InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Schade aan de waterleiding in de winter

Schade aan de waterleiding in de winter

Schade aan de waterleiding in de winter Een winter met wekenlang temperaturen onder het vriespunt kan gebouwen hard treffen. Veel huiseigenaren krijgen dan te maken met een bevroren waterleiding. Het is daarom raadzaam om vóór de winter alle leidingen in huis te controleren en voorzorgsmaatregelen te nemen.

Welke leidingen lopen gevaar op bevriezing?

Niet alleen de waterleiding in de tuin loopt gevaar om te bevriezen in de winter. Dat kan ook gebeuren met leidingen in onverwarmde ruimten zoals een garage of een serre, een weinig gebruikte gastenbadkamer of in een kelder. Ook ruimtes waarin vensters voortdurend op de kiepstand staan, lopen gevaar. In veel gevallen kan bevriezing van leidingen echter met een paar simpele voorzorgsmaatregelen worden voorkomen.

Voorzorgsmaatregelen: leidingen leeglaten en dakgoten schoonmaken

  • Op de eerste plaats moeten alle door vorst bedreigde leidingen worden leeggelaten en waar mogelijk worden afgesloten. Dat geldt voor de waterleiding in de tuin, maar ook voor alle leidingen die niet diep genoeg gelegen zijn.
  • Moeten er nieuwe leidingen buiten de woning worden geïnstalleerd, bijvoorbeeld voor de aansluiting van een aangrenzend gebouw, dan moeten die vorstvrij worden geïnstalleerd, dat wil zeggen meer dan 80 centimeter diep.
  • Goten en afvoerpijpen moeten na de bladerval grondig worden gereinigd, zodat een vrije doorloop gegarandeerd is.
  • In de kelder of op een onverwarmde zolder moet je controleren of een raam niet per ongeluk open staat of gebroken is.
  • En in een gastentoilet of berging kan de verwarming tijdens de wintersportvakantie het beste op een laag pitje ingeschakeld blijven.

Leidingisolatie en bijverwarmen

In veel oudere gebouwen komen nog altijd leidingen voor die niet geïsoleerd zijn. Isolatie kan bevriezing van de leidingen weliswaar niet 100% uitsluiten, maar vertraagt het proces wel. Daarom moet men af en toe controleren of die isolatie nog intact is. De vakman kan die controle bijvoorbeeld voor zijn rekening nemen als onderdeel van de jaarlijkse check-up van de verwarmingsinstallatie. Mankementen repareren kan een beetje doehetzelver vaak zelf wel.

Overal waar bevriezingsgevaar niet volledig uitgesloten kan worden, is bijverwarmen een noodoplossing. De vakman gebruikt daarvoor speciale verwarmingskabels. Die worden geproduceerd door verschillende fabrikanten en in de winkel of op het internet verkrijgbaar.

Ook bestaat er speciale verwarmingstape bestaande uit twee parallelle verwarmingskoorden met daartussen een carbonelement dat op de omgevingstemperatuur reageert. Zowel de verwarmingskabels en verwarmingstape zijn verkrijgbaar met stekker of als installatieset.

Beide systemen kunnen ook buiten worden gebruikt bij de verwarming van dakgoten en regenpijpen. Maar in die gevallen is een hogere stroominspanning nodig omdat de isolatie ontbreekt en er veel warmte aan de omgeving wordt afgegeven. Met als gevolg aanzienlijk hogere stroomkosten. Voor gebruik buitenshuis beschikt de specialist ook over permanent te installeren oplossingen.

Wat doen bij bevroren leidingen?

Wordt een radiator tijdens een vorstperiode niet warm of geeft de kraan geen water meer, dan is waarschijnlijk de leiding bevroren.
  • In zo'n geval draait men als eerste de hoofdkraan dicht en opent de diverse tappunten.
  • Vervolgens kan men met behulp van een straalkachel of föhn de bevroren elementen voorzichtig ontdooien.
  • Ook handdoeken die in heet water zijn gedrenkt, warmwaterkruiken of verwarmingsmatten zijn goede hulpmiddelen.
  • Komt er geen water meer uit de kranen, draai die dan weer dicht en open de hoofdkraan weer.
  • Draait nu de watermeter door zonder dat er een tappunt in gebruik is, dan is ergens in huis al schade aan een leiding ontstaan.

Zou tijdens de beschreven controlehandelingen een bevroren leiding plotseling barsten, dan moet zo snel mogelijk een loodgieter worden ingeschakeld.
Gerelateerde artikelen
Schade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenSchade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenHuurders en huiseigenaren moeten hun waterleiding- en verwarmingsbuizen bij dooiweer extra in de gaten houden. Bij stren…
Watermeter beschermen: gesprongen leiding is duurBij lage temperaturen vanaf het vriespunt en zeker bij een aantal graden onder nul wordt de kans groter dat watermeters…
Voorkom schade en overlast door bevroren waterleidingVoorkom schade en overlast door bevroren waterleidingBij vorst kan er schade in huis optreden door bevroren waterleidingen. Ook bij een geïsoleerde nieuwbouwwoning moeten we…
Waterleiding: aanleggen van een leidingWaterleiding: aanleggen van een leidingHet aanleggen van waterleidingen in huis of in de tuin hoeft niet heel moeilijk te zijn. Het is wel belangrijk dat diege…
Bevroren waterleidingBevroren waterleidingBij aanhoudende vorst is al menige waterleiding of verwarmingsinstallatie bevroren. Huiseigenaren kunnen vorstschade en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schade aan de waterleiding in de winter"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 04-06-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!