InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Bespaar tientallen euro's in de keuken

Bespaar tientallen euro's in de keuken

Bespaar tientallen euro's in de keuken In tijden van economische achteruitgang wordt het levensonderhoud niet goedkoper maar lopen de inkomsten wel terug, het levensonderhoud wordt almaar duurder en duurder. Er zijn echter snelle en simpele manieren om te besparen op het dagelijkse huishouden dan alleen maar besparen door minder energie te gebruiken of minder te kopen. Je kunt veel geld besparen door goedkoper te koken en minder eten weg te gooien.Tips om snel en gemakkelijk geld te besparen in en om de keuken. Een gids om aan het einde van de maand meer geld over te houden.

Manieren om te besparen door slimmer en goedkoper te eten en te koken

Het kopen van B-merken of huismerken

Op het moment dat je minder te besteden hebt, kan het voordelig zijn om in plaats van A-merken B-merken of huismerken te kopen. Vaak is het zo dat de huismerken van dezelfde fabriek komen maar goedkoper zijn omdat de winkel een deel van de winst inlevert. Dit doen zij omdat op huismerken heel duidelijk de winkel staat en dit is een vorm van reclame. Ook kunnen bedrijven zo hun overproductie kwijt die zij anders niet hadden kunnen verkopen maar wel konden produceren. Door dit systeem zijn huismerken bijna altijd van dezelfde kwaliteit als het A-merk maar het is wel aanzienlijk goedkoper. B-merken zijn vaak nog weer goedkoper dan de huismerken. Dus als je echt krap zit of je wilt flink bezuinigen kun je misschien beter voor de B-merken gaan. Bij B-merken kan het alleen wel zo zijn dat het product verdund is om de kosten te kunnen drukken en zo goedkoper te zijn. Een voorbeeld: een bouillonblokje van een B-merk kan half zoveel bouillon bevatten als een A-merk maar is aangevuld met zout omdat zout een stuk goedkoper is. Gelukkig hebben alle producten een voedingswijzer. Hierin staat altijd precies waaruit het product is opgebouwd waardoor je een goede keuze tussen de producten kunt maken en altijd jouw beste keus vindt. Op deze manier zal je niet snel producten denken te eten terwijl dit niet zo is. Probeer door het lezen van de verschillende voedingswijzers voor jezelf een prijs/kwaliteitsverhouding vast te stellen zodat je niet onnodig geld uitgeeft of slechte producten koopt.

De groenteboer of de supermarkt

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het goedkoper om je groente bij de groenteboer te kopen. Supermarkten proberen tegenwoordig met alle producten veel geld te verdienen en met deze prijzen kan de groenteboer gewoon concurreren. Ook heeft de groenteboer vaak een veel groter aanbod aan verschillende soorten groente en is de kwaliteit een stuk beter en verser omdat de groenteboer maar een soort producten verkoopt en zich volledig daarop richt.

De markt

Vaak is de groenteboer op de markt nog een stuk goedkoper dan de groenteboer met een vaste winkel. Op de markt vind je alle voedselwaren die je nodig hebt voor de hele week maar dan weer net iets goedkoper dan in winkels. In bijna elke stad of dorp is er wel twee keer per week markt waardoor je niet alles in één keer hoeft te kopen maar over de week kan uitspreiden.

Kook voor meerdere dagen

Het koken voor meerdere dagen kan ook een stuk goedkoper zijn. Je koopt dan namelijk meerdere ingrediënten in één keer wat vaak goedkoper is. Je maakt dan alles in een keer klaar en warmt een dag later de rest van het eten op. Een echte aanrader om geld te bezuinigen is om als er eten over is het te bewaren en deze kliekjes de volgende dag te eten. Dit scheelt weer een dag eten kopen en koken. In Europa wordt jaarlijks ontzettend veel goed voedsel weggegooid en hierop kunnen we zeker veel geld besparen.

Houdbaarheidsdatum

Tegenwoordig worden er veel producten weggegooid omdat het over de houdbaarheidsdatum is. De houdbaarheidsdatum is alleen maar een indicatie en is vooral voor winkeliers zodat zij niet weken oude melk en dergelijke verkopen. Praktisch alle producten zijn langer goed dan op de verpakking staat. Let er dus op dat je producten pas weg gooit als ze echt bedorven zijn,dit kan je veel geld schelen omdat je dan minder snel nieuwe producten hoeft te kopen.

Manieren om goedkoper te koken

  • Op het moment dat je eten gaat bakken kun je al geld besparen door de juiste soort olie te kiezen. Olijfolie is vrij prijzig waardoor andere oliën veel voordeliger zijn . Per fles kan dit toch al enkele euro's schelen.
  • Let ook op dat je tijdens het koken niet teveel water gebruikt omdat het verhitten van water veel energie kost. Om geen warmte en water te verliezen is het aan te raden om een deksel over de pan te leggen.
  • De juiste pan kan een groot verschil zijn. Als je een lapje vlees wilt bakken en je neemt een heel grote pan wordt de hele pan verhit terwijl maar een klein stukje nodig is. Hierdoor verlies je veel energie omdat een groot deel van de verhitte pan niet gebruikt wordt. Andersom zorgt een te kleine pan voor het te snel garen met als gevolg verbranding.
  • Het koken op gas is stukken goedkoper dan op elektriciteit. De gasprijs ligt een stuk lager dan de elektriciteitskosten voor het koken van eten. Als je toch elektriciteit gebruikt is het aan te raden om hier handig mee om te springen. Zet de kookplaat bijvoorbeeld uit voordat je klaar bent met koken. Omdat deze nog wel even warm blijft kun je nog een tijdje verder koken zonder dat dit energie kost.

Tips om water en elektriciteit te besparen

Bespaar op de afwas

Het water in Nederland is van goede kwaliteit en drinkbaar. Helaas verspillen we dagelijks liters van dit water doordat we hiermee inefficiënt omgaan. Een paar kleine tips kunnen al snel tot een besparing van enkele tientallen euro's per jaar leiden.
  • Zet niet onnodig vaak de afwasmachine aan en ruim deze in op een manier dat er zo veel mogelijk in gaat. Elke afwasbeurt die je kan uitsparen scheelt toch weer enkele liters.
  • Maak regelmatig de vaatwasser schoon om te zorgen dat deze niet verstopt raakt en zo optimaal mogelijk blijft werken.
  • Zorg ervoor dat als je gaat voorspoelen je de kraan niet door laat lopen.
  • Als er geen hele vieze afwas is kun je de vaatwasser op een lagere temperatuur zetten om zo ook energie te besparen.

Bespaar op de koelkast

  • Zet de koelkast niet naast een warmtebron als de verwarming of een fornuis om te voorkomen dat de koelkast meer elektriciteit nodig heeft om te koelen.
  • Ook is het aan te raden om producten niet buiten de vriezer te ontdooien maar in de koelkast. Deze producten geven kou af waardoor de koelkast minder hard hoeft te werken.
  • Ontdooi je vriezer regelmatig zodat deze optimaal blijft werken.
  • Zorg er ook voor dat je de koelkast zo inricht dat je weet waar allesstaat, als je minder lang hoeft te zoeken staat de deur van de koelkast minder lang open waardoor je minder kou verliest.
Gerelateerde artikelen
Praktische tips voor besparen op energieverbruikPraktische tips voor besparen op energieverbruikEnergieverbruik is een grote kostenpost in elk huishouden. Toch kan je makkelijk geld besparen op energie door goed te l…
Nieuwe keuken kopenNieuwe keuken kopenVeel mensen laten met enige regelmaat een nieuwe keuken in hun woning zetten. Gemiddeld wordt een keuken in een koopwoni…
Geld besparen op elektriciteit: energiezuinigGeld besparen op elektriciteit: energiezuinigEen gemiddeld huishouden verbruikt zon 3000 kWh per jaar aan elektriciteit, dat neerkomt op ongeveer 650 euro. Besparen…
Dagelijks veel geld en energie besparen in uw keukenDagelijks veel geld en energie besparen in uw keukenGeld besparen op het energieverbruik in de keuken kost geen moeite, en maakt het eten er niet minder lekker op. Wen je d…
Hoe bespaar je op je winkelaankopen?Hoe bespaar je op je winkelaankopen?Ieder van ons heeft het wel eens over geld. De meeste mensen kunnen er altijd wel wat meer gebruiken en zeker in tijden…
Bronnen en referenties
  • http://www.tubbergen.nl/verkeer-en-milieu/milieu/milieutips/goedkoper-koken/
  • http://www.keukenervaringen.nl/besparen-in-de-keuken-15-tips/

Reageer op het artikel "Bespaar tientallen euro's in de keuken"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 16-02-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!