InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe je netjes kan afkitten

Hoe je netjes kan afkitten

Hoe je netjes kan afkitten Er wordt wat afgekit in dit landje. Tegels, raamkozijnen, dakranden, badcellen, wasbakken, noem maar op. De producenten en verkopers van al die elastische kitten varen er wel bij. Als je niet ervaren bent in het aanbrengen van kit, lukt dit zonder oefening niet. Lees hier hoe je netjes kan afkitten

Problemen bij afkitten

Meestal is het aanbrengen van de lijm of kit geen probleem. Bij de flacons, tubes en kokers zitten bijna altijd handige spuitmonden die de moeilijkste hoeken makkelijk bereikbaar maken. Als je niet ervaren bent in het aanbrengen van kit is het grootste euvel de hoeveelheid per keer of per voeg te bepalen. Breng je te weinig aan dan krijg je 'geultjes' en dat is net zo lelijk als een voeg waarin teveel lijm zit. En als je bovendien ook nog eens slordig afstrijkt, dan maak je niemand echt blij.

Ik heb wel eens klussers bezig gezien, die na het tegelwerk zelf het voegen met siliconenkit (aansluiting keukenblad) ter hand namen. Sommigen gebruikten hun duim om de kit uit te smeren. Anderen benutten een verlopen creditkaart om met de ronde kant te proberen een mooie voeg te scheppen. Bij de meesten van ons lukt dit zonder oefening niet.

Handige spatel

Er zijn speciale spatels in de handel voor deze klusjes. Dat zijn doorzichtige stukjes kunststof met ronde of afgekante hoeken waarvan de maat (5 of 8 mm) afhankelijk is van het te maken werk. De spatels hebben voldoende grip en zijn enigszins buigzaam. In een verpakking zitten meerdere modellen waarmee u de meest voorkomende karweitjes in huis aankunt. Er zijn ook spatels voor 11, 14 en 17 mm voegen verkrijgbaar. Het gebruik van deze spatels, die verkrijgbaar zijn in de betere doehetzelfzaken, garandeert mooie naden, zelfs bij klussers die niet als echte vakman te boek staan.

Instruktie

  1. Bij het kitten hebt u naast uw spatel de juiste kit, een kitpistool en een met zeepsop gevulde plantenspuit nodig.
  2. De spuitmond afsnijden op de breedte van de voeg. Zonder iets te hoeven afplakken, spuit u de kit in de van tevoren schoongemaakte voeg. Daarna besproeit u de kit met zeepsop.
  3. Zet nu de spatel enigszins schuin op de voeg en duw de kit met lichte druk in de trekrichting erin. Verwijder daarbij regelmatig het overtollig materiaal van de natte spatel. Houd de scherpe kant steeds in de richting van de beweging. Door de spatel schuin te houden kunt u kruisingen van voegen makkelijk overbruggen.
  4. Bij hoekvoegen altijd onder een hoek van 45º naar buiten toe werken. Houd de spatel daarbij altijd vochtig om het vastplakken van de kit te vermijden.
  5. Tot slot bewerkt u de voegen na met de kleine of de grote ronding. Afhankelijk van die ronding wordt de kit dieper of minder diep in de voeg gedrukt en krijgt deze een optimale zijwaartse hechting

Siliconenverwijderaar

Er is trouwens ook een siliconenverwijderaar verkrijgbaar. U heeft vast wel eens geprobeerd om oude kit te verwijderen. Dan heeft u ook kennisgemaakt met de kleefkracht van siliconenkit, mits die volgens de regels is aangebracht. Werkwijze bij het verwijderen: met een scherp mes oude kit uit de voegen snijden. De resterende kit instrijken met een kwastje en vijftien minuten laten inweken. Even met een doekje vegen en klaar is Kees.

Subsidie dubbel glas

Veel huiseigenaren zijn er trouwens niet van op de hoogte dat je vanaf 1 juli 2009 weer subsidie kan krijgen voor het plaatsen van dubbel glas. De subsidie-aanvragen kunnen vanaf 1 oktober 2009 worden ingediend.
Gerelateerde artikelen
Zelf kitten en een kitlaag vervangenZelf een kitlaag vervangen of aanbrengen is prima te doen. Als je de onderstaande stappen daarbij volgt dan krijg je een…
Kit bij schilderen of klussen voor een strakke afwerkingKit bij schilderen of klussen voor een strakke afwerkingHet zelf kitten van naden en kieren bij het schilderen of andere klussen in en rond het huis hoeft niet moeilijk te zijn…
Kitten kun je zelf ... en zo doe je het!Heb jij last van loslatende kitranden in de keuken of badkamer? Of is het weer of schimmel in de kit getrokken, waardoor…
Siliconenkit vervangen, zo lukt het iedereenSiliconenkit vervangen, zo lukt het iedereenSiliconenkit in badkamer of keuken ziet er na een aantal jaren vaak niet meer goed uit. Vaak worden de voegen vlekkerig…
Veet: What beauty feels likeVeet: What beauty feels likeJe ziet het dagelijks op de televisie. Veet: What beauty feels like. Het allernieuwste ontharingsproduct waarmee je bene…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe je netjes kan afkitten"

Reacties

M. Mager, 21-02-2017 13:15 #6
Mijn zwarte marmoleum vloer bedekking en trap bedekking is jaren geleden afgekit met transparante kit. Nu ziet dit er niet goed uit. Ik wil wil graag alle kit verwijderen en een zwarte kit aanbrengen. Dit wil ik niet doen met een kit uit een spuit pistool omdat deze dan nog langer doorspuit dan nodig is. Waar kan ik zwarte acrylaatkit kopen uit een tube met een subtiel spuitmondje dat ik zelf kan doseren?

Hubert, 10-09-2016 16:00 #5
Nooit met zeepsop afwerken. Je maakt daar de schimmelwerende eigenschappen mee teniet!

Theo, 13-08-2012 13:24 #4
Wil de naad boven mijn schuifpui buiten opnieuw afkitten i.v.m. lekkage. Kan ik dat zelf of kan ik dat beter laten doen?

R. Goos, 06-12-2011 16:59 #3
Geachte heer. Ik ben bij een vriend de wasbak aan het afkitten maar die wil de randjes niet waar het plakband heeft gezeten. Mijn vraag is aan u. Hoe kan ik kitten zonder randjes achter te laten. Ik bedoel dat het aansluit.

Schalkers, 08-05-2010 00:54 #2
Na het aanbrengen van kit rond mijn kookplaat is er een waas achtergebleven op mijn kunststof aanrechtblad. Hoe kan ik deze het beste verwijderen zonder dat ik het blad aantast?

Vreeman, 10-11-2009 14:24 #1
Ik ben al weken op zoek naar deze afkit spatel, maar ze zijn nergens te vinden. Waar zijn ze te koop? Kan ik ze per internet bestellen?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-07-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 6
Schrijf mee!