InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Geld verdienen met zonnestraling

Geld verdienen met zonnestraling

Geld verdienen met zonnestraling Met zonnepanelen, ook wel photovoltaik genoemd, kan men als huiseigenaar goed geld verdienen. Iedereen die met zonnestraling eigen stroom opwekt en dat niet allemaal zelf kan verbruiken, mag het overschot tegen een aantrekkelijke vergoeding doorgeven aan het openbare stroomnet.

Energiebesparing door zonnepanelen

De aanschaf van zonnepanelen wordt door de Nederlandse overheid gestimuleerd door een jaarlijkse subsidieronde. De aandacht voor duurzame energie is ook bij onze oosterburen in het afgelopen decennium enorm toegenomen en solarsystemen genieten een groeiende populariteit.

Belangstelling groene energie neemt toe

Steeds meer huiseigenaren laten zich overhalen tot de installatie van een photovoltaik-systeem (PV-systeem), het opwekken van zonne-energie door middel van zonnepanelen dus. Het aantal nieuw geïnstalleerde systemen neemt jaarlijks gestaag toe en een ommekeer van die trend lijkt niet in zicht. Toch is de groeiende belangstelling voor groene energie in Duitsland lang niet altijd aan een verhoogd milieubewustzijn toe te schrijven.

Strikt genomen is het aandeel van degenen die puur om milieuredenen besluiten om een photovoltaiksysteem te installeren, zelfs betrekkelijk klein: voor de meeste eigenaren is het vooral een kwestie van energiebesparing.

Hoe geld verdienen met zonnepanelen?

Feit is dat onze oosterburen met de installatie van een photovoltaïsch systeem een aantrekkelijk rendement kunnen behalen. Het principe om extra opbrengst te verkrijgen uit zonne-energie is eenvoudig: met photovoltaïsche elektriciteit wordt stroom opgewekt die je lang niet allemaal zelf gebruiken kan. Als je over een overschot beschikt kan je dit doorgeven aan het openbare stroomnet. De lokale nutsbedrijven zijn in feite verplicht deze te stroom aanvaarden. Voor de levering van zonne-elektriciteit aan het openbare stroomnet, ontvangt de opwekker van die stroom een vergoeding in de vorm van een elektriciteitscompensatie.

Aanschaf zonnepanelen winstgevend

Die vergoeding is best de moeite waard omdat het tarief in vergelijking met het tarief voor conventionele stroom relatief hoog is. Op die manier is men als eigenaar en exploitant van een PV-systeem in staat om aantrekkelijke inkomsten te genereren. Zelfs bij een gemiddeld aantal jaarlijkse zonne-uren zijn de inkomsten dermate hoog dat ze een aantrekkelijke financiële ondersteuning bieden. Theoretisch beschouwd is een eigen kapitaal niet eens vereist voor installatie: het is bij onze buren mogelijk een zonne-of photovoltaïsch systeem volledig te financieren en zowel de rente als de aflossing van de lening volledig op te brengen van het extra inkomen uit zonne-energie.

In goede zonjaren kan zelfs een aanzienlijk overschot worden gerealiseerd: Sommige eigenaren van een photovoltaïk systeem geven aan dat zij een jaarlijks rendement van ongeveer tien procent behalen, een opbrengst die gezien mag worden en talloze andere investeringen ruim verslaat. Veel van deze bezitters zijn zelfs zo enthousiast dat het meestal niet bij één installatie blijft en ze vaak elke resterende vierkante meter dakoppervlakte gebruiken om zonne-energie te genereren.

Nederland stimuleert aanschaf met overheidssubsidie

De technische ontwikkelingen met betrekking tot zonne-energie zijn enorm vooruitgegaan en er is steeds meer mogelijk. Tegenwoordig zijn er mooie zwarte panelen die perfect aansluiten bij een dak met zwarte pannen. En op platte daken kan een geïntegreerde oplossing worden geboden met behulp van dunne flexibele panelen op basis van dunfilm die in de dakbedekking worden verwerkt.

Zonne-energie zal in de toekomst een steeds nadrukkelijker plaats innemen. Iets wat ons land subsidieert met overheidssubsidies. Jaarlijks stelt de overheid weer een nieuw budget subsidie voor zonnepanelen beschikbaar. Maar er is veel vraag en eerdere rondes lieten zien dat het beschikbare budget snel is opgebruikt. Mensen die de installatie van een PV-installatie overwegen moeten dus alert zijn en tijdig in actie komen.
Gerelateerde artikelen
Premies en subsidies voor zonnepanelen in VlaanderenPremies en subsidies voor zonnepanelen in VlaanderenZonnepanelen worden steeds populairder. Ze wekken groene stroom op en kunnen een flinke besparing zijn op uw energiereke…
Zonnepanelen leasen is de oplossingZonnepanelen leasen is de oplossingWij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op…
Kun je als huurder zonnepanelen gebruiken?Kun je als huurder zonnepanelen gebruiken?Als huiseigenaar is het relatief eenvoudig om zonnepanelen aan te schaffen. Als huurder ligt het iets anders. Levert het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld verdienen met zonnestraling"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 07-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!