Klussen: meubels houtwerk afwerken met afbijtmiddel

Klussen: meubels  houtwerk afwerken met afbijtmiddel Een houten meubelstuk of stoel opknappen is minder moeilijk dan het lijkt. Vaak is oppoetsen al voldoende en hoeft er geen lak of verf verwijderd te worden. In dit artikel aandacht voor het schoonmaken en het afwerken van meubels en ander houtwerk met oplosmiddel c.q. afbijtmiddel.

Houtwerk schoonmaken

Wanneer het houtwerk er donker en vies uitziet hoeft u niet meteen te denken aan lakken. U kunt ook beginnen met schoonmaken.

Er zijn vier stappen voor het schoonmaken:
  1. ontvetter kopen voor gelakt en gebeitst houtwerk (zorg dat u de lucht niet inademt);
  2. test de ontvetter op een kleine plek uit om te kijken of het lak niet wordt aangetast;
  3. maak de rest schoon;
  4. zijn er slijtplekken, lak of beits die dan

Hout opnieuw afwerken

Vaak moet de oude afwerking echt verwijderd worden. Vervangen in geval van barsten in het oppervlak, dofwitte plekken, waterschade, afbladeren.

afbijtmiddel

Gebruik het juiste afbijtmiddel. Om te bepalen wat erop het hout zit gebruikt u eerst aceton om te kijken of het om lak of vernis gaat. Gebeurt er niets dan moet u afbijtmiddel voor verf gebruiken.

Let bij het kopen van een afbijtmiddel op de volgende punten:
  • ventilatie (desnoods buiten gebruiken)
  • brandbaarheid
  • giftigheid
  • chemisch afval

U kunt ook milieuvriendelijke afbijtmiddel kopen. Dit is op waterbasis (onbrandbaar, nauwelijks giftig, afbreekbaar, geen giftige dampen).

Wat heeft u nodig voor het opknappen van houtwerk?

  • fijne staal wol
  • verschillende zachte kwasten
  • beschermende kleding c.q. schort
  • schone, niet rafelende doeken (t-shirts, lakens)
  • rubber handschoenen
  • veiligheidsbril
  • fijn schuurpapier
  • plamuurmes
  • verfkrabber
  • afdekfolie

stap voor stap afwerken

Hou oplosmiddel zo ver mogelijk van vuur vandaan (verwarmingsketel, etc.). Gebruik oplos- en afbijtmiddellen niet in slecht geventileerde ruimtes (zolder, kelder, etc.) en ruimtes die slecht verlicht kunnen worden.

  1. gebruik afdekfolie en een dikke laag kranten op de werkplek.
  2. Giet, met rubberen handschoenen aan, een tiende liter oplosmiddel in een glazen pot die afsluitbaar is voor momenten dat u niet werkt.
  3. Doop een stuk staalwol in het oplosmiddel.
  4. Laat het uitdruipen en breng het met een draaiende beweging aan op het houtwerk.
  5. Doop regelmatig het staalwol in het oplosmiddel. Gebruik een tandenborstel voor de lastige plekjes. Bij nauwe groeven een stuk ruw koord gebruiken.
  6. Ga plek voor plek afwerken.
  7. Verwijder de restanten.
  8. Maak met een nieuw stuk staalwol lange halen over het hout zodat het lichter wordt.
  9. Ga met een schone doek meubelolie op het houtwerk aanbrengen.

Gebruik voor verticaal of naar beneden gericht oppervlak een oplosmiddel in gelvorm om druipen te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Klussen: meubels  houtwerk  kaal hout opknappenKlussen: meubels houtwerk kaal hout opknappenBij een hele lelijke afwerklaag kunt u het beste alles op het hout verwijderen. Maar voor u begint met afbijten is het b…
Klussen: meubels  houtwerk beitsen of schilderenKlussen: meubels houtwerk beitsen of schilderenBeits is een middel dat in het hout trekt en het hout zo een kleur geeft en beschermt. U kunt met beits nerven een extra…
Een oud meubel opknappen met autolakEen oud meubel opknappen met autolakHet opknappen van oude meubels is steeds gebruikelijker. De goede kwaliteit van de oudere meubels, met massief of echt h…
Antiek: de handel in antieke meubelsAntiek: de handel in antieke meubelsEr is veel vraag naar antieke meubels. Dit is een trend van de laatste decennia, alhoewel er altijd wel veel vraag naar…

Hoe bereken en meet je behang, verf, tegels, vloerbedekking?Hoe bereken en meet je behang, verf, tegels, vloerbedekking?Het is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Klussen: verven met de verfspuit c.q. verfpistoolKlussen: verven met de verfspuit c.q. verfpistoolEen oneffen oppervlakte is lastig te schilderen met kwast of roller. In dat geval is de verfspuit een uitkomst. Het best…
Bronnen en referenties
Jehoeda (1.595 artikelen)
Laatste update: 23-08-2021
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf