InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Verleng de levensduur van een rieten dak

Verleng de levensduur van een rieten dak

Verleng de levensduur van een rieten dak Het vervangen van een rieten dak van huizen is vaak een groot karwei en daardoor ook gelijk duur. Daarom is het aan te raden om ervoor te zorgen dat het riet op het dak zo lang mogelijk mee gaat. Er zijn enkele tips en trucs beschikbaar om je erbij te helpen de kwaliteit van het rieten dak zo te optimaliseren dat de levensduur van het dak verdubbeld wordt. Deze maatregelen zijn niet moeilijk maar je moet wel even weten hoe je ze moet toepassen.

Hellingsgraad

Een van de belangrijkste dingen om te zorgen dat het dak zo droog mogelijk blijft is dat het water zo snel mogelijk afgevoerd moet worden. Dit bereik je door je dak een zo steil mogelijke helling te geven, hoe meer graden hoe beter in principe. Als de hellingsgraad niet boven de 25 graden uitkomt is een dak in principe totaal ongeschikt. Het water blijft dan te lang in het riet hangen waardoor dit snel slijt. De vakfederatie van Rietdekkers adviseert dan ook een minimale hellingsgraad van 45 graden. Voor nogal rieten daken of dakkapellen kan een helling van 30 graden ook nog maar het is beslist aan te raden om de helling groter te houden, deze kan eigenlijk nooit steil genoeg zijn.

Onderwerk

Ook het onderwerk heeft een belangrijke rol bij het slijtageproces van het riet. Huizen zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat er nauwelijks nog vocht tussen de muren en plafonds kan komen. Het dak is eigenlijk altijd het minst goed geïsoleerd waardoor vocht meer kans heeft om van binnen naar buiten te trekken, door het riet heen. Het riet wordt dan nat en omdat het tussen het dak en het plafond zit wordt het nauwelijks meer droog en gaat het schimmelen. Dit zorgt er voor dat het riet snel slijt en het dak eerder vervangen moet worden. Het is dus belangrijk dat er een vochtwerende of een vochtbestendige onderconstructie wordt aangelegd. Op deze manier kan het vocht niet vanuit het huis naar boven kruipen en dan in het riet gaan zitten omdat de onderlaag dit blokkeert. Het is dus belangrijk om dit onderwerk zorgvuldig uit te kiezen zodat het riet niet te vochtig wordt.

Oppervlak

Om het riet een lange levensduur te geven is het belangrijk dat het dak zo vlak mogelijk is. Het is niet aan te raden om bepaalde details van riet aan te leggen op het dak, het dak moet zo vlak mogelijk. Het is zo dat kilgoten en de binnenhoeken tussen twee dakvallen al voor extra slijtage zorgen dus probeer dit soort details zo veel mogelijk weg te laten bij het maken van een rietdak. Serres en andere uitbouwen zijn ook niet aan te raden voor deze daken omdat het grote dak hier deels op afwatert waardoor dit dak zeer grote en zware regendruppels te verwerken krijgt. Rietdaken kunnen dit vaak niet verwerken en slijten dan eerder.

Locatie van het huis

Om het slijtageproces van het dak te vertragen is de ligging belangrijk. Als het huis beschut ligt zal er nauwelijks wind en zon zijn. Hierdoor droogt het dak veel minder snel. Ook moet het dak niet te dicht bij bomen staan omdat deze na regenbuien nog lang na druppen. Bladeren druppen vaak nog lang door als ze nat zijn van de dauw of door een regenbui. Als deze bladeren druppen op het dak zorgt dit voor vervroegde slijtage aangezien dit vaak grote druppels zijn. Hierdoor kan de levensduur van het dak sterk afnemen tot wel 75% van de oorspronkelijke levensduur. Het is dus aan te raden om het dak uit de buurt van bomen te houden. Als dit niet kan is de oplossing om regelmatig de struiken en bomen rondom het huis te snoeien.

Onderhoud

Bij een rieten dak is onderhoud belangrijk. Liggen er bijvoorbeeld bladeren op het dak dan blijft het dak veel langer vochtig wat slecht is voor het riet. Verwijder bladeren dus voordat er een bladerdek ontstaat. Enkele bladeren zijn echt niet erg zolang ze maar min of meer los van elkaar liggen. Ook kunnen er na een tijdje mos en algen op het dak gaan groeien. Deze twee houden beide vocht vast dus het is zaak om hier snel wat aan te doen. Het beste is om preventief bestrijdingsmiddelen tegen algen en mossen te gebruiken. Om de levensduur van een rieten dak te verlengen is het dus belangrijk om voor de plaatsing van het dak al te kijken op welke manieren je de slijtage ervan kunt verminderen en vervolgens het dak regelmatig goed te onderhouden. De levensduur kan op deze manier aanzienlijk verlengd worden en in echt optimale omstandigheden kan de levensduur verdubbelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ednl, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.riet.com/index.php?PageName=042_h_factor_8
  • http://www.gregor-riet.com/levensduur-en-onderhoud_nl.html
  • http://www.nieuwrietendak.nl/Onderhoud.htm

Reageer op het artikel "Verleng de levensduur van een rieten dak"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 08-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!