InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Gelijk afrekenen, laat de huizenprijzen maar zakken

Gelijk afrekenen, laat de huizenprijzen maar zakken

Gelijk afrekenen, laat de huizenprijzen maar zakken Door de kredietcrisis hebben de huizenprijzen averij opgelopen. Na deze dalingen zijn de prijzen nog steeds hoog. Ze worden namelijk kunstmatig hoog gehouden door de hypotheekrenteaftrek. Tot het jaar 2009, bleven de huizenprijzen maar stijgen. Starters in de Randstad hadden hierdoor niet meer de mogelijkheid om een huis te kopen. Een correctie was dus wel een logische reactie. De ontwikkelingen van de huizenprijzen en de huizenmarkt, was ook de reden dat er geen maatregelen werden getroffen tegen de hypotheekrenteaftrek. Mogelijk is het verstandig dat wij gelijk door de zure appel heen gaan bijten.

Hypotheekrenteaftrek is heilig

Uit angst om stemmen te verliezen, kiezen de politieke partijen voornamelijk de veilige weg. Ondanks het feit dat de huidige regeling met de hypotheekrenteaftrek te duur is, wordt deze wel in stand gehouden. In de praktijk blijkt echter dat voornamelijk de huisbezitters met de hoogste inkomens en duurste huizen, profiteren van de regeling. De lage inkomens kunnen de hypotheekrente aftrekken tegen een lager belastingpercentage en de betaalde hypotheekrente is lager. Iemand met een hypotheek van 500.000 profiteert meer van de regeling dan een huisbezitters met een hypotheek van 150.000.

Afrekenen en de focus weer op herstel

Op het moment dat de overheid ingrijpende beperkingen gaat doorvoeren in de aftrek van hypotheekrente, kan de huizenmarkt flinke klappen krijgen. Een daling van tientallen procenten is niet ondenkbaar. De gevolgen voor de gezinnen met een koophuis die veel minder waard is geworden, kunnen groot zijn.

Er zullen veel gezinnen in zware financiële problemen terecht komen en failliet verklaard worden. Hiervan zullen de banken en verzekeraars die hypotheken verstrekken, ook zeker de financiële gevolgen merken. Zij zullen fors moeten afschrijven op het uitgeleende geld.

Doemscenario vergelijkbaar met Zweden in 1991

In Zweden is de hypotheekrenteaftrek in 1991 drastisch beperkt. Dit heeft gelijk gevolgen gehad voor de huizenmarkt en de Zweedse economie. De prijzen van huizen zijn in een paar jaar tijd tot 25 procent gezakt. De economie in Zweden is in die periode in een recessie terecht gekomen. Het is echter niet duidelijk of dit veroorzaakt is door de beperking van de hypotheekrenteaftrek. Om een dergelijke doemscenario te voorkomen zal de hypotheekrenteaftrek waarschijnlijk niet sterk beperkt worden, maar drastische maatregelen zijn misschien wel noodzakelijk om de huizenmarkt weer op gang te helpen.

Eigen huis wordt onverkoopbaar

Een prijsdaling van tussen de 20 en 30 procent zal grote gevolgen hebben in het geval huizenbezitters hun huis moeten verkopen. Dit geldt vooral voor de huizenbezitters die het huis kort voor de daling van de huizenprijzen hebben gekocht. Zij hebben het huis gekocht voor een relatief hoog bedrag, waar ze het huis niet weer voor kunnen verkopen. Stel een huis is gekocht voor een bedrag van 300.000. De kosten zijn ook meegefinancierd, dus komt het hypotheekbedrag op 325.000. Uitgaande van een waardedaling van 25 procent in een periode van 5 jaar, verliest het huis een waarde van 75.000. Bij verkoop zal het huis nog opleveren 225.000.

In de periode van vijf jaar hebben ze waarschijnlijk nog geen groot bedrag afbetaald, dus blijft er na de verkoop een rekening liggen die oploopt tot 100.000 -/- de aflossing of de kapitaalopbouw voor de aflossing.
Gerelateerde artikelen
Hypotheekrenteaftrek afschaffen, huizenprijzen sterk omlaagDe discussie over de hypotheekrenteaftrek hangt al jaren boven de hoofden van de huiseigenaren, maar politici durven zic…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gelijk afrekenen, laat de huizenprijzen maar zakken"

Infoteur: Juul
Laatste update: 14-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!