InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Citroen: Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje

Citroen: Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje

Citroen: Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje Iedereen weet dat citroenen veel vitamines C bevatten en een goed middeltje zijn tegen de verkoudheid. Maar citroenen kan je nog voor veel meer dingen gebruiken, o.a. in je eten of als beautymiddeltje. Hier zet ik enkele mogelijkheden van de citroen op een rijtje.

In de badkamer

  • Als je vaak je nagels lakt, kunnen deze brozer worden. Maak een vingerbadje met lauw water en een paar druppels citroen. Laat je vingers hier tien minuten tot een kwartier in dobberen. Daarna zullen je nagels glanzen en worden ze steviger. Als je niet veel tijd hebt, kan je met de schil over je nagels wrijven voor hetzelfde effect.
  • Is je haar dof? Spoel je haar na het wassen met een mengsel van lauw water en citroensap. Laat een tiental minuten intrekken en spoel goed uit met warm water.
  • Ook voor de behandeling van vettig haar is citroen zeer geschikt. Spoel je haar na het wassen; aan het laatste spoelwater voeg je wat citroensap toe.
  • Wil je je haar bleken? Meng het sap van een hele citroen met een scheutje water en verdeel het mengsel over je haar. Ga vervolgens buiten zitten en laat de zon de rest doen. Pas op: Als je zwart haar hebt, kan je deze behandeling beter niet toepassen.
  • Citroen is ook geschikt om je tanden te bleken. Wrijf dagelijks met de schil over je tanden en na enkele weken worden ze weer mooi wit.
  • Door de combinatie van koude buitenlucht en de verwarming binnen kunnen je handen in de winter ruw worden. Meng een handje zeezout met een paar druppels citroen. Wrijf het mengsel over je handen, je huid zal wat gaan tintelen. Spoel af met warm water. Je huid is nu ultrazacht.

In de keuken

  • Citroenen barsten van de vitamine C. Pers elke morgen één citroen en twee sinaasappels en drink het sap op. Een betere opkikker 's morgens bestaat er niet.
  • Voel je je wat grieperig met keelpijn? Pers één citroen en leng aan met heet water. Suiker toevoegen naar smaak en je bent er zo weer vanaf.
  • Last van een kater? Drink een kop sterke koffie met veel suiker en het sap van een halve citroen.
  • Azijn kan je in vinaigrettes makkelijk vervangen door citroen. Een simpele vinaigrette: neem een eetlepel mosterd en klop er, in een kom, met een vork wat olijfolie doorheen tot je een mayonaise-achtige saus hebt. Voeg een scheutje citroensap toe en roer het geheel om. Kruiden met zout en peper naar smaak.
  • Vooral in de Marokkaanse keuken maakt men vaak gebruik van citroen. Vooral in tajines - sterkgekruide stoofpotten die langzaam gaarstoven in een aardewerken schaal met kegelvormig deksel - verwerkt men vaak citroenen. Ook pastagerechten met een citroensaus zijn een aanrader.
  • Ook in desserten komt de smaak van citroen goed tot uiting. Enkele gekende citroendesserts zijn: citroenijs, citroentaart en citroenconfituur. Voor de bereiding van deze desserts wordt vaak de geraspte schil van de citroen gebruikt.
  • In fruitsalades is citroen geschikt om bruinverkleuring van andere vruchten, zoals appels, te voorkomen. Pers een citroen uit over je fruitsalade. Deze zal nu niet alleen een extra smaakje hebben, de andere vruchten zullen ook niet zo snel verkleuren. Dit geldt ook voor groenten zoals sla, champignons en avocado's.
  • Is je gekookte rijst te kleverig? Voeg voor het koken wat citroensap toe aan het water waarin je de rijst gaat koken. Je rijst zal nu mooi droog en prachtig wit zijn.
  • Ook in de pan is citroen een goed hulpmiddeltje. Een scheutje citroensap in de bakboter voorkomt dat je vis uit elkaar valt en aan de pan vastbakt.
  • Wil je je drankjes eens een ander smaakje geven? Voeg wat citroensap toe aan het water dat je gebruikt om ijsblokjes te maken.
  • Met citroen kan je een lekker suiker- of zoutrandje maken aan je cocktailglazen. Snij een kwart citroen in het midden in tot de schil. Draai de rand van je cocktailglas langzaam rond in de insnede, zodat de rand vochtig wordt. Naargelang je smaak, zin of cocktail druk je de rand van het cocktailglas in een laagje suiker of zout.

In de rest van het huis

  • Bij de vaat is citroen een handig hulpmiddeltje. Voeg een stuk citroenschil toe aan het afwaswater. Dit zorgt voor zacht water en een glanzend servies. Ook aluminium kookpannen worden weer helemaal schoon, als je er water met een geut citroensap in kookt.
  • Gemorst met confituur?Een confituurvlek gaat vlugger weg als je er een mengsel van lauw water en citroensap op spritst. Pas op: laat het citroensap niet te lang in een gekleurd kledingstuk zitten. Citroen bleekt de kleur uit.
  • Ziet je was grauw ipv wit? Witte was wordt weer mooi wit, als je wat citroen aan het spoelwater toevoegt. Je kan ook een linnen zakje vol schijfjes citroen bij de was steken.
  • Een vuile spons? Deze wordt weer schoon, als je hem in water met citroen spoelt.
  • Hou je bloemen fris met citroen. Een schijfje citroen in de bloemenvaas zorgt ervoor dat de bloemen langer mooi blijven, omdat het water frisser blijft.
  • Een slechte geur in je kleerkast blijft in je kleren hangen. Om dat te voorkomen, kan je een citroen vol kruidnagel duwen en aan een lintje ophangen in je kleerkast.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met CitroenNatuurlijk mooi met CitroenCitroen is prototypische citrusvrucht en is een bron van citroenzuur en natuurlijke anti-oxidanten. Door het hoge vitami…
Recept: Vinaigrettes met citroenRecept: Vinaigrettes met citroenEen goede vinaigrette bestaat volgens de Franse traditie uit drie eenheden olie en een eenheid rode wijnazijn. Die azijn…
Mooie handen, hoe doe je dat?Mooie handen, hoe doe je dat?Waarom is goede huidverzorging noodzakelijk voor mooie handen? Hoe kan je de gezondheid van de nagels bevorderen? Zijn m…
Natuurlijk mooi met ArganolieArganolie staat bekend omwille van zijn anti-agingeigenschappen. Arganolie bevat Omega 9 (Oleine), Omega 6 Linolzuur, en…
Beauty: alles op een rij over gezonde nagelsGezonde en goedverzorgde nagels staan vooraan in het beeld als je in contact komt met iemand. Nagels goed maar ook niet…
Bronnen en referenties
  • Schoon & Meedogenloos Multikeuken

Reageer op het artikel "Citroen: Een huis-, tuin- en keukenmiddeltje"

Reacties

Belles, 04-04-2013 14:56 #4
Alle contact tussen zuren van de citroen (sap of schil) en tand moeten vermeden worden! Ze worden misschien wel eerst witter maar ook doffer en verkleuring zal dubbel zo snel terug optreden, NOOIT DOEN.

Immelda, 12-06-2012 19:52 #3
HI,
Ander tipje, als je last hebt van acne, of littekens op je huid. Elke avond een schijfje citroen (het sap hiervan) op je huid uitsmeren. Ik doe dit nu 1 maand, mijn huid glanst, is acne vrij en de littekens zijn duidelijk verminderd. Niet overdag! is schadelijk voor de huid ivm de zon. Reactie infoteur, 13-06-2012
Goede tip! En idd zon + citroen op de huid = no-go

Bert, 16-07-2011 11:15 #2
Hanna heeft groot gelijk, NOOIT CITROEN OP JE TANDEN SMEREN. Schandelijk dat die tip daar nog staat. Je sloopt het gebit van mensen op die manier. Veel mensen lezen de reacties niet. Als deze site nog een redacteur heeft met een beetje fatsoen en verstand, halen ze het er meteen af. Citroen op je tanden. Mafketels! Reactie infoteur, 17-07-2011
Er staat dan ook niet dat je citroen op je tanden moet smeren, maar dat je met de schil van een citroen over je tanden moet gaan.

Hanna, 05-11-2008 16:10 #1
Citroen over je tanden wrijven is echt het slechtste wat je kunt doen voor je tanden. Je glazuur lost langzaam op. Als je citroen in je haar smeert als je al een beetje droog haar hebt, wordt het alleen maar lelijker en nog droger.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 16-09-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!