Hoe kan ik het beste veilig klussen?

Hoe kan ik het beste veilig klussen? Veilig klussen is van groot belang. Maar hoe? Van algemeen belang is een goede voorbereiding, goed gereedschap, ideale klus-omstandigheden, opgeruimde werkruimte, etc. Elke klus kent zo zijn specifieke kenmerken. Dit geldt bijvoorbeeld voor electra, water en gas.

Algemene veiligheid

  • Voorbereiding: Een goede planning is van belang. Kijk wat je wilt afkrijgen en hoeveel tijd je ervoor nodig zult hebben. Wanneer het niet lukt om binnen een bepaalde tijd iets af te krijgen, haast dan niet. Juist dan gebeuren er vaak ongelukken.
  • Goede gereedschap: Maak van tevoren een inventarisatie. Kijk of het gereedschap goed bruikbaar is. Loop in gedachten ook na welk gereedschap je nodig hebt.
  • Perfecte klus-omstandigheden: Omdat veel kluswerk concentratie vereist is het belangrijk voorzorgsmaatregelen te nemen. Kinderen uit de buurt houden. Geen radio, televisie of telefoon. Licht van tevoren buren in bij ernstig lawaai.
  • Werkruimte: Zorg dat alles goed is opgeruimd. Gebruik voldoende licht. Zorg voor ventilatie bij klussen als verven.
  • Bescherming: Voor ogen is er een veiligheidsbril. Voor oren een hoofdtelefoon of oordoppen. Voor neus en mond bestaan stofmaskers. En voor ledematen bestaan handschoenen, kniestukken, stevige schoenen, etc.

Electra

voorbereidingstroominstallatiedraadmeterkastmateriaalsnoeren en stekkers
Veel kan je zelf doen, zoals stopcontacten verplaatsen. Maar bij sommige klussen, zoals bedrading huisinstallatie, is goedkeuring nodig van een erkend installateurVuistregel is om de betreffende groepschakelaar en stop uit te draaien nadat de voorbereiding klaar is.Installatiedraad bestaat uit een massieve koperkern met daaromheen isolatiemateriaal. De kleur bepaalt de functie. Fasedraad (bruin); nuldraad (blauw); schakeldraad (zwart); aardedraad (groen en geel)Bij vervangen stop nooit het bestaande voetje uit de meter draaien. Als de stop is doorgeslagen, los dan eerst de oorzaak hiervan op voordat je de stop vervangt.Een goede spanningsmeter en geïsoleerd gereedschap zijn belangrijk. Zorg dat de bedrading niet slordig is aangelegd.Versleten of geknakte snoeren en stekkers vervangen. Gebruik altijd snoer dat méér stroom aankan dan de apparaten of lampen gebruiken.

Water

Bepalingen over waterRioleringvoorzorgsmaatregelenlijmen en solderen
Het water leidingbedrijf is verantwoordelijk voor de waterleiding tot het punt waar het water de hoofdkraan verlaat. Vanaf dit punt mag je de waterleiding zelf repareren of uitbreiden.De meeste gemeenten hebben de voorschriften over de aansluiting van binnenriolering op de buitenriolering opgenomen in de eigen bouwverordening.Voor het begin eerst de hoofdkraan afsluiten. In de winter kun je buitenkranen het beste afsluiten.Waterleidingbuizen kan je met elkaar verbinden door ze te solderen, maar beter zijn knelfittingen. Pvc-buizen voor de afvoer worden meestal aan elkaar gelijmd.

Gas

spelregelsapparaten aansluitengaslek
Het gasbedrijf eist dat elke huisinstallatie aan de geldende voorschriften voldoet. De professionele installateur is verantwoordelijk.Losse apparaten kan je makkelijk zelf aansluiten, zoals een gasfornuis. Open gastoestellen, zoals geisers en gaskookplaten, vereisen goede ventilatieBij gaslek geen vonken produceren. Vonken ontstaan al door het licht aan of uit te doen. Zet ramen en deuren tegenover elkaar open en zoek gaslekken op met zeepsop. Of bel een gasbedrijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 01-06-2021
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf