InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen: lassen - lasapparaten

Klussen: lassen - lasapparaten

Klussen: lassen - lasapparaten Lassen is het samenvoegen van metalen delen, waarbij het materiaal op de verbindingsplaats tot smelten wordt gebracht d.m.v. warmte van elektrische stroom of gas. Hierbij wordt materiaal toegevoegd. Er kan van verschillende apparaten gebruik worden gemaakt. De meeste hobbyisten gebruiken laswerk voor het maken van tuinhekjes, tuinbankjes, windwijzers en reparaties aan auto's, etc. Na enige oefening is het werken met een lasapparaat een koud kunstje.

Lasapparaten

In dit artikel wil ik twee soorten lasapparaten met u bespreken:
  • elektrische lasapparaat
  • MIG-lasapparaat

elektrische lasapparaat

Deze is verkrijgbaar in een uitvoering tot 140 Ampère. Het wordt zowel binnen als buiten gebruikt. U maakt hierbij gebruik van laselektrodes. U kunt diverse platen lassen van 2 tot 5 mm doorsnee. Dit is afhankelijk van de stroomsterkte en het soort elektrode dat u gebruikt.

MIG-lasapparaat

Dit is het modernste op het gebied van lassen. MIG betekent 'metal inert gas'. Het geeft een mooier resultaat en werkt sneller. Bovendien is het veiliger en eenvoudiger. Echter voor buitenwerkzaamheden is het minder geschikt.

Het gebruik van het elektrische lasapparaat

Er is een hoge temperatuur nodig om het metaal te laten smelten. Met een las-trafo (transformator) kunt u een temperatuur van 4000°C te bereiken. De elektrode smelt daarbij af en wordt gebruikt als voegmateriaal. Eén gedeelte van de bekleding van de elektrode verdampt. Dit geeft een stroom van gas die de smeltende metaaldruppels beschermen tegen onreinheden uit de lucht. Zo wordt de las zuiver. Eén gedeelte van de elektrode vormt een slak op het pas gestolde materiaal. De las koelt zo langzaam af. Na het lassen de slak verwijderen met een bikhamer.

Het gebruik van het MIG-lasapparaat

In tegenstelling tot het elektrische lasapparaat wordt er geen slak gevormd. Dit komt omdat het lasdraad geen mantels heeft. De lasdraad bestaat uit een zuiver metallische kern. De smeltende druppel wordt beschermd door de gasstroom die uit de elektrode komt. De lasdraad wordt continu aangevoerd.

voorbewerking

Zorg dat het werkstuk roest- en verfvrij is. Bij dik materiaal dient u de lasnaad voor te bewerken. Dit kan door de hoeken af te slijpen zodat er ruimte ontstaat voor de lasnaad en de hechting beter wordt.

elektroden

Elektrodekeuze is afhankelijk van het metaalsoort, maar ook van de laspositie waarin gewerkt wordt. Meestal is de universele elektrode geschikt voor de klussen. Ze moeten droog bewaard worden.

lassen

Voordat u de lastrafo aansluit op het lichtnet dient u in de zekeringskast een zekering van 16 Ampère traag aan te brengen.
De afstand tussen elektrode en werkstuk moet zo klein mogelijk zijn (tussen 1,5 en 4 mm, afhankelijk van de dikte en soort elektrode). Voor dun materiaal gebruikt men een dunne elektrode en een lage stroomsterkte en omgekeerd (zie tabel)

materiaaldikteelektrodendiktelasstroom
2-3 mm1,5 mm35-65 Ampère
4-5 mm2 mm70-95 Ampère
6-7 mm2, 5 mm100-140 Ampère

beveiliging

Er is een thermische beveiliging voor uw lastrafo. Bij te veel warmte schakelt hij automatisch uit; bij koelte slaat hij weer aan.

veiligheid

  • goed sluitende kleding
  • stevige werkhandschoenen
  • opgeruimde werkplaats met ventilatie
  • veilige elektrische installatie
  • professionele reparaties door een erkend vakman uit laten voeren

Wanneer elektrisch lasapparaat en wanneer MIG-apparaat gebruiken?

Hier volgt een tabel met een overzicht waarin u kunt bepalen wat voor soort lasapparaat te gebruiken.

Elektrische lasapparaatMIG
Dun MateriaalXXXX
Dik materiaalXXXX-XXX
BinnenshuisXXXXXX
BuitenshuisXXXX
Continu werkendX-XXXX-XXX
Incidenteel werkendXXXX
X = matig
XX = goed
XXX = uitstekend

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bouw van een carnavalswagenHet bouwen van een carnavalswagen kent heel wat voorbereiding. Carnaval vindt meestal plaats in de maand februari. Het s…
Duitse grammatica: sterke werkwoord - kenmerken & vervoegingDuitse grammatica: sterke werkwoord - kenmerken & vervoegingDit artikel behandelt het sterke werkwoord in de Duitse taal. Het Duitse sterke werkwoord kent verscheidene opvallende r…
Wat kost een kilo goud?Wat kost een kilo goud?In tijden waarin beleggers vluchten uit aandelen, is goud een goed alternatief. Goud is een dure variant van metaal, en…
Lasrook en gezondheidsproblemen door lasrookLasrook en gezondheidsproblemen door lasrookWij krijgen jaarlijks veel werknemers tijdens medische onderzoeken die lassers zijn van beroep en hebben ademhalingsprob…
Zware metalen: gevolgen voor de gezondheidDe meeste zware metalen zijn erg slecht voor ons, een van de ergste op dit moment is lood. Lood is een gevaarlijk stof d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Gamma

Reageer op het artikel "Klussen: lassen - lasapparaten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Klussen
Schrijf mee!