InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Winterschilder korting: Tarieven en subsidie winterschilder

Winterschilder korting: Tarieven en subsidie winterschilder

Je huis 's winters binnen of buiten laten schilderen is goedkoper dan in andere seizoenen. De winterschilder geeft namelijk aanzienlijke korting op schilderwerk, omdat hij in de wintermaanden minder makkelijk buiten aan de slag kan. Maar hoeveel korting krijg je precies als particulier? En hoe zit het met de subsidie die je van de overheid krijgt, wanneer je een winterschilder inschakelt? Wat kost een winterschilder en krijg je voor die prijs wel dezelfde kwaliteit als in de zomermaanden?

Wat is de winterschilder?

De winterschilder is een schilder die in de wintermaanden werkzaam is maar ook een collectief dat er op gericht is om schilders met minder werk in de winter aan klussen te helpen. Wanneer je als particulier of vereniging van eigenaren (VVE) in de winterperiode gebruik maakt van de diensten van een schilder heb je recht op subsidie van de overheid en kun je daarnaast rekenen op gunstige offertes van het schildersbedrijf zelf. De winterschilder is bedoeld voor zowel binnenschilderwerk als buitenschilderwerk en heeft strikte kwaliteitsnormen voor het schilderwerk dat wordt uitgevoerd.

Hoeveel korting krijg je bij de winterschilder?

De winterschilder is meestal een gewone schilder, die in de winter minder opdrachten heeft dan in de andere seizoenen. Daarom zal een schilder, die in de winter op zoek is naar nieuwe klussen vaak een scherpe offerte opstellen. En dat geldt voor zowel binnen- als buitenschilderwerk. Kijkend naar wat schildersbedrijven zoal rekenen in de winter, laat zien dat de kortingen op de tarieven bij de winterschilder aanzienlijk zijn en variëren tussen de 10% en 30% op wat het schilderwerk zou kosten in een andere periode. En dat is nog niet alles, want je krijgt ook nog eens subsidie, wanneer je een winterschilder inschakelt.

Hoeveel subsidie krijg je als je schilderwerk uitbesteedt aan een winterschilder?

De overheid subsidieert eigen huis bezit en het onderhoud dat daarbij hoort. Eén van die subsidies is de subsidie, die je als particulier krijgt wanneer je schilderwerk door een professionele schilder laat uitvoeren in de wintermaanden.

Wanneer je in de winter (november tot en met maart) schilderwerk laat uitvoeren binnen je woning of buiten krijg je een subsidie vergoeding van bijna 30 EUR per dag dat de werkzaamheden duren.

Om in aanmerking te komen voor de subsidie moet het werk wel minimaal drie mandagen duren en moet het schilderwerk gericht zijn op onderhoud van de woning, binnen of buiten het pand.

Krijg ik bij een winterschilder wel dezelfde kwaliteit?

Binnenschilderwerk is natuurlijk in principe altijd van dezelfde kwaliteit of je dat nu 's winters of 's zomers laat uitvoeren. Je kunt dus voor schilderwerk binnen in je huis altijd veilig gebruik maken van de diensten van een winterschilder. Veel mensen maken zich echter ten onrechte zorgen over of de kwaliteit van buitenschilderwerk wel goed is in de winter. Tegenwoordig zijn er heel veel methoden beschikbaar voor schilders om hun werk af te schermen. Hierdoor kan bijna de gehele winter, behalve tijdens ernstige vorst, worden gewerkt met dezelfde kwaliteit van schilderwerk als in de zomermaanden.

Hoe vind ik een winterschilder in mijn plaats of regio?

Oriënteer je bij verschillende aanbieders van schilderwerk in de eigen regio en vraag concrete offertes op bij meerdere partijen. Zo weet je altijd zeker dat je de laagste prijs vindt en ook werkelijk de prijs krijgt die je is toegezegd. Veel schildersbedrijven zijn aangesloten bij "de buitenschilder", een collectief waar je gemakkelijk een schilder kunt vinden en prijzen kunt vergelijken. Ook zijn er op Internet marktplaatsen te vinden waar vakmensen kunnen bieden op bepaalde klussen door de laagste offerte uit te brengen. Op schilder-vergelijkingssites tenslotte kun je ook eenvoudig offertes en tarieven van winterschilders vergelijken.
Gerelateerde artikelen
Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013In het begrotingsakkoord zijn de partijen overeen gekomen dat er een subsidie voor zonnepanelen komt, met ingang van 2 j…
Doorwerkbonus 2011 & 2012Doorwerkbonus 2011 & 2012Om ervaren krachten aan het werk te houden, is de doorwerkbonus geïntroduceerd. Door de korting die ouderen kunnen krijg…
Wat kost een aannemer?U wilt uw badkamer, keuken of ander gedeelte van uw woning verbouwen (of uw eigen huis bouwen), maar bent zelf niet erg…
Openbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurdernieuws uitgelichtOpenbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurderVanaf 1 januari 2012 wordt het openbaar vervoer NOG duurder, dit geld voor héél Nederland en voor elk vervoermiddel. Hoe…
Speelschema Eredivisie 2012-2013, programma en uitslagenHet seizoen 2011-2012 zit er weer bijna op, de kampioen is bekend, de play-offs zullen moeten beslissen welke teams prom…
Bronnen en referenties
  • Bedrijfschap Schildersbedrijf: Subsidies Winterschilder
  • Thuis in schilderen: Wat is een winterschilder?
  • De winterschilder: Korting in de winterperiode

Reageer op het artikel "Winterschilder korting: Tarieven en subsidie winterschilder"

Reacties

Johan Kunst, 22-02-2013 12:08 #6
Dank voor alle informatie op de website. Ik heb twee vragen:
* is elke schilder winterschilder?
* hoe en waar kan ik de korting aanvragen bij de Rijksoverheid.

F. ter Steeg, 23-12-2012 16:18 #5
Waar kan ik als particulier de premie ad 30 per dag voor de winterschilder aanvragen. De werkzaamheden vinden plaats in de maanden januari/februari 2013.

Fulco de Vente, 21-11-2012 09:01 #4
Jullie mogen de tekst wel eens aanpassen, de overheidssubsidie is 8 jaar geleden al afgeschaft!

L. Breukelaar, 25-01-2012 15:44 #3
Hoe en waar vraag ik die subsidie aan?

Gerrit, 08-12-2011 09:30 #2
Helaas wordt er geen subsidie meer gegeven op de "winterschilder". De overheid is daar al bijna 2 jaar geleden mee gestopt dus dit artikel is niet meer relevant. De '"winterkorting" wordt nu, vrijwillig dus niet verplicht, verstrekt door bereidwillige schildersbedrijven. Reactie infoteur, 03-04-2012
Er wordt nog steeds subsidie verstrekt door de overheid voor uitbesteding van werkzaamheden voor onderhoud aan de eigen woning. Informeer bij de gemeente naar de precieze voorwaarden. Deze subsidie staat los van de korting, die de schildersbedrijven aanbieden, en is dus extra.

R. Bartels, 01-02-2011 14:59 #1
Wie vergoed die subsidie van 30 euro per dag?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!