InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)

Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)

Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips) Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessante energiebesparingen. Plaatsen van zonnepanelen is een aanslag op je budget maar je kunt zonnepanelen aanschaffen en gebruik maken van subsidie. Sinds voorjaar 2008 kom je voor aanmerking voor subsidie wanneer je zonnepanelen wilt gaan gebruiken. Subsidie is aan te vragen bij Senternovem. De subsidie geldt niet voor de aanschaf van zonnepanelen, maar geldt wel voor de productie van electriciteit. Voor de energie, opgewekt door zonnepanelen, krijg je 33 cent per KWh (voor energie opgewekt uit wind iets minder).

Om voor de subsidie op zonnepanelen in aanmerking te komen moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het vermogen van de zonnepanelen niet kleiner zijn dan 600 Watt op piekuren waarbij het maximale 15.000 Watt is. Bij een zonnepaneelsysteem mag geen gebruik zijn gemaakt van tweedehands materialen.

Energie besparen

Over het algemeen is de consument bereid om te investeren en opgetogen over zonnepanelen. Het idee van energie besparen spreekt velen aan. Wel moet men aardig wat zonnepanelen geplaatst hebben wil men er merkbaar profijt van hebben. Ook de plaats waar de zonnepanelen zijn bevestigd bepaalt het rendement, een goed rendement verkrijgt men wanneer de zonnepanelen op het zuiden staan. Dan is de hellingshoek ook nog van belang: die zou om het perfecte effect te bereiken op 36 graden moeten staan. Met drie zonnepanelen kom je er niet en maak je geen besparingen. De investering die men doet als men zonnepanelen wilt plaatsen loopt in de duizenden euro's dus subsidie is welkom en verkort de tijd dat de zonnepanelen zijn terugverdiend.

Wanneer de aanschaf van zonnepanelen ondanks de subsidie toch een grote aanslag op de portemonnai is, kan je kiezen voor besparing door goede isolatie van het huis. Het isoleren van een zolder levert een fikse besparing op in energiekosten. Bij het isoleren van een huis moet gedacht worden aan goede ventilatie.

Effectief energie besparen in energiekosten kan ook door:

  • Huis isoleren (staat met stipt bovenaan)
  • Spaarlampen
  • Douche -WTW plaatsen (warmte terugwinning uit douchewater)
  • HR-107 combiketel
  • Zonneboiler
  • warmtepomp

Zonnecellen die onderling met elkaar in verband staan maken een zonnepaneel. Het zijn de zonnecellen die zorgen voor electriciteit doordat ze zonlicht hierin omzetten. De omvormer zorgt ervoor dat je middels stekker in stopcontact over electriciteit beschikt.

Zonnepanelen aanschaffen?

Wanneer je zonnepanelen wilt aanschaffen vraag dan offertes aan bij leveranciers van zonnepanelen, hierin horen de technische details van de zonnepanelen te staan. Let erop of de installatie een vermogen vanaf 600 Wp heeft, omdat hier de subsidie voor geldt. Vraag uitgebreid advies en informatie. Subsidie kun je aanvragen via een aanvraagformulier bij senternovem.nl. Een leverancier van zonnepanelen helpt meestal ook bij de aanvraag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Senternovem.nl
  • Vrom.nl

Reageer op het artikel "Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!