InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoveren

Klussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoveren

Klussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoveren Een vloer wordt veel gebruikt. Logisch dat er dan vlekken, krassen en scheurtjes in komen. Bij verwisselbare vloertegels is de reparatie makkelijk. U hoeft alleen maar het kapotte exemplaar te vervangen. Bij een vloerbedekking moet u snijden en vervangen. Bij houten vloeren gaat het vaak om oppervlakkige beschadigingen die meestal makkelijk te herstellen zijn. In dit artikel aandacht voor kapotte vinyltegels, vinyl vloerbedekking, tapijt en houten vloeren.

Een gat in het tapijt repareren

Is alleen de bovenkant van het tapijt beschadigd dan kunt u dit met een nagelschaartje verwijderen. Knip wel regelmatig!

Bij een echt gat kunt u met zorgvuldig meten en snijden het tapijt onzichtbaar repareren. Met een winkelhaak kunt u een rechte uitsnede maken om het gat heen. Met dubbelzijdig textieltape plaatst u het nieuwe stuk tapijt. Laat de tape drogen en borstel de stoplap en de rest van het tapijt op zodat de overgang niet meer opvalt. U kunt ook met een cirkelsnijder een cirkel maken en zo het gat stoppen.

Kapotte vinyltegels

Zorg dat u reserve tegels in huis hebt zodat u de beschadigde kunt vervangen. Let er wel op dat een eventueel patroon overeenkomt.

Hoe gaat u te werk?
  1. Verwijder de beschadigde tegel.
  2. Verwijder oude lijmresten van de vloer.
  3. Breng lijm aan op de achterkant van de nieuwe tegel met een lijmkam.
  4. Druk de tegel op zijn plaats.
  5. Verwijder overtollig lijm.

Heeft u geen reservetegel, pak er dan eentje die bijvoorbeeld onder de kast ligt. Op die plek kunt u eventueel een nieuwe tegel leggen die er op lijkt of gewoon de beschadigde tegel.

Het repareren van vinyl vloerbedekking

Hoe gaat u te werk?
  1. Plak een restant vloerbedekking over de beschadiging en snijd tegelijk door beide lagen vinyl.
  2. Verwijder het beschadigde stuk.
  3. Lijm de stoplap op zijn plaats

Houten vloeren opknappen

Controleer eerst de vloer door deze schoon te maken: stofzuigen, verwijder oude vloerwas en vet met vloerenreiniger of terpentine. Kijk of de vloer beschadigd is. Krassen kunt u verwijderen door te schuren in de richting van de nerf. Met vloeibaarhout kunt u gaten en diepe deuken vullen. Daarna gaat u beitsen en aflakken. Bij vernis gebruikt u vloerwas.

Vlekken verwijderen

Houten vloeren reinigen kan met terpentine. Ga nimmer met de natte dweil te werk omdat het hout dan kan kromtrekken. Ruim daarom gemorste vloeistoffen zo snel mogelijk op.

Watervlekken kunnen verwijderd worden met oxaalzuur nadat u de oude afwerklaag heeft afgeschuurd.

Na drogen van oxaalzuur kunt u het hout weer beitsen met de juiste kleur. Doe dit dun in meerdere lagen. Tot slot zet u de vloer in de was.

Houten vloer opnieuw afwerken

Afschuren kan in principe alleen bij echte parketvloeren. Een versleten of ernstig beschadigde parketvloer kunt u het beste helemaal afwerken. Niet te veel van de bovenlaag afschuren omdat de vloer anders flexibeler wordt en gaat kraken. Met een parketschuurmachine dient u gelijkmatig te schuren.

Hoe gaat u te werk?
  1. Huur een parketschuurmachine en een kantenschuurmachine.
  2. Sluit de deuren hermetisch af met brede afplaktape om te voorkomen dat stof in de andere kamers terechtkomt.
  3. Verwijder de plinten langs de wanden.
  4. Sla uitstekende spijkers terug in het hout.
  5. Doe de ramen open en evacueer alle bewoners van het huis. Draag mond- en oogbescherming.
  6. Schuur de randen en de moeilijke hoekjes met de kantenschuurmachine.
  7. Schuur de vloer met de parketschuurmachine.
  8. Schuur met een fijnere gradatie schuurpapier.
  9. Maak de vloer schoon.
  10. Beits de vloer.
  11. Breng tweede beitslaag aan met de verfroller.
  12. Laat de beits drogen en breng toplaag aan met polyurethaanlak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je een vloer egaliseren?Hoe kun je een vloer egaliseren?De vloer egaliseren is een klus die vaak erg belangrijk wanneer je een nieuwe vloer wilt plaatsen. Waarom is het egalise…
Wat is een gietvloer?U kunt kiezen voor veel verschillende vormen van vloerbedekking. De laatste jaren is een gietvloer sterk in opkomst.
Een houten vloer recupererenEen van de voordelen van houten vloeren is dat men ze makkelijk kan renoveren zodat deze er terug als nieuw gaan uitzien…
Onderhoud houten vloerOnderhoud houten vloerEen houten vloer kan heel fraai zijn maar is onderhoudsarm en niet onderhoudsvrij. Hoe ga je met een houten vloer in ond…
Magnetische PVC vloerenMagnetische PVC vloerenEen magnetische PVC vloer bestaat uit magneetfolie waar magnetische PVC stroken op worden gelegd. De magnetische PVC str…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Donterase, Pixabay
  • Home Improvement - Hamilton

Reageer op het artikel "Klussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoveren"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!