InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: krakende vloer en krakende trap repareren

Klussen: krakende vloer en krakende trap repareren

Klussen: krakende vloer en krakende trap repareren Krakende vloeren en krakende trappen zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Het krakende geluid wordt veroorzaakt doordat twee stukken hout langs elkaar heen bewegen: planken, vloerplaten, vloerbalken, etc. Het komt vooral voor in oude huizen. In de meeste nieuwbouw huizen liggen cementvloeren. Oorzaak van het kraken is een slechte montage van de vloer.

Het opsporen van de kraak in de vloer

Het makkelijkst is wanneer u bij de onderkant van de vloer kunt komen. In oudere huizen komt dit voor, waar de vloerplank meestal van onderen niet zijn afgetimmerd. Maar vaak is dit niet zo omdat het het plafond vormt van de kamer die er onder ligt. Ook ligt er vaak tapijt of vinyl op zodat u beter kunt wachten tot deze aan vernieuwing toe zijn.

Wat heeft u nodig?

Kunt u bij de onderkant van de vloer komen dan heeft u een redelijk zware hulp en een stukje krijt nodig. Laat deze hulp over de vloer lopen terwijl u met een krijtje aan de onderkant de kraak markeert. Doe dit bij alle delen van de vloer die kraken.

Het uitzetten van een kraak in de vloer

Zodra u de krakende plekken gemarkeerd heeft probeert u de oorzaak vast te stellen. Vaak zijn houten vloeren gelegd op grove multiplex vloerplaten waarop de vloerplanken zijn vastgetimmerd. De oorzaken kunnen de volgende zijn:
  • beweging tussen vloerbalken en vloerplaten
  • beweging tussen vloerplanken en vloerplaten

drie methoden om de kraak uit te zetten

  1. Kunt u niet bij de vloer onderkant komen dan kunt u het beste schuin nagels zonder kop door de planken en vloerplaten heen in de vloerbalken slaan.
  2. Wanneer u de onderkant wel kunt benaderen dan gebruikt u een wig waarop u lijm smeert. Deze wig slaat u tussen de vloerbalk en de vloerplaat.
  3. U kunt ook -wanneer u de onderkant kunt benaderen- schroeven van het juiste formaat door de vloerplaat heen in de vloerplanken draaien. Zo trekt u de vloerplanken omlaag en naar elkaar toe zodat het gekraak verstomd.

Laat uw hulpje na het kraak uitzetten over de desbetreffende plek lopen om te controleren of de kraak inderdaad weg is.

andere oorzaken van gekraak

Andere mogelijke oorzaken van gekraak zijn buizen of andere dingen die u aan de vloerbalk heeft laten ophangen. Door de ophanging kan de vloer iets zijn verschoven. De vastgeklemde buis zit dan niet goed vast en maakt schrapende of krakende geluiden. Zorg dat u de buis weer goed ophangt of breng schuimrubber aan tussen de buis en de ophanging.

Krakende trappen repareren

Een trap bestaat uit:
  • treden
  • trapboom (deze dragen de treden)
  • stootborden (planken tussen de treden)

Gebruik ook hier een hulpje die de trap op en neer gaat lopen (niet al te snel). Zo kunt u bepalen waar de kraak zit. Controleer of er geen speling zit tussen de trapboom en de muur. Ook mag er geen speling zitten tussen de bovenkant van de trap en de verdiepingsvloer.

Als de trap van de onderkant benaderbaar is kunt u de treden en de stootborden vastzetten met blokjes die u aan twee zijden met lijm heeft ingesmeerd.

Als u de trap niet van onderen kunt benaderen slaat u enkele nagels schuin door een trede in het stootbord. Zo kan het hout geen kant meer op. Sla de nagels dieper in het hout met een drevel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten door reuma, vitaminetekort, sport, ontsteking of andere oorzaken. Iedereen heeft er wel eens last va…
Kraken met je vingerkootjes, is dat gevaarlijk?Kraken met je vingerkootjes, is dat gevaarlijk?Sommige mensen zijn fier en opgewekt wanneer zij hun vingers of polsen kunnen laten kraken. Dit kraken of knakken geeft…
Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandelingPijnlijke vingerkoortjes of pijn in de vinger gewrichten/knokkels komt veel voor. Pijnlijke knokkels of vingerkootjes ku…
Oudejaarsavond: spookverhaal vertellenOudejaarsavond: spookverhaal vertellenOudejaarsavond is een lange, lange avond. Veel langer dan andere avonden, daarom is oudejaarsavond bijzonder geschikt om…
Help, mijn auto schakelt traag bij hoog toerental!Help, mijn auto schakelt traag bij hoog toerental!Om snel te kunnen rijden maakt de auto gebruik van verschillende versnellingen, zodat het toerental van de motor niet te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freepht, Pixabay
  • Home Improvement - Hamilton

Reageer op het artikel "Klussen: krakende vloer en krakende trap repareren"

Reacties

Sjaak Mulder, 16-02-2014 09:45 #2
Krakende trap, haal zoveel mogelijk spijkers uit het stootbord aan de achterzijde van de trap, boor om de 15cm een gaatje van 3mm in stootbord daar waar de spijkers hebben gezeten, met 2e persoon, boven aan beginnen met hevel van ongeveer 100cm en klos van 15cm trede opbeuren en vasthouden, dan 1e persoon aan onderzijde trap het stootbord omhoog slaan en vast schroeven aan de trede. Zo ga je trede voor trede naar beneden. Hierdoor staan de treden opgespannen in de trap en is dan bijna altijd kraak vrij. Om kosten te besparen en uit onwetendheid word dit nagelaten bij plaatsen van nieuwe trappen. Ik spreek uit ervaring doordat ik jong heb geleerd een trap te maken en op te spannen zoals het hoort. (inmiddels ruim 50 jaar geleden.

Help, 03-11-2011 12:04 #1
Ik zit met een krakende vloer en een klagende onderbuur. Op de originele vloer liggen groene isolatieplaten en oud gelijmd laminaat. De buur wilde het wel even oplossen door schroeven door de laminaatvloer heen te schroeven. Daar was ik het nou niet echt mee eens…

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Graag uw reacties Reactie infoteur, 04-11-2011
U moet eerst kijken waar de vloer kraakt.

Als de verbindingen niet meer goed vast gelijmd zitten dan zal het laminaat eruit moeten en vervangen worden.

Een andere mogelijkheid is dat de vloer is gaan uitzetten en tegen de wanden aankomt waardoor het daar gaat kraken. Dan plintje loshalen en een stukje laminaat eruit beitelen en het plintje weer erop zetten.

Tot slot kan het kraken veroorzaakt worden doordat er drie lagen boven elkaar liggen. Misschien had u toch eerst het oude laminaat eruit moeten halen… Kost veel werk, maar toch.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Reacties: 2
Schrijf mee!