Klussen: solderen, knelfittingen, afvoerleidingen en kraan

Klussen: solderen, knelfittingen, afvoerleidingen en kraan In dit artikel over sanitair worden de volgende klussen beschreven: solderen, knelfittingen monteren, afvoerleidingen maken, kraan repareren, vervangen of monteren. Alles wordt stapsgewijs beschreven. Zorg ervoor dat u alle benodigdheden hebt en ga dan secuur te werk. Niets is leuker dan zelf voor loodgieter te spelen.

Afsluiten van de waterleiding

Voordat u gaat beginnen sluit u de hoofdkraan af die in de meterruimte zit. Naast het afsluiten van de hoofdkraan, draait u de aftapkraan (deze zit achter de hoofdkraan) en alle kranen in het huis open.

Solderen van sanitair

benodigheden

  • goede soldeerbrander
  • massief tinsoldeer
  • soldeervloeistof (bij koperen drinkwaterleidingen gebruikt u vloeistof S-65 of S-39-CU)

Let op

  • Tijdens het solderen van drinkwaterleidingen géén loodhoudende producten gebruiken.
  • Raak met de brander nooit het soldeer aan.
  • Zorg ervoor dat het bewerkte stuk niet verschuift tijdens het afkoelen.
  • Het hete bewerkte stuk niet met de handen aanraken.

Werkwijze

  • Maak de buis en de binnenkant fitting die gesoldeerd moeten worden vetvrij en schoon.
  • Bramen weg vijlen en daarna lichtjes schuren met schuurlinnen of staalwol.
  • Breng de soldeervloeistof aan.
  • De fitting over de pijp schuiven en daarna het soldeer verhitten totdat het gaat vloeien als het het werkstuk raakt.
  • Plaats het soldeer tegen het stuk en laat het in de naad vloeien. Zodra het soldeer wegzakt tussen pijp en fitting dan is het werkstuk heet genoeg en komt er een goede verbinding tot stand.
  • Na afkoeling het overige soldeervloeistof wegspoelen met water.

Knelfittingen monteren

werkwijze

  • Pijp op lengte zagen.
  • Bramen weg vijlen bij de uiteinden van de pijp
  • De moer over de pijp schuiven en de ring in de moer aanbrengen.
  • Schuif de buis in de fitting tot aan de stuit. De buis moet tijdens het aandraaien goed in de fitting geschoven blijven.

tip

De ring moet voor een solide afdichting vast om de buis zitten na het aandraaien. Dit kunt u controleren bij de eerste keer door de moer even los te draaien en aan de ring te voelen of deze vastzit. Daarna kan de verbinding wederom vastgedraaid worden en gebruik voor de aansluiting. Draai de fitting vast en draai met een tweede sleutel de moer zo strak mogelijk aan.

Afvoerleidingen maken voor fonteintje, reservoir toilet, wastafel, kleine douchekraan, keukenkraan, badkraan, wasmachine en douche

benodigdheden

  • 12 mm diameter koperen pijp voor: fonteintje, reservoir toilet, wastafel, kleine douchekraan.
  • 15 mm diameter koperen pijp voor: keukenkraan, badkraan, wasmachine, douche.

werkwijze

  • Bochten in roodkoperen buis maken met een buigtang.
  • Verbindingen voor water- en gasleidingen met soldeer of knelfittingen (zie hierboven).
  • Bevestig leidingen met beugels aan de wand.
  • Op het laagste punt een stopkraan met aftapper monteren.
  • Korte warmwaterleidingen plus isoleren bespaart kosten.
  • Voor de afvoer PVC-leidingen gebruiken die met PVC-lijn makkelijk waterdicht te monteren zijn.
  • Leidingen goed vastleggen.
  • Zorg dat afvoerleidingen af lopen naar het laagste punt. De diameter moet groot genoeg zijn voor de hoeveelheid water er doorheen.

Kraan repareren, vervangen of monteren

Kraan repareren

  • Bij conventionele kraan meestal genoeg om het rubberen kraanschijfje te vervangen.
  • Sluit de hoofdwaterleiding en open de kraan.
  • Verwijder met moersleutel het kraan bovendeel (het borgmoertje losdraaien en bovendeel vasthouden met waterpomptang).
  • Plaats nieuw rubberen kraanschijfje.
  • Demonteer het kraanbovendeel met keramische schijven om eventueel vuil tussen de schijven te verwijderen. Doe dit met een wattenstaafje. Schijven kunnen ook los worden genomen.
  • Bij één hendelkranen is het noodzakelijk het binnenwerk in zijn geheel te vervangen.
  • Ontkoppel de hendel van de kraan (achter het koud/warm embleem zit een schroefje om de hendel los te maken).
  • Binnenwerk los maken door moer los te draaien.
  • Plaats een nieuw binnenwerk (35 of 40 mm).

Kraan vervangen of monteren

Bij blijvend lekkende kraan, moet de kraan worden vervangen. Er kan ook een modernere kraan op gemonteerd worden.
  • Sluit waterleiding af.
  • Maak kraan los met waterpomptang. Maak schroefdraad schoon.
  • Zorg ervoor dat de schroefdraad van de nieuwe kraan en de hartafstand vaan de aansluitmoeren dezelfde afstand hebben als de oude kraan (aansluitkoppelingen hoeven dan niet verwijderd worden).
  • Plaats nieuwe pakkingringen en chromen rozetten en draai de moeren vast.

Lees verder

© 2008 - 2021 Jehoeda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, daardoor is de inhoud van artikelen mogelijk niet op alle punten actueel.
Gerelateerde artikelen
Zelf waterleiding aanleggenEen waterleiding aanleggen is goed zelf te doen. Met de juiste gereedschappen en materialen kom je een heel eind. Bedenk…
Hoe kan ik het beste veilig klussen?Hoe kan ik het beste veilig klussen?Veilig klussen is van groot belang. Maar hoe? Van algemeen belang is een goede voorbereiding, goed gereedschap, ideale k…
Vervang je badkraan of douchekraanHet is goed mogelijk dat je eens je bad- of douchekraan wilt vervangen, bijvoorbeeld omdat een andere kraan mooier is of…
Waterleiding: aanleggen van een leidingWaterleiding: aanleggen van een leidingHet aanleggen van waterleidingen in huis of in de tuin hoeft niet heel moeilijk te zijn. Het is wel belangrijk dat diege…

Hoe kan ik inbouwspots in mijn huis monteren?Hoe kan ik inbouwspots in mijn huis monteren?Voor een gezellige sfeer in de woonkamer of de keuken of een andere ruimte in huis zijn inbouwspots ideaal. In de ruimte…
Het plaatsen van klinkers doe je gemakkelijk zelfEen wandelpad, een buitenterras of een oprit, leg je gemakkelijk zelf. In onderstaand artikel wordt uitgelegd hoe je dit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TonyZhu, Pixabay
  • Gamma
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief en worden artikelen grotendeels niet meer geactualiseerd, daardoor is de inhoud van artikelen mogelijk niet op alle punten actueel. De mogelijkheid om te reageren is tevens uitgeschakeld.
Schrijf mee!