InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggen

Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggen

Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggen Tapijt- en vinyltegels zijn veelal verkrijgbaar in de maat 30 bij 30 centimeter. Vanwege de naden zijn ze niet geschikt om in natte ruimtes te leggen. Als water bij de lijm komt laten de tegels los. Parkettegels zijn een soort houten tegels veelal ook in de maat 30 bij 30 centimeter. Sommige soorten zijn multiplex met een dunne fineerlaag. Andere soorten bestaan uit massieve houtdelen die achter langs met een dunne textiellaag bijeengehouden worden.

Het leggen van vinyltegels en tapijttegels

hoeveelheid

De hoeveelheid tegels is afhankelijk van de vloeroppervlakte en de oppervlakte van de tegels zelf. Bij een rechthoekige ruimte vermenigvuldigt u lengte en breedte en dan delen door de oppervlakte van één tegel. Koop in ieder geval een paar extra tegels voor reserve die u ooit nodig zult hebben.

het leggen van zelfklevende tegels

  1. Met een koevoet verwijdert u de plinten tegen de wand.
  2. Daarna gaat u de ondergrond goed schoonmaken.
  3. Vervolgens verdeelt u de ruimte in vier gelijke delen door twee loodrecht kruisende lijnen te tekenen. Het kruispunt ligt in het midden van de vloer. Van hieruit begint u met het leggen van de tegels.
  4. Maak eerst alle pakken waar tegels in zitten open zodat u deze bij de hand heeft.
  5. Leg de tegels vanuit het middenpunt. Om kleurverschil te voorkomen pakt u tegels uit verschillende pakken.
  6. Eerst legt u de onversneden tegels en pas later de tegels die u op maat moet snijden met een Stanleymes.

niet zelfklevende tegels leggen

Voor niet zelfklevende tegels brengt u uiteraard eerst lijm aan. De lijmsoort is afhankelijk van de tegels en de ondergrond.

Zorg dat de afstand tussen de laatste tegel en de wand een kwartbreedte is van één tegel. Heeft u een kleiner stuk over, dan legt u de tegels vanaf één van deze wanden. Bij een halve tegel kunt u de bijbehorende lijm verplaatsen zodat u niet telkens de tegels doormidden hoeft te snijden.

op maat snijden tegels

Hiervoor gebruikt u een trucje: plaats een tegel precies op de laatste hele tegel vanaf de wand. Trek een lijn langs de bovenste tegel op de onderliggende en snijd deze laatste langs de lijn door. Plak de afgesneden tegel tegen de laatste hele tegel aan en het sluit perfect.

tegels aandrukken

De tegels kunt u aandrukken met een deegroller of u huurt een linoleumwals.

Het leggen van parkettegels

Dit verschilt niet zoveel met het leggen van tapijttegels, alleen moet u het patroon in de gaten houden. U dient tevens speciale parketlijm te gebruiken.

Bij een cementen ondervloer is een laag vochtisolatie nodig. Vaak is ook een houten tussenvloer gewenst. Ook is het niet verstandig om parkettegels aan te brengen op een cementvloer waar een kruipruimte onder ligt. In dat geval dient u een deskundige in te schakelen.

De voorbereiding begint met ontruimen, schoonmaken en plinten verwijderen. Soms is het nodig met een zaag een tiental millimeter van de onderkant van de deurposten weg te zagen. Let ook op of de vloer nog niet ergens kraakt. Haal dan eerst de kraak weg.

stap voor stap

  1. Maak vier gelijke delen van de ruimte. Teken twee loodrechte lijnen elk vanuit het midden van een wand.
  2. Doe parketlijm op de ondergrond (één vierkante meter per keer anders droogt het te snel op).
  3. Plaats twee rijen tegels vanuit het midden naar de wanden toe, haaks op elkaar.
  4. Aan de rand zaagt u de tegels op maat (zie ook bij tapijttegels hoe dit gaat).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over tapijttegelsInformatie over tapijttegelsTapijttegels zijn verkrijgbaar in verschillende soorten, kleuren, materialen, designs en formaten. Door deze grote diver…
Magnetische PVC vloerenMagnetische PVC vloerenEen magnetische PVC vloer bestaat uit magneetfolie waar magnetische PVC stroken op worden gelegd. De magnetische PVC str…
Hoe leg ik tuintegels mooi strak?Om een mooi straks terras of tuinpad aan te leggen is het belangrijk de ondergrond goed te behandelen. Doe de zaken in d…
Graszoden leggenGraszoden leggenGraszoden leggen is een populaire manier om een mooi gazon aan te leggen. Het is niet zo moeilijk om graszoden te leggen…
Op- en ontladen van edelstenenHet op-en ontladen van kristallen wordt vaak niet duidelijk genoeg uitgelegd en dit omdat er verschillende mogelijkheden…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!