InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Maak je eigen keukenblad, uit beton

Maak je eigen keukenblad, uit beton

Maak je eigen keukenblad. Sta je voor de aanschaf van een nieuwe keuken, kijk dan ook eens naar beton als materiaal voor je werkblad. Goedkoop, zelf te maken en in vorm alleen beperkt door je eigen creativiteit. Dit artikel bevat een handleiding om zelf een werkblad uit beton te maken volgens de "Op de kop" methode.

Eigenschappen

Het keukenblad is een van de voornaamste en meest beeldbepalende elementen in een keuken. De verschillende materialen hebben elk hun eigen eigenschappen en prijs. Betonnen keukenbladen komen in Nederland nog relatief weinig voor. Dit is jammer omdat er ongekende mogelijkheden zijn tegen een lage prijs.
De eigenschappen van betonnen werkbladen op een rijtje:
  • Glad
  • Hard
  • Slijtvast
  • Goedkoop
  • Gevoelig voor zuren

Prijs

De prijs van een betonnen werkblad wordt voornamelijk bepaald door de manuren, en die kun je zelf verzorgen. De materiaalkosten van een 2.7 m lang blad komen uit op € 63,- als je de beton zelf samenstelt. Naast de materiaalkosten voor het blad, komen er nog kosten bij voor het gebruik van schuurmaterialen, maar daarover later meer.

Creativiteit

Rond, hoog-laag, waterkering, hol, bol, diverse materialen in heel veel kleurvariaties, met beton is het allemaal mogelijk. Klik hier voor enkele mooie resultaten.

Aan de slag

In dit artikel behandel ik het "op de kop" storten van een werkblad. Ik stel altijd voor om een proefstuk te maken voordat je met het eigenlijke werkblad begint. Met dit proefstuk komen een heleboel dingen aan het licht: kan ik mijn ontwerp realiseren, de kleur, heb ik voldoende gereedschappen enz.

Mal maken

Zorg voor een stabiele en vlakke ondergrond om de mal op te bouwen, die bovendien waterpas is. Het meest geschikte materiaal voor een mal is wit gemelamineerd spaanplaat oftewel formica. Dit materiaal is goedkoop, vlak en laat makkelijk los. De mal wordt een negatief van het uiteindelijke werkblad. Maak bij een complexe vorm eerst een stuk hardboard in de vorm van het werkblad. Dit vergemakkelijkt het uitzetten van de mal.

Leg het grootste stuk formica op de ondergrond en let op dat er geen beschadigingen optreden. Elke beschadiging in de mal zorgt voor een onregelmatigheid in het blad en kost naderhand veel moeite om te repareren. Maak de omtrek door stroken formica op de basis te schroeven. Zorg ervoor dat alle schroeven na het storten nog bereikbaar zijn. Spaar gaten uit voor kranen en andere doorvoeren met bijvoorbeeld een stukje PVC buis van de juiste diameter. Door het stukje buis te omwikkelen met een laagje plastic, laat de buis naderhand makkelijk los.

Spaar gaten voor de spoelbak uit met (hard) piepschuim dat je ook weer omwikkelt met plastic (hoe gladder, hoe minder schuurwerk). Dicht alle voegen glad af met een acrylaatkit. De ronding die je aanbrengt in de voeg zie je naderhand als afronding van het blad. Laat de kit uitharden en laat je niet verleiden om te snel beton te gaan storten.

Wapening

In smalle delen hoort wapeningsstaal om de stevigheid te garanderen. Zorg ervoor dat deze staven tijdens het storten niet aan de oppervlakte komen (aan de onder- of bovenkant).

Beton storten

Bereken de benodigde hoeveelheid beton en zorg ervoor dat je altijd ruim voldoende hebt. Tijdens het storten aanmaken van een kleine hoeveelheid zorgt altijd voor kleurverschil.
Het beton dat in de mal gaat, is kant en klaar te koop en de Constructiebeton 100 van Beamix is een goede keuze.
Een beschrijving van een goede mix:
  • 6 zakken (20kg) Constructiebeton 100 van Beamix.
  • 1kg zwarte kleurstof voor cement en beton.
  • 10,8 ltr water.
  • Levert ruim 57 ltr beton.

Wil je zelf gaan mengen dan volgt hier een goed recept.
  • 4 Delen zand/grind.
  • 1 Deel cement (gewone portland cement), eerst even op de keukenweegschaal wegen.
  • Kleurstof wordt meestal in gewichtprocenten van het cement afgewogen.
  • Waterdichtingsvloeistof zoals Amirol van Metzger, 2% van het cementgewicht.
  • Superplastificeer (zoals Sikament-FF) om de beton verwerkbaar te houden bij de geringe hoeveelheid water.
  • Voeg water toe. De hoeveelheid water is het cementgewicht maal 0.4 tot 0.5.
  • Let op, het beton is niet erg vloeibaar tijdens het mengen. Teveel water (>0.5) verzwakt het eindresultaat.
  • Bepaal na het uitharden van het proefstuk hoeveel ltr beton jouw mengsel heeft opgeleverd. Gebruik dit getal om de hoeveelheden voor het werkblad te bepalen.

Het grind kan ook vervangen worden door andere toeslagmaterialen zoals kiezel, brokjes natuursteen en zelfs glasscherven. Veel soorten kiezel of brokjes voor tuinpad of aquarium zijn goed bruikbaar. Wel eerst in een proefstuk verwerken om de eigenschappen te testen. De verdeling van korrelgroottes bepaald in belangrijke mate de eigenschappen van het eindproduct. Als je teveel luchtbellen in je proefstuk hebt, heb je waarschijnlijk te veel zand in je mix.

Als rekenvoorbeeld hier de mix van een klein project:
  • 2 emmers zand/grind.
  • 1/2 emmer cement, gewicht 5kg.
  • 400 gr kleurstof (zwart in dit geval).
  • Alles droog gemengd en vervolgens de natte componenten toegevoegd:
  • 2 ltr water met
  • 100 ml waterdichtingsvloeistof

Een kuipmenger is belangrijk om het beton te mengen. Stort het mengsel in de mal en gebruik een (oude) palmschuurmachine als vibrator. Door dit vibreren ontwijken luchtbellen naar de oppervlakte. Door langer te trillen zinken de grotere delen naar de bodem van de mal. Deze delen worden naderhand door het schuren en polijsten zichtbaar.

Uitharden

Houdt het werkstuk vochtig tijdens het uitharden. Wacht minimaal 4 dagen voor het ontkisten (verwijderen van de mal). Zorg ervoor dat de scherpe randen niet beschadigen. Het beton bereikt zijn maximale sterkte na 28 dagen. Maar vaak is het beter om te gaan afwerken voordat de maximale sterkte bereikt wordt. Draai het blad voorzichtig om en ondersteun de zwakste delen extra.

Afwerken

Het afwerken bestaat uit het schuren en polijsten van het blad. Dit schuren en polijsten kan nat of droog gebeuren
Natschuren vraagt een speciale machine en zorgt voor wateroverlast tijdens het afwerken maar levert het beste resultaat. Google zoekterm: "Polijstmachines Steen". Deze machines gebruiken "kunsthars gebonden diamant schuurschijven". De kosten van een goedkope machine met 5 kunsthars gebonden diamant schuurschijven bedragen ongeveer € 270,- maar huren is natuurlijk een goed alternatief.

Droogschuren kan met een reguliere schuurmachine gebeuren, al zorgt deze manier van schuren voor stofoverlast. De levensduur van de schuurmachine zal door het steenstof wellicht verkorten.

Het blad moet geschuurd worden met oplopende korrel: 60-120-180-200-400 en evt hoger. Voor het schuren met korrels boven 400 moet het blad helemaal uitgehard zijn (28 dagen).

Na de eerste schuurbewerkingen zullen er kleine putjes ontstaan waar voorheen luchtbellen zaten. Deze putjes worden opgevuld met grout, een mix van puur cement, kleurstof, hecht-emulsie en water. Denk voor de samenstelling aan een proef met het proefstuk. Met deze componenten wordt een mix gemaakt die de dikte van tandpasta heeft. Met rubber handschoenen wordt de grout in de kleine putjes gewreven. Deze grout droogt vrij snel en meestal kan er na een dag weer verder geschuurd worden. Na het grouten, ga je verder met de korrel van vóór het grouten. Na de laatste schuurbewerking is het blad klaar.

Oppervlakte-behandeling

Als laatste krijgt het blad een laagje was of polymeercoating. Ik geef de voorkeur aan was omdat deze behandeling eenvoudig herhaald kan worden.

Veel plezier met het ontwerp en de bouw van je eerste werkblad.
© 2009 - 2017 Guidop, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mislukte uitvinding: Betonnen huis van EdisonThomas Edison vond onder andere de gloeilamp uit. Maar hij heeft ook enkele mislukkingen op zijn naam staan. Hij bedacht…
Welk type keukenblad moet je kopen?Welk type keukenblad moet je kopen?Eén van de keuzes bij het kopen van een nieuwe keuken is het type keukenblad. Een keukenblad is een onderdeel van de keu…
Keukenbladen of aanrechtbladen, de soorten en materialenOf u nu een dure of een goedkope keuken in huis heeft, het soort keukenblad bepaalt voor een groot deel of uw keuken naa…
Hoe lang moet de opleglengte van een betonbalk zijn?Hoe lang moet de opleglengte van een betonbalk zijn?Wordt binnen een constructie een betonnen balk toegepast, dan is het van belang om voldoende opleglengte in acht te neme…
Erfafscheiding: de betonschuttingEr zijn heel veel mogelijkheden om de privacy in uw tuin te waarborgen. Een daarvan is de betonschutting. Dat er tegenwo…

Reageer op het artikel "Maak je eigen keukenblad, uit beton"

Reacties

Roman, 20-04-2016 10:19 #20
Dank voor de duidelijke omschrijving.

Heb een keukenblad gemaakt van 4.20 lang, 63.5 breed en 5 cm dik. Gebruik gemaakt van wit gelamineerde spaanplaten. Opbouw van de bekisting zoals uitgelegd in filmpjes als je zoekt op bouw betonmal. Voor het beton heb ik gebruik gemaakt van betonmortel 100 grijs 20kg is betonmortel met een sterkte kracht van C30/37 van de bouwmarkt prijs ong 5 euro per zak. Had 12 zakken en 1 kilo kleurstof. Wapeningsnet gebruikt 10 bij 10 cm diameter rond 5mm deze heb ik met ijzerdraadjes opgehangen aan de bekistingsrand. Over de randen heb ik latjes aangebracht om ook in het midden de ijzerdraadjes op te hangen.

Beton gemengd met een een mortelmixer gehuurd. Mortelkuip gebruikt steeds 2 zakken per keer aangemaakt. De 1 kilo kleurstof ook gewoon bij de bouwmarkt te krijgen, vooraf eerste verdeeld over 6 eenheden voor gelijkmatige verdeling om een kleur te krijgen. Met de hand in de bekisting geschept.

Klopboor gebruikt om de bellen uit de beton te krijgen. Deze gewoon tegen de bekisting houden. let op dat de klopboor ook alleen een klopstand heeft. indien de boor ook draait dan betonboor gebruiken, houtenklos er tussen en in de houtenklos boren/kloppen. Eigen ervaring. Blauw piepschuim gebruikt voor de sparingen Voor de kraansparing heb ik een pvc afvoerpijpje gebruikt. Ruim 2 weken laten drogen.

Gisteren op mijn ikea keuken gelegd, gewicht van het blad rond de 300kg, keuken staat nog.
Moet nog nabehandelen, beton is zeer glad nu al, schuren ga ik niet doen kans dat grind/kiezels naar boven komen. Ga met bijenwas een aantal keer goed inpoetsen, moet nog kijken of ik portlandcement wil toepassen.

Bas, 13-08-2015 07:26 #19
Dank voor de duidelijke omschrijving.

Maar alsnog een vraag: Als ik waterdichtvloeistof (Amirol) toevoeg aan de betonmortel, moet ik dan nog steeds het werkblad afwerken met een polymeercoating? Of is dit dan niet meer nodig?

Katja, 18-03-2015 20:44 #18
Ik zou graag zelf betonnen keukenbladen willen maken.
Ik vraag me alleen af of het gewicht bij een kookeiland van 2 meter bij 1,20 meter niet te zwaar wordt om het uit de mal te verwijderen en te kunnen plaatsen.
Iemand hier ervaring mee?

A. de Groot, 19-10-2014 12:15 #17
Beste betonexpert! Zou graag van u willen weten of een bestaand aanrechtblad, van ong 10 mnd oud opnieuw geschuurd kan worden, omdat op een werkplek waar ik veel werk, het blad niet glad is, waardoor er allemaal vuil in gaat zitten? Heb zelf al weer, een keer opnieuw ingesmeerd met die coating die er speciaal voor is, maar weinig resultaat!

Bert Maathuis, 31-12-2013 11:20 #16
Voor de minder met de materie bekende doehetzelvers was het waarschijnlijk duidelijker geweest om ook wat afbeeldingen van de het maken van de kist/mal bij te voegen.

Wim, 08-09-2013 23:53 #15
Altijd handig zo'n eenvoudige handleiding om zelf je aanrechtblad te maken! Ik heb het van de zomer geprobeerd en het resultaat is super. Ik vond het oppervlak zo glad dat ik het niet meer heb nabehandeld, dus zo uit de mal op de kasjes. Ik heb het beton geïmpregneerd met een middel van Seal-gard en tot nu tot nu toe beschermd dat goed. Dit impregneer verandert niet het uiterlijk van het beton.
Voor een paar tientjes heb je een uniek werkblad, bedankt voor jullie beschrijving!

Martin, 05-08-2013 20:01 #14
Dank voor je mooie omschrijving. Ik denk dat ik het maar eens ga proberen… Als ik een blad van laten we zeggen 6 cm dik en 300cm X 63 cm wil maken. Moet ik dan wapening gebruiken? Je spreekt van dunne delen, maar wat bedoel je daar precies mee?

Erik, 24-12-2012 12:29 #13
Hoi,

Allereerst, leuke pagina en een mooi idee om je aanrecht van beton te maken, maar toch…

nu ben ik geen kenner van aanrechten maar wel een beetje van beton… Voor zover ik weet is het storten van beton, lokaal en met beperkte diktes, moeilijk geschikt als bijvoorbeeld aanrechtblad. De kans op luchtbellen is te groot. Luchtbellen aan de oppervlakte zijn lelijk, luchtbellen inwendig geven kans op scheurvorming door o.a. temperatuurverschillen en de bijbehorende uitzetting van lucht. Het gebruik trilnaden e.d. werkt alleen voor grotere diktes waarbij het niet van belang is dat er bovenin wat belletjes blijven zitten. Het "op de kop storten" is deels een manier om problemen hiermee te voorkomen echter wordt de mal dan heeeeel belangrijk, de lossende werking en de menging onderin (want dat wordt het oppervlak). Betonproducten die er goed en strak uit moeten zien (dus stoepranden e.d. niet meegenomen) zijn zo goed als niet lokaal te storten maar dit moet gebeuren onder geconditioneerde omstandigheden. Daarnaast wordt er nergens aandacht geschonken aan het drogen van het beton, ook nog zo'n belangrijke factor voor de levensduur en de kwaliteit… Dus voor diegenen die het zelf willen proberen, prima, maar ik vraag me af of het al de moeite waard is. Als je erg graag een betonnen aanrechtblad wil, laat er dan een opmeten en maken, is wel een prijzig geintje, maar kwaliteit kost nu eenmaal wel wat… mvg, Erik

Lynn, 18-12-2012 09:47 #12
Dag Pieter,

ik zag je vraag. Ik heb volgens Guido's recept een prachtig aanrechtblad vervaardigd.
Het is niet van elk 4 delen, maar wat jij kiest voor het door jouw gewenste uiterlijk. Ikzelf heb gekozen voor zilverzand.
Daarbij heb ik een maatbeker gebruikt, die ik viermaal vulde met zilverzand en éénmaal met Portland cement. Daarna nog alle andere toevoegingen uiteraard.

Ik had grote moeite met het vinden van plastificeer. Uiteindelijk ben ik zeer vriendelijk geholpen bij de plaatselijke betoncentrale, waar ze enorme silo's hebben met plastificeer. Het vullen van een halfliter-flesje was daar geen enkel probleem.

Succes.
Groet Lynn

Pieter, 14-12-2012 11:29 #11
Ik heb een vraag over de uitleg om zelf te mengen.

4 Delen zand/grind.
1 Deel cement (gewone portland cement), eerst even op de keukenweegschaal

Het zand en het grind is dit van elk 4 delen dus 4 delen zand en 4 delen grind of heb ik het fout?

Alvast bedankt
Groeten Pieter

Kerens, 06-11-2012 16:05 #10
Kan je op deze manier ook een aanrecht van 4 meter lang maken of moet dat in stukken? Kan het ook ter plekke, dus meteen op de plaats met goede kant naar boven? Ik zou graag wat foto's ontvangen voor we besluiten of we het wel aan durven. Lijkt toch niet heel makkelijk maar wel mooi!

Lynn, 05-11-2012 13:39 #9
Guido,

bedankt voor de fantastisch nauwkeurige werkomschrijving. De eerste twee delen van ons aanrechtblad zijn gestort. Eén stuk is bovendien al geschuurd en met grout opgevuld. Het resultaat is verbluffend!
Het laatste stuk zal nog een opgave worden, gelet op geïntegreerde vensterbank, uitsparing voor spoelbak en kraangaten en een gewenste waterkering, maar ik heb er het volste vertrouwen in!
Erg fijn dat mensen de moeite nemen dit soort beschrijvingen op het internet te plaatsen. Power to the cloud… Dank daarvoor.

Vriendelijke groet,
Lynn Reactie infoteur, 18-12-2012
Hallo Lynn,

Ik ben erg benieuwd naar je resultaten. Laat je ons wat fotos zien?

Groetjes,
Guido

Bob, 26-10-2012 11:01 #8
Hallo Guido,
Ik heb een blad gemaakt volgens joi opgaaf, maar het volgende is er gebeurt:
1. ondanks het aftrillen met een trilnaald zitten er heel veel luchtbellen in
2. de binnenkant van de meegestorte afwasbak is volledig verpoederd?
3. de korrelgrote door jou opgegeven, kan ik nergens vinden, wel 50, 100, 150, 300
graag even reactie.
hartelijke groet;
Bob

Harold, 16-09-2012 22:58 #7
Hallo,
Waar kan ik een betonnen keukenblad bekijken, graag in het echt en anders op foto's?
Harold Reactie infoteur, 01-10-2012
Hallo Harold,

Ik heb wel een paar fotos van bladen die ik zelf gemaakt heb. Alsa je me jouw e-mail adres stuurt dan stuur ik je een paar foto's.

Groetjes,

Guido Peerboom
guido@peerboom.org

06-2155 2959

Peter, 05-09-2012 10:20 #6
Als je een aanrechtblad stort, wat wordt de bovenkant blad? Komen de stenen niet te voorschijn bij het aantrillen en schuren van het beton?

Patrick, 08-04-2012 14:05 #5
Ik wil graag grote bloempotten maken voor buiten, kan ik dan dezelfde materialen gebruiken. DIt ook ivm met vorst.

Daniël, 05-12-2011 20:33 #4
Heya, ik heb een werkblad gemaakt van beton en ben toe aan de nabewerking, dus het schuren en opvullen met grout. Nu staat er in jullie artikel geen mengverhouding voor de grout, maar zeggen jullie dat je moet proberen met het proefstuk. Kunnen jullie niet een indicatie geven van de verhouding cement/hecht-emulsie? ongeveer 1:1, 1:2? Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 26-12-2011
Hallo Daniël,

Sorry voor mijn late reactie. De verhouding hechtemulsie is verschillend per merk en soort maar er staat altijd een mengverhouding op de verpakking. Maak een proef met de maximale hoeveelheid en met 150% van de maximale hoeveelheid. Veel hechtemulsie is goed maar teveel zorgt voor problemen bij het schuren.

Stuur je me een foto van het resultaat?

Groetjes,

Guido
guido@peerboom.org

Gerbert, 05-04-2011 22:19 #3
Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om beton te gieten op het reeds bestaande (houten) aanrechtblad. Ik hoop dat u hier ervaring mee heeft en nog tips en trucks voor ons heeft.

Jorrit, 18-02-2011 20:31 #2
Is superplastificeer makkelijk te krijgen? Ik kan het zo even snel nergens vinden bijvoorbeeld niet bij mijn bouwmaterialengroothandel. Weet je iemand anders waar ik het online kan bestellen? Reactie infoteur, 22-02-2011
Superplastificeerder is idd moeilijk te verkrijgen. Het makkelijkst is om te vragen aan de chaufeur van een betonmixer. Die hebben de superplastificeerder vaak op de wagen om de beton vloeibaarder te maken. Sika is een merk dat SP levert dus vooral bij de vakhandelaar kijken.

Succes
Guido Peerboom

Frederik, 11-08-2010 01:07 #1
Beste,

Wat zij de verhoudingen van het zand/grind? Neemt men van elk de helft?

Groeten,
Frederik

Infoteur: Guidop
Laatste update: 04-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 20
Schrijf mee!