilderd. Maar er zijn stukken die niet geschilderd hoeven te worden: ramen, deuren, etc. De gezamenlijke oppervlakte van alle ramen en deuren moet van de totale wandoppervlakte worden afgetrokken. De oppervlakte die met één liter verf kan worden geschilderd is afhankelijk van de verfsoort, kwaliteit verf en gesteldheid ondergrond. Voor de beginnende amateurschilder is de keuze van verf in het begin onoverzichtelijk. In de schappen van de bouwmarkt of verfwinkel staan eindeloze rijen verfblikken. Voor binnen heb je twee soorten verf: alkydverf (op oliebasis) en latexverf (op waterbasis). Voor buiten heb je naast alkydverf en latexverf ook nog beits. Ook wordt gekeken naar glanscategorieën: matte verf, zijdeglansverf, glansverf en hoogglansverf.

Inschatten van benodigde hoeveelheid verf

verfsoorten:
  • 1 liter latexverf = 5-8m²
  • 1 liter alkydverf = 10-16m²
  • 1 liter beits = 10-16m²

gesteldheid ondergrond:
  • sterk absorberende wand heeft meer verf nodig
  • een reeds geschilderde wand heeft minder verf nodig
  • bepalen of je één of twee lagen verf nodig hebt
  • bij twee lagen beter eerst grondverf gebruiken

Voorbeeld van berekenen hoeveelheid verf

  • kamer: 4 x 7,50 meter
  • plafondhoogte: 2,40 meter
  • 2 standaard deuren: 2,10 x 0,80 meter
  • raam: 2,40 x 1,50 meter
  • raam: 2,20 x 1,90 meter
  • kozijnen van ramen en deuren: 5 cm breed – 5 cm diep
  • verf voor wanden en plafond: latexverf
  • verf voor houtwerk: zijdeglans

Het plafond

Bereken de oppervlakte
Dit doet u door lengte en breedte van de kamer met elkaar te vermenigvuldigen:
4 x 7,5 = 30m²

Deel oppervlakte door oppervlakte per liter
Gemiddeld kan met 1 liter latexverf 6m² geschilderd worden. De oppervlakte is 30m². Dit delen door 6 dan krijgt u 5 liter latexverf. Wanneer u twee lagen wilt aanbrengen heeft u 10 liter latexverf nodig.

De wanden

Bereken de totale oppervlakte
Dit is de lengte van alle wanden maal de hoogte. In ons geval gaat het om twee wanden van 4 meter en twee wanden van 7,5 meter. Dan krijgt u 4 + 4 + 7,5 + 7,5 = 23 meter. De hoogte is 2,40 meter. De totale wandoppervlakte is 23 x 2,40 meter = 55m² (afgerond).

Oppervlakte van wanden aftrekken van de oppervlakte van ramen en deuren
Er zijn twee deuren met ieder 2m² oppervlakte. Het ene raam is 2,40 x 1,50 = 3,6m². Het andere raam is 2,20 x 1,90 = 4,2m². De totale oppervlakte van de ramen en de deuren zijn 2 + 2 + 3,6 + 4,2 = 12m² (afgerond). De oppervlakte die geschilderd moet worden is de wandoppervlakte – de oppervlakte van ramen en deuren: 55 – 12 = 43m².

Oppervlakte delen door oppervlakte per liter
Dit is 43 : 6 = 7 liter latexverf.

Het houtwerk

U moet ook nog de kozijnen schilderen.

Lengte van de kozijnen
De deuren hebben aan de bovenkant en zijkanten kozijnen. De ramen hebben rondom kozijnen.
  • deur: 2 x 2,10 + 0,8 = 5 meter (2 deuren: 10 meter)
  • raam: 2 x (2,40 + 1,50) + 2 x (2,20 + 1,90) = 16 meter

Tel breedte en diepte van de kozijnen bij elkaar op en vermenigvuldig dit met de kozijnlengte
  • ramen: (0,05 + 0,05) x 16 = 1,6m²
  • deuren: 2 x (0,05 + 0,05) x 10 = 2 m²
  • totaal: 1,6 + 2 = 3,6m²

Het betreft hier lakverf – 12m² per liter. U krijgt dan 3,6 : 12 = 0,3 liter verf

Het Organo Psycho Syndroom

Wie vaak schildert moet oppassen voor het Organo Psycho Syndroom (OPS). Dit is een chronische ziekte die wordt veroorzaakt door oplosmiddelen in verf die het centrale zenuwstelsel aantasten. U kunt last krijgen van lichamelijke en/of psychische klachten.

De OPS-wetgeving uit 2000 raadt aan om eerder latexverf te gebruiken dan alkydverf. Gebruik alkydverf alleen binnen wanneer u de ruimte goed ventileert.

Verfkeuze voor binnen

Alkydverf: geeft duurzaam resultaat en is afwasbaar. Het schildert wel minder makkelijk. Hulpmiddelen moeten met oplosmiddelen schoongemaakt worden. Deze verf werkt goed bij houtwerk van deuren en ramen.

Latexverf: werkt makkelijker omdat het op waterbasis is (is ook afwasbaar). Vooral voor de beginnende schilder is deze verf handig. Het droogt sneller en heeft een minder doordringende geur. Het werkt goed bij wanden en plafonds.

Glanscategorieën

  • matte verf: geeft nauwelijks glans. Deze wordt gebruikt bij wanden en plafonds. Het geeft weinig lichtreflecties.
  • zijdeglans verf: geeft een zachte glans. Deze wordt gebruikt bij gangen en trappen en wanden die wat vaker schoongemaakt worden.
  • glansverf: nog meer glans. Deze wordt gebruikt in de keuken, badkamer en kinderkamer die vaak schoongemaakt moeten worden.
  • hoogglansverf: deze is bijna spiegelend. Wordt gebruikt voor houtwerk en meubels die veel te veranderen hebben en heel vaak schoongemaakt moeten worden. De kleinste onvolkomenheid is wel zichtbaar.

Welk merk?

Voor kwaliteitsverf kunt u het beste een duurdere verf kopen. Koop de beste verf die u zich kan veroorloven en laat u zich goed voorlichten. Een goede kwaliteitsverf heeft tot 40% pigment.

Verfkeuze voor buiten

Het gaat erom die verf te kiezen die het beste op de ondergrond past bij blootstelling aan weer en wind.

Latexverf

Koop de verf bij dezelfde leverancier als de professional. Kies redelijk dure verf omdat u er dan zeker van bent dat de kwaliteit goed is. Vaak worden door bouwmarkten in de herfst restpartijen verf van grote merken met korting aangeboden die u dan in het voorjaar of zomer kunt gebruiken voor het buitenwerk. Bij overschilderen moet u zorgen dat de glans van de oude verf wat minder is door het te schuren.

Alkydverf

Gebruik alkydverf voor ramen, deuren en het overige houtwerk (zoals vloeren en andere oppervlakken waar veel opgelopen wordt – hiervoor zijn overigens speciale soorten alkydverf mogelijk die slijtvast zijn en goed hechten).

Beitsen

Beitsen kan om hout goed te beschermen en om de zichtbare houtstructuur te blijven zien. Het biedt bescherming op basis van lijnolie (natuurproduct). Het hout kan blijven 'ademen' waardoor er vocht in en uit kan trekken. Wilt u de houtstructuur markeren dan kunt u gebruik maken van gekleurde beits. Dekkende beits (op waterbasis of olie basis afhankelijk van het merk) is volledig dekkend en kan goed gebruikt worden op hout dat al eerder is gebeitst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verwijderen van verfVerwijderen van verfLees hier hoe je verf kunt verwijderen van kleding, glas, vloerbedekking en hout. Dit zijn zeer handige en practische ti…
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Kalkverf in de badkamerKalkverf is een natuurproduct met een bijzondere uitstraling. De verf is niet duur. In de badkamer kun je prima kalkverf…
Verfkwast verantwoord schoonmakenVerfkwast verantwoord schoonmakenHet schoonmaken van kwasten is een karwei dat de kwaliteit van het volgende schilderwerk in belangrijke mate bepaald. Di…
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: berekenen hoeveelheid verf en bepalen verfkeuze"

Reactie

Jan-Willem Wijnbergen, 23-07-2014 07:24 #1
Beste mensen,

Handige hulp maar ik mis nog wel wat… ik moet ook nog plinten en een paar verwarmingsbuizen schilderen. Is daar ook een richtlijn voor? En in een kamer wil ik de houten vloer schilderen met vloerverf van Farrow&Ball. Kan ik daarvoor gewoon de gegevens op het blik hanteren? (+/- 16m² per liter verf?

Alvast dank voor de reactie.

Groet, Jan-Willem

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 1
Schrijf mee!