InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een hangend toilet monteren

Een hangend toilet monteren

Een hangend toilet monteren Een hangend toilet heeft voordelen boven een gewoon toilet. Het is gemakkelijker om de vloer schoon te houden. Bovendien neemt een hangend toilet optisch gezien minder ruimte in beslag en ziet het er fraaier uit.

Een hangend toilet bevestigen

Een hangend toilet wordt gemonteerd op de wand in plaats van op de vloer. Het wordt daartoe geleverd samen met een inbouwreservoir. Het reservoir maakt deel uit van een frame, dat je eerst op de wand bevestigt. Daarna wordt het frame afgewerkt met een ombouw. De hangende pot tenslotte wordt gemonteerd op het frame zoals dat is weggewerkt in de al dan niet betegelde ombouw.

Waar kan je een hangend toilet plaatsen?

Niet alleen moet je voor het plaatsen van een toilet voldoende ruimte hebben, maar je hebt in ieder geval een rioolaansluiting met voldoende diameter en een watertoevoer nodig. Als je de benodigde leidingen door kan trekken, zou je een toilet bij wijze van spreken in een inbouwkast kunnen monteren.

Materiaal en kosten

Een hangend toilet monteer je zoals gezegd aan een speciaal frame dat je met stelpoten op de juiste hoogte brengt en aan de achterwand bevestigt. Vaak wordt een installateur ingeschakeld voor de installatie van een hangend toilet. Maar wil je het als handige klusjesman zelf doen, bestel dan in elk geval de materialen via een erkend installateur.

Hangende toiletten en inbouwreservoirs worden in verschillende prijs- en kwaliteitsklassen aangeboden. Geadviseerd wordt om met name voor het inbouwreservoir een A-merk te selecteren. Hieronder tref je een overzicht aan van de benodigde materialen en richtprijzen.

MaterialenRichtprijs
Bouwpakket (frame en toebehoren) 150
Bedieningspaneel 35
Watervaste afbouwplaat per m2 25
Toiletbril 90
Foamschuim 7
Pvc-pijp per strekkende meter 8
Wandtegels per m2 18
Afdichtingskit per tube 7

Hoeveel ruimte is er nodig voor een toilet?

Je moet minimaal rekening houden met 60 cm beenruimte vóór de toiletpot en 20 cm aan elke zijde. Houd er ook rekening mee dat het toilet een stuk naar voren komt omdat het waterreservoir weggewerkt wordt in een voorzetwand. Daardoor resteert er minder effectieve vloerruimte.

Belangrijk is ook waar zich de afvoer op de riolering van het toilet bevindt. Dat kan namelijk een wand- of vloeraansluiting zijn. Bevindt zich de afvoer op de riolering ver van de achterwand af, dan komt het waterreservoir verder naar voren. Dat gaat ten koste van de ruimte en daardoor kan ook de minimale ruimte vóór de toiletpot in het gedrang komen.

Welke standaardhoogte heeft een toilet?

In de regel monteert men een toilet 41 centimeter boven de afgewerkte vloer. Je kan die hoogte naar eigen inzicht wijzigen in bijvoorbeeld 45 of 50 centimeter, maar kijk uit dat je het toilet niet te hoog monteert. Richt je bij het bepalen van de hoogte altijd op de kleinste volwassen gebruiker. Die moet beide voeten plat op de grond kunnen plaatsen.

Nuttige tips

Bij de montage van een hangend toilet is het vooral van belang om het inbouwreservoir goed stevig te bevestigen. Neem daarom altijd de bijgesloten handleiding goed door of raadpleeg een vakman. Gebruik ook voor de ombouw van het reservoir stevige en watervaste materialen. Indien er wordt afgewerkt met wandtegels moeten die er immers goed op blijven zitten. Een watervaste multiplexplaat van 18 mm is daarvoor geschikt. Sommige sanitairmerken bieden overigens kant-en-klare achterwanden aan die reeds zijn voorzien van alle benodigde gaten.

Youtube hangend toilet monteren

En voor wie het bovenstaande allemaal toch wat te hoog gegrepen is, doehetzelvers vinden over het monteren van een hangend toilet op youtube ongetwijfeld vele geschikte filmpjes.
Gerelateerde artikelen
Aanschaf van een hangend toiletEen hangend toilet is niet alleen mooi, maar vaak ook erg praktisch. Wie zijn badkamer wil verbouwen kiest tegenwoordig…
Zelf een kas in elkaar zettenVoor het in elkaar zetten van een aluminium hobbykas of serre met polycarbonaat beglazing, zoals een Silver Line greenho…
De Mutsy kinderwagenDe Mutsy kinderwagenDit artikel gaat uitgebreid in op de verschillende types kinderwagen van het merk Mutsy. Waar zijn ze voor geschikt, wat…
Hulp bij aankoop van skates: skeelerframesVoor de serieuze beginnende skater is het erg lastig om het goede materiaal te kiezen. Er zijn zeer veel verschillende s…
Waar op letten bij kopen van een lichte racefietsOm een goede lichte racefiets te kopen is het verstandig jezelf goed van te voren te laten informeren. Er zijn zeer veel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Een hangend toilet monteren"

Reacties

Bob van Rhoon, 16-06-2012 21:31 #4
Verbindingstuk riool en waterreservoir hangtoilet. Zog. mof. Bestaan er verstelbare,
want als dat niet zo is hoe ontstaat dan de verbinding tussen het huidige riool en het frame van het hangtoilet?

Schleipen, 26-01-2012 10:15 #3
Zou u mij kunnen zeggen hoe zwaar een vrijhangend toilet belast mag worden? Hoeveel gewicht het dus kan dragen, ik ben namelijk niet een van de lichtsts onder ons.

Piet vd Does, 06-11-2010 11:40 #2
Ik ben op zoek naar een nieuwe toiletpot met een VOET-pedaal bediening, of evt een duobloc met VOET-bediening. Wie kan mij vertellen of er een dergelijk systeem bestaat en zo ja welk merk?

Josje, 21-05-2010 10:22 #1
En als je toch bezig bent, mijn man heeft een schoonspoeler opgehangen! Heerlijke frisse lucht en een wc die zich automatisch schoonmaakt. Ook heb ik geen last meer van kalkaanslag en remsporen…

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 08-01-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 4
Schrijf mee!