Hoe repareer ik een krakende vloer en een krakende trap?

Hoe repareer ik een krakende vloer en een krakende trap? Krakende vloeren en krakende trappen zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Het krakende geluid wordt veroorzaakt doordat twee stukken hout langs elkaar heen bewegen: planken, vloerplaten, vloerbalken, etc. Het komt vooral voor in oude huizen. In de meeste nieuwbouw huizen liggen cementvloeren. Oorzaak van het kraken is een slechte montage van de vloer.

Het opsporen van de kraak in de vloer

Het makkelijkst is wanneer u bij de onderkant van de vloer kunt komen. In oudere huizen komt dit voor, waar de vloerplank meestal van onderen niet zijn afgetimmerd. Maar vaak is dit niet zo omdat het het plafond vormt van de kamer die er onder ligt. Ook ligt er vaak tapijt of vinyl op zodat u beter kunt wachten tot deze aan vernieuwing toe zijn.

Wat heeft u nodig?

Kunt u bij de onderkant van de vloer komen dan heeft u een redelijk zware hulp en een stukje krijt nodig. Laat deze hulp over de vloer lopen terwijl u met een krijtje aan de onderkant de kraak markeert. Doe dit bij alle delen van de vloer die kraken.

Het uitzetten van een kraak in de vloer

Zodra u de krakende plekken gemarkeerd heeft probeert u de oorzaak vast te stellen. Vaak zijn houten vloeren gelegd op grove multiplex vloerplaten waarop de vloerplanken zijn vastgetimmerd. De oorzaken kunnen de volgende zijn:
  • beweging tussen vloerbalken en vloerplaten
  • beweging tussen vloerplanken en vloerplaten

drie methoden om de kraak uit te zetten

  1. Kunt u niet bij de vloer onderkant komen dan kunt u het beste schuin nagels zonder kop door de planken en vloerplaten heen in de vloerbalken slaan.
  2. Wanneer u de onderkant wel kunt benaderen dan gebruikt u een wig waarop u lijm smeert. Deze wig slaat u tussen de vloerbalk en de vloerplaat.
  3. U kunt ook -wanneer u de onderkant kunt benaderen- schroeven van het juiste formaat door de vloerplaat heen in de vloerplanken draaien. Zo trekt u de vloerplanken omlaag en naar elkaar toe zodat het gekraak verstomd.

Laat uw hulpje na het kraak uitzetten over de desbetreffende plek lopen om te controleren of de kraak inderdaad weg is.

andere oorzaken van gekraak

Andere mogelijke oorzaken van gekraak zijn buizen of andere dingen die u aan de vloerbalk heeft laten ophangen. Door de ophanging kan de vloer iets zijn verschoven. De vastgeklemde buis zit dan niet goed vast en maakt schrapende of krakende geluiden. Zorg dat u de buis weer goed ophangt of breng schuimrubber aan tussen de buis en de ophanging.

Krakende trappen repareren

Een trap bestaat uit:
  • treden
  • trapboom (deze dragen de treden)
  • stootborden (planken tussen de treden)

Gebruik ook hier een hulpje die de trap op en neer gaat lopen (niet al te snel). Zo kunt u bepalen waar de kraak zit. Controleer of er geen speling zit tussen de trapboom en de muur. Ook mag er geen speling zitten tussen de bovenkant van de trap en de verdiepingsvloer.

Als de trap van de onderkant benaderbaar is kunt u de treden en de stootborden vastzetten met blokjes die u aan twee zijden met lijm heeft ingesmeerd.

Als u de trap niet van onderen kunt benaderen slaat u enkele nagels schuin door een trede in het stootbord. Zo kan het hout geen kant meer op. Sla de nagels dieper in het hout met een drevel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nekcrepitaties: Krakende nek, soms met bijkomende symptomenNekcrepitaties: Krakende nek, soms met bijkomende symptomenNekcrepitaties is de medische term voor een krakende nek. Dit is het krakende, knakkende, slijpende, knisperende of plof…
Krakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten door reuma, vitaminetekort, sport, ontsteking of andere oorzaken. Iedereen heeft er wel eens last va…
Krakende nek: oorzaken en symptomen van knakkende nekKrakende nek: oorzaken en symptomen van knakkende nekLast van een krakende nek? Kraakt je nek en doet het pijn? Een krakende nek betekent dat je nek kraakt of een ander gelu…
Klussen in huis: krakende traptrede verhelpenKlussen in huis: krakende traptrede verhelpenGa je 's avonds laat op bed en wil je niemand wakker maken. Loop je voorzichtig en rustig de trap op kraakt juist die en…

Hoe isoleer je een hellend of schuin dak?Een hellend dak isoleren doe je in een vaste volgorde. Als je de binnenzijde van het dak wilt isoleren volg je de volgen…
Huis verbouwen stappenplan: Stap voor stap renoveren!Wil je je huis verbouwen maar kun je het je eigenlijk niet veroorloven? Of kun je een verbouwing niet goed overzien? De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freepht, Pixabay
  • Home Improvement - Hamilton
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 22-11-2020
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf