InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Renovatie: renoveren van het huis

Renovatie: renoveren van het huis

Renovatie: renoveren van het huis Het renoveren van een huis hoeft niet heel duur te zijn wanneer u besluit dat zelf te doen. Bij een oud huis wordt op een gegeven vaak de vraag gesteld of er wordt gekozen voor slopen of voor renoveren. De keuze hangt af van wat goedkoper is. U kunt het beste een offerte aanvragen bij meerdere aannemers wanneer u besluit de renovatie uit te besteden. Dan kunt u bij verschillende aannemers zien wat de kosten zijn. Er zijn veel mensen die er voor kiezen om hun te laten renoveren in plaats van te laten slopen. Het gaat vaak om jonge stellen die ergens gaan wonen. In Nederland zijn er nog behoorlijk wat oude huizen op de markt. Na verloop van tijd wordt vaak de keuze gemaakt of het voordeliger is deze huizen te slopen of juist om ze te renoveren. Er wordt dan vooral gekeken naar de kosten. Hoe duur zou het zijn om het huis te slopen en een nieuw huis neer te zetten op dezelfde plek, of hoeveel zou het kosten om het huis zelf op te knappen? Vaak is het antwoord dan slopen, maar het kan voordeliger zijn om het huis zelf op te knappen. Het hangt er daarbij ook vanaf in wat voor toestand het huis is en hoeveel werk het gaat kosten. Er kan ook voor worden gekozen het huis stukje bij beetje te renoveren.

Aanvragen van een bouwvergunning voor een renovatie

Soms heeft u ook een bouwvergunning nodig wanneer u besluit om te gaan verbouwen. Deze vergunning staat tegenwoordig ook bekend als een omgevingsvergunning. Deze vergunning kunt u aanvragen bij de gemeente en er zijn wel bepaalde kosten aan verbonden. U hoeft niet in iedere situatie een bouwvergunning aan te vragen. Het gaat er vooral om als er iets aan de buitenkant van het huis veranderd. U moet ook bouwtekeningen aanleveren, dus u kunt het beste een architect hiervoor vragen wanneer u daar zelf niet goed in bent. Houd er rekening mee dat de aanvraag een paar maanden in beslag kan nemen, dus vraag de vergunning op tijd aan. U heeft meestal geen vergunning nodig als het gaat om instandhoudings- en onderhoudswerk, afbraak van vrijstaande constructies, elektrisch werk, sanitair werk, isolatiewerk, plaatsing van dakvensters, verharding van tuinpaden of het terras en het aanbrengen van ondergrondse constructies.

Geld lenen voor renoveren huis

Het is meestal mogelijk om geld te lenen bij de bank wanneer u besluit uw eigen huis te renoveren. Dat kan doordat er een extra lening wordt verstrekt of doordat de bestaande hypotheek wordt verhoogd. Door een renovatie neemt een huis vaak in waarde toe, waardoor een bank ook minder risico loopt dat u de lening niet zou kunnen afbetalen. Het is bovendien mogelijk om bepaalde kosten voor de renovatie van uw woning aft re trekken. Het gaat dan om de kosten die u maakt om uw huis op te knappen. Ook mag u de extra rente over de hypotheek aftrekken van uw inkomsten.

Renoveren van een huis

Wanneer u uw huis wilt laten renoveren kunt u het beste een offerte laten opstellen bij verschillende aannemers en leveranciers. Het is verstandig daarin zo volledig mogelijk te zijn. U kunt dan de verschillende prijzen met elkaar vergelijken en zien wie er goedkoper is. Een mogelijkheid die u zelfs heeft is de verschillende onderdelen van de verbouwing door verschillende aannemers te laten doen, bijvoorbeeld de badkamer door iemand die daarin gespecialiseerd is en het dak door een dakdekker.

Zelf het huis renoveren

Wanneer u zelf besluit uw huis te renoveren is het verstandig van te voren een budget op te stellen en u daar ook zoveel mogelijk aan te houden. U kunt de meeste bouwmaterialen kopen bij bouwmarkten, zoals de Gamma, Formido en Praxis. U moet er ook rekening mee houden dat er veel sloopmateriaal vrij komt bij een renovatie. U zou er voor kunnen kiezen om gedurende de periode van de renovatie ergens anders te verblijven of nog niet uw intrek in het huis te nemen, wanneer u dat nog niet heeft gedaan. Al het sloopmateriaal moet ook worden afgevoerd. U kunt daarvoor doorgaans een container inhuren die dan wordt opgehaald wanneer deze vol is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Renovatie: renoveren van het huis"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!