InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: klemmende ramen / ophangkoord schuifraam vervangen

Klussen: klemmende ramen / ophangkoord schuifraam vervangen

Klussen: klemmende ramen / ophangkoord schuifraam vervangen Het kan nooit kwaad om één keer per jaar de ramen te controleren. Veel voor komende problemen zijn klemmende ramen en ophangkoorden van schuiframen. Er zijn vijf soorten ramen met twee mechanismen: draaimechanisme en schuifmechanisme. De vijf soorten ramen zijn: verticaal schuifraam, horizontaal schuifraam, draairaam, uitzetraam of klapraam, en valraam.

Onderhoud raam met scharnieren

Verwijder vuil en stof dat tussen het kozijn en sponning is gaan zitten. Wanneer er te veel vuil zit kan de tochtstrip niet meer goed werken. Controleer of alles goed vastzit en soepel werkt. Draai schroeven aan en smeer scharnieren. Controleer ook het houtwerk en het stopverf. Bij uitzet- en valramen dient u het uitzet ijzer te controleren.

Onderhoud schuiframen

Voor schuiframen geldt dat stof en vuil nog vervelender is omdat oppervlakten langs elkaar moeten schuiven en het raam goed moet afsluiten. Bij houten schuiframen kan het hout gaan uitzetten en vervormen door vocht en temperatuur. Bij nieuwe schuiframen heeft u te maken met metalen geleiders; de sponning is vaak van metaal gemaakt. Verwijder stof met een stofzuiger of met een stuk keukenpapier. U kunt het ook met olie insmeren. Bij houten geleiders gebruikt u kaarsvet. Soms is demonteren van het raam noodzakelijk.

Klemmende ramen

Redenen dat een raam gaat klemmen:
  • vochtproblemen
  • onoordeelkundig schilderwerk
  • vuil

Als een raam erg vast zit ga het dan niet met geweld los rukken. Controleer eerst of er een grendel op zit.

Bij een verticaal schuifraam kunt u proberen het los te tikken met een blok hout en een niet te grote hamer. Plaats het blok hout tussen het kozijn en de sponning en tik het los. U doet dit langs de gehele hoogte van het deel dat beweegt aan beide zijden van het raam. Herhaal eventueel aan de buitenkant van het raam. Wanneer verf het klemmende probleem veroorzaakt probeert u het verf los te steken. Dit werkt alleen als de verf niet aan de zijkanten van de sponning is terecht gekomen. Licht in dat geval de sponning uit de geleiders. Ga daarna het hout schuren en smeer het in met kaarsvet.

Vervangen van ophangkoorden oude verticale schuifraam

Bij oude verticale schuiframen zijn er contra gewichten over katrollen. Het raam blijft zo in de goede positie hangen. Dit werkt niet meer als één van de draden gebroken is.

Hoe vervangt u het koord?

  1. Verwijder verf met een afbreekmesje langs de sluitlas van het kozijn.
  2. Maak de sluitlat los bij iedere spijker zodat het niet breekt.
  3. Verwijder de deklat aan beide kanten van het bovenste raamhelft.
  4. Haal de onderste sponning uit het kozijn.
  5. Haal de koorden los van de onderste sponning.
  6. Verwijder de afdekplaatjes voor de contra gewichten.
  7. Verwijder de gewichten uit de sleuven.
  8. Smeer de katrollen.
  9. Bevestig het nieuwe koord.
  10. Plaats het contragewicht aan het ene uiteinde.
  11. Doe het contragewicht terug in de kozijnsleuf.
  12. Trek het koord strak.
  13. Maak het koord vast aan de raamsponning.

Nog handiger is om beide koorden tegelijk te vervangen. Dit voorkomt dat u later ook het andere koord moet doen.

Bij nieuwe schuiframen moet u de veerkracht met de stelschroef veranderen. Kijk goed hoe het mechaniek in elkaar zit voor u aan allerlei schroefjes gaat draaien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De efficiente huisvrouw / -man: Ramen lappenEen huis ziet er snel verwaarloosd uit als de ramen niet bijgehouden worden. Het lappen van de ramen lijkt een enorme kl…
Wat kosten kozijnen?De prijzen van kozijnen kunnen erg verschillen. Er zijn veel verschillende aanbieders die andere prijzen hanteren. U kun…
Hordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijnHordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijnWanneer de zon schijnt en het warm is zetten we graag de deuren en de ramen open. Nadeel is dat er er allerlei vliegen n…
Ramen lappen, tips voor een goed resultaatRamen lappen, tips voor een goed resultaatEen huis met vieze ramen ziet er al snel minder aantrekkelijk uit en laat je de boel te vies worden, dan kan het zelfs m…
Dakkapel: informatie over het plaatsen van een dakkapelWil jij een dakkapel? Dat kan een prima uitbreiding zijn voor in je huis. Maar waar moet je zoal op letten wanneer je be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: klemmende ramen / ophangkoord schuifraam vervangen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!