InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutines

De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutines

Het huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het zo snel mogelijk achter de rug hebben. In dit artikel vind je bruikbare tips voor een efficienter huishouden. Het opstellen van een schoonmaakroutine kan het huishouden vergemakkelijken. Houd je wel goed aan je routine, zodat alle delen van het huis regelmatig gedaan worden en het vuil zich niet opstapelt. Soms is het voldoende als een kamer schoon lijkt, zonder dat hij ook daadwerkelijk overal schoon is.

KamersHoe vaak schoonmaken
BadkamerMaak deze dagelijks schoon voor een goede hygiene
KeukenMaak deze dagelijks schoon voor een goede hygiene
SlaapkamerLucht de bedden elke dag, want een mens verliest per nacht ongeveer een kwart liter vocht. Maak de kamer wekelijks schoon door af te stoffen, te zuigen, de rommel op te ruimen en de bedden te verschonen.
WoonkamerEen keer per week schoonmaken. Indien nodig vaker stofzuigen, bijvoorbeeld twee keer per week.Begin met afstoffen. Begin altijd boven in de kamer omdat het stof naar beneden dwarrelt.
HalTwee keer per week stofzuigen
Weinig gebruikte kamersEen maal per maand opruimen
GordijnenOm de paar maanden de gordijnen afhalen om te wassen.
Bekleding en tapijtenOm de paar maanden reinigen en / of shamponeren
Ramen lappenOm de paar maanden
KastenOm de paar maanden uitruimen en schoonmaken. Weggooien wat je niet meer gebruikt.

Als je onverwacht gasten krijgt, volstaat een snelle schoonmaakbeurt van de ruimten waar de gasten zullen komen. Stofzuig de hal en de woonkamer. Verwijder de ergste rommel. Leg kussens en kleden recht en schuif de stoelen aan de tafel. Gebruik wat luchtverfrisser en demp de verlichting.
© 2007 - 2017 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutines"

Reactie

Sam, 28-03-2012 22:32 #1
Woonkamer één keer per week? Met een hond, 2 katten, 3 kinderen en een man… is één keer per week echt niet voldoende hoor. Ik stofzuig soms wel 2 keer per DAG en dweil om de dag. Daarentegen de badkamer iedere dag schoonmaken, nee eens in de week een goede schoonmaak beurt. Verder beetje vage routine… "om de paar maanden". Is dat om de twee maanden? Om de drie maanden? 2 keer per jaar?

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 13-07-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!