InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: tegelen van wanden en vloeren

Klussen: tegelen van wanden en vloeren

Klussen: tegelen van wanden en vloeren Iedereen droomt ervan. Een huis met zo'n prachtig betegelde badkamer of keuken. Je kan het een tegelzetter laten doen. Maar je kan het ook zelf doen en zo veel kosten besparen. In dit artikel aandacht voor het tegelen van wanden en vloeren. Hieronder volgen een aantal adviezen.

Groot assortiment tegels

In de huiskamer, badkamer, keuken, het toilet, bij de open haard, in de hal...elke bouwmarkt heeft de mooiste tegels voor elke plaats. Klassiek, modern, mat, glanzend, effen of met fraaie decors. Kortom een breed assortiment keramische wand- en vloertegels in diverse afmetingen en kleurstellingen die van je huis een sfeervolle omgeving maken.

Tegelen is niet moeilijk

Tegelen is niet moeilijk. Je moet alleen weten wat voor gereedschap en materialen je nodig hebt. Daarnaast is een goede voorbereiding van belang. Ik heb ze hier allemaal even op een rijtje gezet.

Gereedschap/materiaal

gereedschapmateriaal
plamuurmes, kitpistool, verdeellat, duimstok, bezem, kleine rubberhamer, lijmkam, voegrubber, schietlood, emmer, spons, waterpas, cementkuip, tegeltang/zaag/snijder, frees voor het boren van gaten en sleuven in muren, tegelsnijmachinewand- of vloertegels, bijpassende decortegels of strips, vloerreinigingsmiddel, tegelplinten, tegelkruisjes, mixer, metselkoord, voorbehandelingsmiddel, kunststof hoekstrip, siliconenkit en -pistool, voegmiddel, tegellijm

Tegelen

stapsgewijsaanwijzingen
stap 1Zorg voor een strakke ondergrond: egaal en vetvrij. Een zuigende ondergrond met een geschikte primer behandelen.
stap 2Bij ongelijke vloeren zet je een tegel tegen de muur op het laagste punt en trek m.b.v. de waterpas een horizontale lijn op de muur vanaf de bovenkant van die tegel. Daarna bevestig je een rechte lat onder deze horizontale lijn. Op die lijn begin je naar boven toe te tegelen.
stap 3Bij ongelijke muren op dezelfde manier te werk gaan als bij vloeren (zie stap 2).
stap 4Met de lijmkam kan je lijm aanbrengen. Zet elke tegel met een draaiende beweging in de lijm dan hecht deze beter.
stap 5Zet tegelkruisjes tussen de tegels om regelmatige voegen te krijgen.
stap 6Keramische wandtegels snijden met een glassnijder. Vloertegels snijden met een speciale tegelsnijder.
stap 7Rond een leiding is tegelen iets moeilijker. Met een wolfram zaagje is het eenvoudig tegels te zagen.
stap 8Voegen moeten goed gevuld raken. Daarna reinigen met een vochtige spons en drogen met een doek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe tegel ik zelf een muur?Hoe tegel ik zelf een muur?Een muur tegelen kan iedereen. Het is erg belangrijk dat je voldoende tijd steekt in de voorbereidingen van het tegelen…
Hoe kan je tegelen?Tegelen is een lastige en zware klus. Maar iedereen kan het doen. Zorg eerst voor de juiste informatie en bereid je goed…
Kamer en keuken met tegels van Villeroy en BochKamer en keuken met tegels van Villeroy en BochWanneer er een keuken of badkamer geïnstalleerd gaat worden dan zijn we gewend naar de bekende grote keukenspecialisten…
Wat kost een nieuwe vloer?Een vloer bepaalt voor een groot deel de uitstraling van uw woonkamer. Door het laten leggen van een nieuwe vloer kunt u…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Gamma

Reageer op het artikel "Klussen: tegelen van wanden en vloeren"

Reactie

Bart, 14-09-2010 10:09 #1
Crisis in de bouw raakt sloopbedrijven het hardst!
Dat het aantal faillisementen in de bouw erg hoog ligt is geen verassing meer. Dat het aantal stoppers in de bouw het grootst is bij de sloopbedrijven is wel opvallend.
In de periode van februari t/m juni 2010 is het aantal sloopbedrijven dat is gestopt aanzienlijk hoger dan bij andere branches binnen de bouw.

De website www.biedplaats.nl heeft een ondezoek gedaan waarbij 6 branches binnen de bouw zijn vergeleken. Daarbij is opvallend dat sloopdrijven er het meeste voor kiezen om hun bedrijf te staken (1.91%) en dat loodgieterbedrijven er het minst voor kiezen om te stoppen met hun bedrijf (0.48%). Volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel (KvK) zijn er in juni 2010 25 sloopbedrijven van de 1306 gestopt ten opzichte van 50 loodgieterbedrijven van de 10.462. Van die 25 sloopbedrijven is 1 faillisement uitgesproken. Op een goede tweede plek zien we timmerbedrijven met 150 gestopte ondernemingen van de 18.977 en 13 faillisementen in dezelfde periode.
Vanaf het 4e kwartaal 2010 zal de tijdelijke maatregel van Minister de Jager (financieën) van kracht zijn. Koepelorganisatie bouwend Nederland had al aangegeven dat de maatregel de bouwsector 6 miljard euro kan opleveren mits het optimaal wordt gebruikt. De tijdelijke maatregel is van 1 oktober 2010 tot 1 juli 2011. De verwachting is dan ook dat het aantal bedrijven in de bouwsector dat gedwongen moet stoppen in deze periode zal afnemen. Het is onduidelijk welke invloed het had gehad op het aantal faillisementen in de bouwsector als de tijdelijke BTW-verlaging tegelijk met Belgie van kracht was geweest. Onze zuiderburen maken namelijk al 1.5 jaar gebruik van deze maatregel. Reactie infoteur, 14-09-2010
Waarvan akte!

Infoteur: Etsel
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 1
Schrijf mee!