InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Halogeenverlichting: praktische tips

Halogeenverlichting: praktische tips

Halogeenverlichting: praktische tips We kennen allemaal de diverse soorten gloeilampen, TL buizen, SL en PL lampen en de grote verscheidenheid van de armaturen, waarmee deze lichtbronnen ons huis verlichten. Maar wat zijn nu halogeenlampen precies en waarmee dient u rekening te houden bij het gebruik ervan.

Het principe van halogeen gloeilampen

De lichtopbrengst van een gloeilamp neemt toe naarmate de weerstand (temperatuur) van de gloeidraad hoger wordt. Bij een normale gloeilamp is deze weerstand beperkt. Bij halogeen gloeilampen is door een chemisch proces een hogere weerstand van de gloeidraad mogelijk. Hierdoor hebben halogeen gloeilampen een sterke lichtopbrengst en een lange levensduur.

Voornaamste eigenschappen halogeenverlichting

  • laag energieverbruik
  • zeer goede kleurweergave
  • kleine lichtbron
  • een vrij geconcentreerde lichtbundel - hoge lichtopbrengst
  • lange levensduur (ca. 2000 branduren)

Halogeen kent twee stroomspanningen

Halogeen verlichting wordt vervaardigd in twee verschillende stroomspanningen :
  1. Laagspanning halogeen: Bij laagspanning halogeen, ook wel genoemd laagvoltage halogeen, wordt altijd gebruik gemaakt van een transformator (trafo);
  2. Netspanning halogeen: Bij netspanning halogeen, ook wel genoemd hoogvoltage halogeen, wordt geen gebruik gemaakt van een trafo.

In laagvoltage verlichtings-armaturen kunnen halogeen lampen branden van 6, 12 of 24 volt. De armaturen dienen via een trafo, die de stroom (spanning) transformeert naar 6, 12 of 24 volt, op het lichtnet 220 volt te worden aangesloten.

In hoogvoltage halogeen armaturen kunnen alleen halogeenlampen branden van 220 volt. Dit is gelijk aan de normale netspanning (220 v); een trafo is hier dus niet nodig.

Attentie bij gebruik van halogeenlampen

Halogeen gloeilampen geven niet alleen veel licht maar ook veel warmte af. De dikwijls hoge temperatuur vereist bij gebruik enige voorzichtigheid (denk aan kinderhandjes en aan licht ontvlambare stoffen).

Raak een halogeenlamp nooit met de vingers aan. Gebruik bij eventuele vervanging, altijd een doekje. Bij het zelf installeren van bijvoorbeeld inbouwspots dienen de montagevoorschriften zeer zorgvuldig gelezen te worden.

Toepassing laagspanning halogeen

De kleine lichtbron en de gebruiks-eigenschappen maken laagspanning halogeen geschikt voor het aanlichten of accentueren van objecten in het interieur. Bijvoorbeeld spots, inbouwspots, wand-, tafel- en burolampen veelal 12 volt, 20 tot 50 watt. ln wattage van50 watt is laagspanning halogeen tevens geschikt als hanglamp boven salon- of eettafel of als vloer/ leeslamp met een zeer goede lichtopbrengst.

Toepassing netspannings halogeen.

De meest voorkomende armaturen in netspanning halogeen (220 v) zijn indirekte vloerlampen. De hierin gebruikte halogeenlampen, veelal van 100 tot 500 watt, geven zeer veel licht en zijn geschikt voor lichtdimmers.
Plaats deze armaturen niet onder een sprinkler kop (aut. brandblusinstallatie).

Vormgeving

Halogeen verlichting biedt door zijn eigenschappen en toegepaste techniek extra mogelijkheden in vormgeving (design), die met traditionele verlichting veelal niet te realiseren is. Vraag advies aan de vakman.
Gerelateerde artikelen
Xenon verlichting - Wat is Xenon?Xenon licht is een super wit licht, dat vergeleken kan worden met de intensiteit van daglicht. Het wordt ook wel eens HI…
Verlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting is bij bedrijfspanden vaak een sluitpost. En dat is jammer want mooie en functionele verlichting kan enorm b…
De vooroordelen over ledverlichtingDe vooroordelen over ledverlichtingAls er over ledverlichting wordt gesproken, denkt men vaak aan koud, kil licht. Ook wordt er vaak gedacht dat ledlampen…
Hoe zit het nu met de spaarlamp?Hoe zit het nu met de spaarlamp?Ondertussen is de gloeilamp bijna zo goed als verdwenen. In sommige huiskamers zijn ze nog terug te vinden maar ondertus…
Led verlichtingLed verlichtingAls iedereen wereldwijd zou overstappen op LED verlichting, zouden we gigantisch veel minder CO2 produceren. Waarom is d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Halogeenverlichting: praktische tips"

Reacties

L. Marlano, 01-11-2012 10:31 #7
Geachte redactie,
Ik heb een hanglamp met 16 halogeenlampjes. Als de lamp aan is bromt deze zeer hinderlijk, zowel op vol vermogen als gedimd. Hoe krijg ik die brom eruit!?
Kunt u mij hierin adviseren?
Mvg. L. Marlano.

N. A. Hollebeek, 01-04-2011 17:41 #6
Hoeveel lux geeft een 40 watt halogeen lamp

Theo Benders, 27-01-2011 15:36 #5
Onlangs een (halogeen)snoerdimmer gemonteerd voor een wandlamp waarin 2x 50W 220V halogeenlampjes zitten. Op vol vermogen bromt de dimmer niet, maar naarmate er meer wordt gedimd wordt er ook meer gebromd. Hoe krijg ik die brom eruit? Het omkeren van de fase in de contactdoor maakt niets uit. Ik verneem graag van u.

H. Jonker, 30-10-2010 18:27 #4
Ik heb een indirecte vloerlamp op netspanning met een halogeen lamoje van 200 Watt. De dimmer met een schuifsysteem laat het regelmatig afweten, hoewel in het binnenwerk visueel geen defect kan worden geconstateerd.
Is het mogeliojk om de dimmer las te koppelen en de lamp met een aan-uit knop te bedienen of komt er dan in 1 keer teveel spanning op het halogeen lampje?
Graag advies van een halogeen expert.

A. Roelofs, 21-09-2010 12:06 #3
Bij het vervangen van een halogeen-buisje (150 W., 15 cm), dat was zwartgebrand, wilde het nieuwe buisje niet branden. Ik heb de totale stroomkring op spanning gecheckt, tot en met de beide raakpunten voor het buisje, overalspanning, maar… geen licht via de buis! Wat kan er fout zijn?

Grace Gevers, 07-12-2009 12:06 #2
Hallo,

Op de komende Huishoudbeurs wil ik mijn zilveren sieraden gaan verlichten.
Kan ik dat het beste doen met halogeen lampen of met gloeilampen?
Ik heb ooit eens gehoord dat halogeen het zilver mooier uit laat komen.
Kunt u mij hierover advies geven?

Met vriendelijke groet,
Grace Gevers

Hans, 21-11-2009 17:34 #1
Ben in het bezit van een wandlamp met 250 W halogeenbuislamp 220 V. Deze is aangesloten op een lichtdimmer echter er is een sterke brom. Verwissel ik de halogeenlamp door een gloeilamp, dan is de brom verdwenen. Kunt u mij adviseren?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-06-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 7
Schrijf mee!