InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen in huis: vloerbedekking van de trap verwijderen

Klussen in huis: vloerbedekking van de trap verwijderen

Klussen in huis: vloerbedekking van de trap verwijderen Verhuizen is vaak al een behoorlijk grote klus. Het kost tijd, geld en heel veel moeite om het nieuwe huis volledig naar je eigen wensen in te richten. Veel huizen hebben een hal met daarin een trap naar boven. Veel van deze trappen zijn geheel of gedeeltelijk met vloerbedekking bekleed. Maar wat nou als je de vloerbedekking niet mooi vindt? De vloerbedekking verwijderen? Makkelijker gezegd dan gedaan.

Inhoudsopgave

Traprenovatie

De eerste stap van het volledig renoveren van de trap is het verwijderen van de vloerbedekking. Dit kan als één geheel zijn geplaatst of in repen. Meestal is deze vloerbedekking op de trap vastgelijmd of vastgespijkerd. Probeer dit maar eens fatsoenlijk te verwijderen. Gelukkig zijn er handige tips om de vloerbedekking zonder al teveel schade geheel te verwijderen van de trap. Rustig blijven is natuurlijk sowieso van belang.

Hoe de vloerbedekking te verwijderen

Het verwijderen van de vloerbedekking kan soms echt een hele lastige klus zijn. Een gespijkerde of gelijmde trap is ideaal in gebruik omdat het amper tot niet schuift, maar om het los te krijgen is het echt een hele zware klus. Het meest nadelig is het wanneer de vloerbedekking aan de trap is vastgelijmd. Als je geluk hebt is de vloerbedekking met nagels of spijkers vastgezet. Het is dan een kwestie van de vloerbedekking voorzichtig optillen en de nagels of spijkers er één voor één voorzichtig uittrekken totdat de vloerbedekking loslaat. Het is in ieder geval altijd aan te raden bovenaan te beginnen en zo je weg naar beneden te werken. Vastgelijmde vloerbedekkingen zijn dus een stuk lastiger te verwijderen. Hiervoor kun je de volgende oplossingen proberen:
  • Water en zeep
  • Cola
  • Tapijtlijmverwijderaar
  • Spatel en hamer
  • Schuurmachine
  • Uitbesteden

Water en zeep

Deze manier van vloerbedekking verwijderen is de veiligste, maar ook meest tijdrovende manier. Om de lijm tussen de trap en de vloerbedekking te kunnen verwijderen met water en zeep moet de gebruikte lijm natuurlijk wel een lijm op waterbasis zijn. Zorg ervoor dat je een goede verhouding van water ten opzichte van de zeep hebt. Bevochtig de gehele te verwijderen vloerbedekking bij voorkeur met een spons, laat even indrogen en doe dan hetzelfde nog een keer. Laat het mengsel dan minimaal vier uur (een hele nacht is beter) intrekken alvorens je de vloerbedekking los probeert te halen. Als het goed heeft gewerkt moet de vloerbedekking samen met de lijm zo loskomen en kun je eventuele restanten van lijm gemakkelijk loshalen van de trap. Blijft de lijm toch zitten dan is het helaas geen lijm op waterbasis en moet je wat anders verzinnen.

Cola

Cola? Ja, cola heeft de eigenschap een prima oplosmiddel voor vele soorten lijm te zijn. Om de vastgelijmde vloerbedekking los te krijgen giet je de cola over de vloerbedekking heen, het gebruik van een spons is hierbij wellicht handig om zo een goede verdeling van de cola te krijgen. Ook is het verstandig om voor het gieten te proberen om kleine gaatjes in de vloerbedekking te prikken, hierdoor kan de cola nog beter tussen de trap en de vloerbedekking komen en de lijm oplossen. Laat een paar minuten weken en trek dan voorzichtig de vloerbedekking los van de trap. Wanneer de je vloerbedekking eindelijk helemaal van de trap verwijderd hebt, kunnen er restanten lijm en vloerbedekking zijn blijven zitten. Niets vervelender natuurlijk dan een ongelijke ondergrond om op te werken. Giet voorzichtig een beetje cola over het restantje lijm en laat dit een paar minuten intrekken. Je zult merken dat na die paar minuten het een stuk gemakkelijker is om de laatste restanten te verwijderen.

Let op: Cola is en blijft een vloeistof, het kan dus net als water door gaten en kieren naar een onderliggende ruimte druppen. Zorg dat de ruimte leeg of goed afgeplakt is.

Tapijtlijmverwijderaar

Het kan natuurlijk zo zijn dat de lijm zo hardnekkig is dat water en zeep en/of cola totaal niet werken. Welke andere oplossing heb je dan nog? Je kunt proberen gebruik te maken van een tapijtlijmverwijderaar. Let er wel op dat dit product chemische bestandsdelen bevat en daarom zeker niet in slecht geventileerde ruimtes gebruikt kan worden. Zorg voor voldoende frisse lucht tijdens het verwijderen van de lijm. Wanneer de lijm op je trap op oplosbare basis is, zou het geen probleem meer mogen zijn om de trap lijmvrij te krijgen.

Bron: Cyberscooty / OpenclipartBron: Cyberscooty / Openclipart
Spatel en hamer
Als ook de tapijtlijmverwijderaar niet werkt dan wordt het tijd voor het grovere geschut. Krijg je ook nu de vloerbedekking niet los dan kun je gebruik maken van een botte spatel of een bot plamuurmes. Wel is het dan handig om de klus met twee man te doen; de één houdt de vloerbedekking strak terwijl de ander met het plamuurmes en een hamer de vloerbedekking voorzichtig los tikt. Ook hier werk je van boven naar beneden, zodat het gemakkelijker is de losgehaalde vloerbedekking strak te houden.
Natuurlijk is deze vorm van vloerbedekking verwijderen wel een stukje schadelijker voor de trap, ga dus niet als een wilde tekeer maar probeer de trap heel te houden.

Schuurmachine

Als de trap goed schoon is kun je de trap gaan schuren. Dit is erg belangrijk omdat je niet wilt dat de verf- of laklaag die je er straks op gaat doen niet goed hecht. Omdat een trap vaak veel rare hoeken en punten heeft, is het het beste om een schuurmachine met opzetstuk of een muisschuurmachine te gebruiken. Plekken waar je met de machine niet goed bij kunt zullen met de hand nageschuurd moeten worden. Hoe slechter de staat van de trap, hoe grover het schuurpapier zal moeten zijn.

Uitbesteden

Heb je zelf niet de moed of de puf om de vloerbedekking van de trap te verwijderen dan is het uitbesteden een goed, maar duurder, alternatief. Richtlijnen zijn tussen de 300 euro en 2000 euro, afhankelijk van de renovatie. Laat je door een professioneel traprenovatiebedrijf de hele trap renoveren dan is het vaak wel mogelijk om de vloerbedekking gratis te laten verwijderen. Bespreek dit vooraf met het bedrijf en let natuurlijk goed op dat het niet alsnog is meegenomen in de totale som van de gehele traprenovatie. Ga niet direct in zee met het eerste bedrijf dat een offerte uitbrengt, maar laat meerdere bedrijven kijken naar jouw trap. Dit kan zeker voordelig zijn!

Vervolg

Nu de vloerbedekking volledig is verwijderd kun je verder met de traprenovatie: het opschuren van de trap en de plinten, het lakken van de trap en de plinten en het, eventueel, opnieuw bekleden van de trap. Zo ben je weer een stap dichter bij het inrichten van het huis in jouw eigen persoonlijke smaak.
© 2016 - 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tapijtlijm verwijderenTapijtlijm verwijderenHet verwijderen van tapijtlijm is een lastige, vervelende en meestal langdurige klus. Vooral lijmresten op een trap kunn…
Verwijderen van verfVerwijderen van verfLees hier hoe je verf kunt verwijderen van kleding, glas, vloerbedekking en hout. Dit zijn zeer handige en practische ti…
Vloerbedekking verwijderen doe-het-zelf of laten doenAfhankelijk van de soort en de bevestiging is vloerbedekking verwijderen ofwel gewoon een klus ofwel een vreselijk lasti…
Kauwgom verwijderen uit kleding, vloerbedekking en het haarKauwgom verwijderen uit kleding, vloerbedekking en het haarKauwgom, of ook wel kauwgum genoemd, is één van de meest geliefde snoepsoorten ter wereld. Alleen al in Nederland wordt…
Asbestsanering: verwijderen van asbestAsbestsanering: verwijderen van asbestHet kan nodig zijn om asbest te laten verwijderen uit uw huis. Asbest werd tot de jaren tachtig vooral gebruikt als isol…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • http://ikknapmijnhuisop.nl/doe-het-zelf/vloerbedekking-trap-verwijderen/
  • http://ikknapmijnhuisop.nl/schilderwerk/trap-schuren/
  • http://ikknapmijnhuisop.nl/traprenovatie/kosten-traprenovatie/
  • http://ikknapmijnhuisop.nl/traprenovatie/houten-trap-renoveren/
  • Afbeelding bron 1: Cyberscooty / Openclipart

Reageer op het artikel "Klussen in huis: vloerbedekking van de trap verwijderen"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 11-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!