InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een lamp ophangen

Een lamp ophangen

Een lamp ophangen Verlichting is een belangrijk onderdeel van het interieur. Het geeft de ruimte sfeer, maar het is ook functioneel. Bij het verrichten van werkzaamheden of activiteiten is verlichting van bovenaf handig. Daarvoor moet de lamp aan het plafond worden gehangen. Deze klus kun je gemakkelijk zelf uitvoeren.

Het kiezen van de verlichting

Bedenk op welke plek de verlichting moet komen en ga daarbij uit van basis-, sfeer en functionele verlichting. Het maken van een lichtplan kan helpen bij het kiezen van de juiste verlichting.

Basisverlichting Het verlicht de ruimte zodra het schemerig wordt. In elke ruimte is basisverlichting aanwezig. Voor de basisverlichting kun je kiezen uit verschillende lichtbronnen zoals: een staande lamp, hanglamp, wandlamp of spots.
Sfeerverlichting Deze verlichting geeft een ruimte sfeer. Sfeerverlichting is minder sterk dan functionele verlichting en daarom is dit licht niet geschikt om bij te lezen. Geschikte lichtbronnen zijn: schemerlampjes, wandlampjes en een staande lamp of hanglamp met dimmer.
Functionele verlichting Deze verlichting is feller en brand alleen wanneer het nodig is. Bij dit licht kunnen werkzaamheden of andere activiteiten worden gedaan zoals het spelen van spelletjes, lezen, koken en eten.

Het ophangen van een lamp

Een lamp boven de tafel

  • Plaats hanglampen ongeveer 60 cm boven de tafel omdat je dan niet in het licht kijkt.
  • Kies bij een langere tafel voor een hanglamp met meerdere lichtpunten of hang een paar lampen naast elkaar.

De klus

  • Schakel de stroom uit van de betreffende elektriciteitsgroep.
  • Controleer met een spanningzoeker of spanningsmeter of de stroom er af is.
  • Knip de plafonddraden zo nodig op maat met een kniptang.
  • Verwijder met een striptang ongeveer een halve centimeter plastic van de zwarte en blauwe draad die uit het plafond komen en van de lamp.
  • Aan de lamp zit een kroonsteentje waar de blauwe en zwarte draad op aangesloten moeten worden. Steek de draden erin waarbij de zwarte plafonddraad tegenover de zwarte draad van de lamp komt, de blauwe plafonddraad tegenover de blauwe draad van de lamp en schroef ze vast.
  • Vaak worden hanglampen geleverd met een beugel. Bevestig deze aan de centraaldoos of als dat niet mogelijk is met pluggen en schroeven aan het plafond. Je kunt er de plafondplaat van de lamp op vast maken.
  • Draai nu een lamp in de fitting en schakel de stroom weer in.

Het controleren van de spanning met een spanningzoeker of spanningsmeter

Een spanningzoeker of spanningsmeter wordt gebruikt om te controleren of er stroom op een stopcontact of kabel staat.
Een spanningzoeker lijkt op een schroevendraaier, er zit een lampje in dat gaat branden als er stroom op de kabel staat. Om te controleren of de stroom is uitgeschakeld houd je de spanningzoeker tegen de koperen kern van de zwarte draad terwijl je een vinger op het uiteinde plaatst. Er staat nog stroom op de draad als het lampje gaat branden. Ga voorzichtig te werk want het lampje van de spanningzoeker kan kapot zijn. Het lampje brandt dan niet terwijl er wel spanning op de draad staat.

Een spanningsmeter is te gebruiken voor het meten van spanningen tussen de 125 en 380 volt. In woonhuizen ligt de spanning rond de 220 volt. Om te controleren of de stroom is uitgeschakeld steek je de twee pennen van de spanningsmeter in de twee gaten van het stopcontact. Bij een elektriciteitsdraad houd je één pen tegen de blauwe draad en de andere tegen de zwarte draad.

Het gebruik van een spanningsmeter verdient de voorkeur omdat deze nauwkeuriger de spanning op de elektriciteitsdraden kan meten en er ook bij lagere spanning een lampje gaat branden.
Gerelateerde artikelen
Verlichting in je interieurVerlichting is een zeer belangrijk onderdeel van je interieurontwerp. Een doordacht verlichtingsplan en weten welke moge…
Verlichtingsplan maken voor je interieurontwerpVerlichting in je interieur is ontzettend belangrijk, het kan de sfeer in je huis maken en breken. Om te voorkomen dat h…
Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou?Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou?Bij de inrichting van een huis stem je de kleuren, de meubels en de accessoires op elkaar af. Dan straalt de ruimte rust…
Halogeenlamp vervangenHalogeenlamp vervangenDe meeste moderne bureaulampen verbruiken laagspanning en halogeen steeklampjes. Als ze het begeven, kan je ze zelf verv…
Verlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting is bij bedrijfspanden vaak een sluitpost. En dat is jammer want mooie en functionele verlichting kan enorm b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blickpixel, Pixabay
  • www.karwei.nl
  • www.klustips.nl

Reageer op het artikel "Een lamp ophangen"

Infoteur: Liza
Laatste update: 28-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!